Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stenmannen
Mwi skrev:
stenmannen skrev: Hade helst köpt passat Eco fuel men detta var näst bäst och mera komfortabelt. Så såg vi på det men det finns olika värderingar och upplevelser så klart.
Om V70 var näst bäst varför köpte du V70?
Miljömässighet var prio ett och där är passaten bäst om tillgång till rätt bränsle? Sambon gillade inte passaten alls och Volvon är mycket trevligare att åka i. Fick kompromissa bort prio ett.
dst02 skrev:Mr T: håller med, drive funkar fint i stan å på motorväg men på 70 å 80 vägar (speciellt 70) blir den ordentligt seg å tungkörd på 5an å för varvig på 4an. Är vägen kuperad med många backkrön å skarpa kurvor blir de ett jäkla växlande (2011 års drive) .
Lite åt det hållet blir det med -12an med styrpulpetbåt efter vilket kan kännas lite jobbigt över tex bullarbybyggden. Det känns också som att den är känslig för att bli pressad med kraftigare ökad förbrukning men den motverkar också aggresiv körning vilket känns lugnande.
Ja har i alla fall inte ångrat mig ännu efter tolkning av inläggen.

// Sten
av MattiasD
stenmannen skrev: Miljömässighet var prio ett och där är passaten bäst om tillgång till rätt bränsle? Sambon gillade inte passaten alls och Volvon är mycket trevligare att åka i. Fick kompromissa bort prio ett.
// Sten
Fast bara för att du väljer Volvo behöver du inte ge upp miljötänket helt.
Användarvisningsbild
av apersson850
stenmannen skrev:Miljömässighet var prio ett ...
Hade det varit sant hade du inte haft någon motorbåt. Helt onödig miljöbelastning.
...blir det med -12an med styrpulpetbåt...
Men du är i gott sällskap. De flesta av den del av jordens befolkning som alls tror att de bryr sig om miljön gör många misstag som annulerar verkan av de aktiva miljöval de ändå gör.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ja, nu säger jag inte att stenmannen är sån, absolut inte.

Men många som hackar på andra pga. deras bilval miljömässigt har rätt många hundar begravna själva.
Helhetssyn verkar vara bristvara idag..
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag hackar inte på honom heller. Jag ville bara "trösta" med att han inte ska ha dåligt samvete för sitt bilval, för om han är som de flesta så gör han annat som är värre.

Jag är likadan själv. Jag gillar att motionera. Springa i skogen sliter inte hårt på miljön. Springa kan jag göra där jag bor, men det är roligare på orienteringstävlingar, och dit kör jag bil. Betydligt fler mil än jag springer.
av whoppi
Nu har jag en V50 D2 men så stor skillnad upp till V70 kan det väl inte vara?
Jag tycker motorn i denna är förvånansvärt pigg, 270nm och 290nm som overboost under kortare perioder.
I min förra S60 2.4T var vridet 285nm.

Visst det är ju ingen racerbil, men då hade man nog valt nåt annat än en volvo o åka runt i.
För normalt jobbpendlande och annan vardagskörning tycker jag den duger.
Användarvisningsbild
av crumpets
apersson850 skrev:
stenmannen skrev:Miljömässighet var prio ett ...
Hade det varit sant hade du inte haft någon motorbåt. Helt onödig miljöbelastning.
...blir det med -12an med styrpulpetbåt...
Men du är i gott sällskap. De flesta av den del av jordens befolkning som alls tror att de bryr sig om miljön gör många misstag som annulerar verkan av de aktiva miljöval de ändå gör.

(-1)+1 = 0

1+1=2

Att göra alla aspekter av livet så miljöbelastande som möjligt bara för att EN av dem är det låter fullkomligt idiotiskt.
Ju fler saker man kan dra ner miljöpåverkan i, desto mindre total miljöpåverkan. Du verkar ju fullkomligt från vettet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Att döva miljösamtvetet genom att göra en sak mindre miljöbelastande och sen dra på med något annat är fullkomligt idiotiskt.
Den som inte inser att det är bara genom att minska den totala miljöpåverkan som det gör någon nytta, är fullkomligt från vettet.

Givetvis är ett steg bättre än inget. Det begrep nog alla andra. Vill du förstå förstår du också redan. Vill du inte behöver vi inte diskutera det mer här.

För övrigt är jag från Skåne.
av Lövet
Jag är med apersson här. Att tro att man ligger på plus i miljösamvete för att man väljer en DRIVe för att sedan fortsätta använda sin Klippo från 70-talet, åka till Thailand varje vinter, och ha en båt med orenad tvåtaktsutombordare som så många gör - det är från vettet.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]