Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Honke skrev:
Variosboy skrev:En gång för alla!!! Polstar gör inga programvaror alls till oss privatåkare, det är Volvo själva som gör dom och säljer dom under namnet polestar!
Av nyfikenhet undrar jag hur du sitter på den informationen. Det enda jag hittar på polestars sida om performance är att deras egna tekniker utvecklar uppgraderingarna.
Missuppfatta nu inte för är bara nyfiken.
Volvo ägde tidigare Polestar som ett ren tävlingsverksamhet bl.a. för STCC. De sålde för några år sedan verksamheten till deras, tror jag det var, chefstekniker.
Om du kollar på de nya typintygen som man får så att du kan omregistrera bilen så är det Volvo, åtminstone på det jag fick för 3år sedan, som gör det. Hela upplägget är godkänt av Volvo och vad som sedan sker bakom det "kinesiska draperiet" är inte så svårt att gissa och man gör en lite logisk analys.
Användarvisningsbild
av Honke
ja så kan det givetvis vara, låter ju rimligt. Även om det känns som att ingen faktiskt vet.
av AndS
Honke skrev:ja så kan det givetvis vara, låter ju rimligt. Även om det känns som att ingen faktiskt vet.
Men Honke läs vad jag skriver....
Hur många företag hittar du som ger intyg för registreringsbesiktning???? Det kostar så mycket så att inget litet "performenceföretag" har ekonomi att göra det.
Är du intresserad av att uppgradera så får du bedöma det utifrån de garantier som företagen ger.
Kinesiska draperier finns inom olika branscher och syftet med många av dem är just det att inte ge dig de svar du vill ha. :D
Användarvisningsbild
av Variosboy
Honke skrev:ja så kan det givetvis vara, låter ju rimligt. Även om det känns som att ingen faktiskt vet.
Eftersom vare sig du eller någon annan kan kontrollera någon annan av mina källor (eftersom jag inte tänker nämna personernas namn här) förutom information som finns i forumet så valde jag förut att bara nämna forumet som källa för min information, men i alla fall:
En av mina nuvarande kollegor har jobbat på Volvo och han intygar att det är som jag säger, och sen har jag en annan kontakt på Volvo som säger detsamma..

Men det kändes meningslöst att skriva detta eftersom jag ändå inte tänker nämna deras namn.
av Steff 99
Men hur viktigt är det vem som sitter o knackar koden, om han/hon sitter ute på Torslanda eller i Högsbo, det viktiga är väl att Varumärket "Polestar" säljer en effektoptimering via Volvos ÅF som inte negativt påverkar garantier eller något annat som har med funktionen att göra...jag ser detta bra som positivt om något skulle inträffa med drivlinan.
av Maccie
Det som är bondfångeriet är väl att Volvo säljer samma motor under två beteckningar, D3 AWD (163hk) och D5 AWD (205 hk) med rejäl prisskillnad (25.000) utan att man får något särskilt ytterligare utom Sportläge på automaten om man nu har det - och sedan bara några månader senare låter vem som helst köpa Polestar 225 hk till sin D3 AWD för 8.900:- med alla fördelar och inga nackdelar.

Jag trodde att de skulle sluta med det bondfångeriet i och med MY11, det har antytts så, men uppenbarligen inte.

Det gör mig riktigt förbannad, faktiskt.
av Herkulez
Maccie skrev:Det som är bondfångeriet är väl att Volvo säljer samma motor under två beteckningar, D3 AWD (163hk) och D5 AWD (205 hk) med rejäl prisskillnad (25.000) utan att man får något särskilt ytterligare utom Sportläge på automaten om man nu har det - och sedan bara några månader senare låter vem som helst köpa Polestar 225 hk till sin D3 AWD för 8.900:- med alla fördelar och inga nackdelar.

Jag trodde att de skulle sluta med det bondfångeriet i och med MY11, det har antytts så, men uppenbarligen inte.

Håller med till 100%. Kan ju vara ett effektivt sätt att förstöra kunder.
Användarvisningsbild
av Momentum
Maccie skrev:Det som är bondfångeriet är väl att Volvo säljer samma motor under två beteckningar, D3 AWD (163hk) och D5 AWD (205 hk) med rejäl prisskillnad (25.000) utan att man får något särskilt ytterligare utom Sportläge på automaten om man nu har det - och sedan bara några månader senare låter vem som helst köpa Polestar 225 hk till sin D3 AWD för 8.900:- med alla fördelar och inga nackdelar.

Ja i XC70 fallet är det riktigt illa - surt som fan att ha köpt en D5:a för att lite senare inse att man borde ha köpt en D3 och lagt på 8900kr och fått mera krut - från 163 till 225 är ett väldigt lyft för 8900
Användarvisningsbild
av Honke
Nä mig spelar det heller ingen som helst roll speciellt eftersom jag köpte en bil som det inte kommer någon uppgradering till.

Efter att ha läst vad som skrivits i ämnet så håller jag nog med och det verkar ju som att det är volvo själv som gör programvaran.
Polestar verkar ha lite konstig prissättning, 8900:- för samtliga uppgraderingar känns ju inte så prisvärt till nya D5 215 hk. 
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]