Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Tack för alla tips och ideér.

Jag kan inte rå för det, men jag är inte riktigt fötjust i dieselns gång, möjligen är den bättre på en 2012:a men den är ekonomiskt onåbar för mig. De dieslar jag hittils kört är ganska råa i gången och smårycker lite då och då vid acceleration och belastning. Folk i allmänhet tror jag inte bryr sig men jag gillar det inte riktigt.

Jag resonerar i samma tankebanor som Lövet vad det gäller ekonomin och det resonemanget håller för mig. En Diesel kan ju dessutom bli rejält dyr i reparationer om man har otur, dielselpumpar och partikelfilter är inga billiga saker.

Vad det gäller förbruking brukar motorvägskörning för mig ligga ungefär kring blandad körning enligt deklarationen. Om det stämmer för en XC70 3.2 så får man nog vara relativt nöjd, det är ju ändå bara drygt 1,5dl mer per mil jämfört mot min gamla V70. Stadskörning är aldrig jämförbart, stadkörning i Göteborg där jag nu kör är ju i princip landsvägskörning om man jämför med stadskörningen i sthlm som jag är van vid sedan tidigare. I sthlm var det inte alls konstigt att snitta 1.4l/mil med vår V70, nu när jag bor på västkusten ligger den sällan över litern trots körning i göteborgs stadskärna.

/Martin
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det låter helrätt för dig tycker jag!
av Bitez
skillnaden på bränsle mellan min 2.5T v70, och 2.4d V70 var ungefär 4dl/mil...

jag kör c:a 3000mil /år. Så det blir ju en hel del pengar, Men å andra sidan hade jag inte valt en diesel enbart för driftkostnaden!
av sorsj
Andreas, du verkar inte helt uppdaterad när det gäller ekonomifrågor diesel/besnin.

Det är svårt att hitta helt jämförbara fall, men om vi först tittar på foronsskatten så kan man t.ex. jämföra T4 (180 hk) med D5 (215 hk): T4 kostar SEK 1100 per år, D5 SEK 1882 (allt räknat på manuell m6-växlad låda). Skillnad alltså SEK 782 per år.

Andrahandsvärdet är naturligtvis extremt svårt att prognosticera, men ett sätt kan vara att titta på vad två idag 3 år gamla jämförbara bilar har för begagnatvärde. En D5 my 2008 som gått 1500 mil per år kan beräknas ha ett inbytespris på ca SEK 194 000; en likadan 2.5T kan beräknas ha ett inbytespris på ca SEK 161 000 (källa: begagnatprisberäknaren på DIs hemsida). Jag kan idag inte hitta tillförlitlig dokumentation av prisskillnaden nya 2008, men jag kan gissa att den kan ha varit ungefär samma SEK 33 000 som man nu får igen.

Övriga kostnader utöver bränslekostnaden kan beräknas vara lika för bilarna, så med ovanstående kalkyl (och en bränslekostnadsbesparuing på SEK 3.00 per mil) har diesebilen efter 3 år / 4500 mil sparat 4500*3.00 - 3*782 = SEK 11 154. För att gå 'jämnt ut' behövs faktiskt bara 261 mil per år.

Kommentarer kring min kalkyl:
1. Osäkerheten i 2ahandsvärdet kan vi inte göra så mycket åt - jag har bara tittat på historisk utveckling
2. Den som tycker att man bör ta med alternativränta har naturligtvis en extra kostnad för dieselbilen där - det kan väl röra sig om max SEK 1800 per år och förskjuter i så fall 'brek-even'-punkten till ca 900 mil per år.
Användarvisningsbild
av apersson850
Innan jag köpte bil nyss provade jag D5 från olika årgångar, från 2008 och framåt.
Skillnaden i gångkultur är betydligt större än jag hade förväntat mig. Mycket mer lastbilsvarning i en 2008 än i den 2012 jag till sist köpte.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vart kom diesel in i bilden? TS verkar ju inte det minsta intresserad av att köpa en diesel ens!
Användarvisningsbild
av kave
MartinS skrev:Hej,

Jag funderar på att skaffa mig en XC70II från 08 eller 09 med 3.2 motorn som rullar mellan 4 och 8 tusen mil. Vad tror ni om förbrukningen på en sådan, framförallt vid motorvägskörning. Automat eller manuell får det nog bli det som blir, jag har inga preferenser på det, det är annat som får styra bilvalet.

Mvh
Martin
Lite statistik från verkligheten:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/248785.html
Låter rimligt i mina öron och långt från de fåniga exemplen när man kört sälen tur och retur med svärmor i bilen.

Jag hade lagt till pengar till en T6.
av Lövet
sorsj: Du skjuter bredvid målet. T4 och D5 är ju inte de bilar vi diskuterar. Det blir en helt annan kalkyl om man tittar på nya snåla dieslar men du måste räkna på rätt bilar. Det är begagnade bilar vi pratar om.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag tänkte mig också begagnat när jag började kolla hur de var, men det slutade med en ny.
Vilken sorts motor man tror sig vilja ha lär också kunna ändra sig under resans gång.

Man har en uppfattning tills man skaffar sig en ny.
av ok3084
Martin,

Om du inte måste ha en XC ta en titt på V70 T6 awd, helt underbar maskin. Stod själv i valet mellan en XC då jag haft det innan men ångrar inte en sekund att det blev en v70 T6.

Så om du redan funderar på en 3.2 testa en T6 och gämför.. finns ju även i XC version, kankse dock inte så vanlig.

mvh
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]