Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Frun är i vecka 40 nu, så vi är minst sagt i väntans tider och har inte hunnit testa stolen i skarpt läge än :)
Jag räknar inte med att sätta den i framsätet speciellt ofta, men kör jag t.ex. i stockholm så är det betydligt enklare att ge barnet nappen när jag stannar vid ett rödljus än att hitta någonstans att parkera så jag kan springa bak och ge nappen. Vid vissa tillfällen måste man självklart parkera oavsett placering.

Som jag skrev ovan så berodde bältesbasens säkerhet mycket på vilken stol du köper, briostolen vi tittade på var riktigt bra med isofix men riktigt dålig om basen fästes med bälte.

Eftersom du skriver i den här kategorin så antar jag att din V70 D5 är en V70 II. Jag tittade upp eftermontering av isofixfäste i framsätet på min bil och det kostade 1100kr. Bara köpa själva fästet och montera själv kostade om jag inte missminner mig 600kr, så det är inga stora pengar.
Här har du monteringsanvisningen för en V70 II -08 som jag gissar att du har http://accessories.volvocars.com/Access ... 08-),_2008
Användarvisningsbild
av Dalmans
Jag har som sagt alltid haft min son i baksätet. Även när jag åkt själv
Endast första månaden satt min sons mamma bak med honom när vi åkte bägge två. Sen flyttade hon fram då vi märkte att allt fungerade bra i bilen

Nu har jag förvisso haft väldig tur och har en harmonisk liten gosse så för mig har det gått kalas. Handlar nog om hur "bra" ens barn är på att åka bil

Hade jag däremot fått problem hade jag ju såklart flyttat fram honom för den praktiska aspekten
av bal
Dalmans skrev:Jag har som sagt alltid haft min son i baksätet. Även när jag åkt själv
Endast första månaden satt min sons mamma bak med honom när vi åkte bägge två. Sen flyttade hon fram då vi märkte att allt fungerade bra i bilen
Efter som jag som sagt skall bli förälder, har jag ingen erfarenhet av hur det verkligen är. Som min fru och jag har tänkt oss, vill vi kunna se barnet när vi åker ensamma, så att allt är bra. Kan hända visar det sig inte vara viktigt, men det kan man ju inte veta på förhand. Det var länge sedan jag var tvungen att giva mig i kast med ett så omfattande nytt område där man från början kan så lite. :-)
av bal
Brainy skrev:Eftersom du skriver i den här kategorin så antar jag att din V70 D5 är en V70 II. Jag tittade upp eftermontering av isofixfäste i framsätet på min bil och det kostade 1100kr. Bara köpa själva fästet och montera själv kostade om jag inte missminner mig 600kr, så det är inga stora pengar.
Här har du monteringsanvisningen för en V70 II -08 som jag gissar att du har http://accessories.volvocars.com/Access ... 08-),_2008
Du har helt rätt: det är en V70 D5 -08 jag har. Och det där är sannerligen ingen dum idé. Monteringen ser ju bagatellartad ut. Jag saknar visserligen momentnyckel, så där får man väl fundera på om man skall draga på känn eller låna/köpa en, men det vore verkligen det enda problemet. Vet du om det är möjligt att beställa en sådan skena över Internet om man vill ha Volvo-original, eller måste man gå via en verkstad?
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag pratade med en Volvomek och han sa att det gick bra att dra de där bultarna på känn, man skulle se till att inte dra dem för löst bara. Bättre får hårt än för löst.

Jag har inte sett dem på någon internetshop, jag gick via volvohandlaren här i stan.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av kave
Vi har två barn, ett och tre år gamla. Bägge har suttit enbart bak och det har inte varit några problem. Se till att vänja barnen tidigt bara så blir det lättare.
av Bitez
Vi har inte heller haft problem med dottern där bak... Frun satt väl första månaden typ med henne där bak, sedan så flyttade hon fram. Vi hade även en spegel som jag tyckte fungera alldeles utmärkt. Sen så är det väl sällan man åker långa sträcker med bilen.. de felsta resor kanske tar en 20-25min. I.af om man bor i sthlm området. Så så himla farligt är det ju inte, jag tror jag blev tvungen att stanna till 1-2ggr vid väggrenen då jag åkt själv med henne. Om man nu prioriterar säkerhet så ska ju barn åka bak.. Men men.. man gör väl det man tycker är mest lämpligt. får ju prova dig fram till det som känns bäst... Det måste ju kännas bra :))
av bal
Bitez skrev:Men men.. man gör väl det man tycker är mest lämpligt. får ju prova dig fram till det som känns bäst... Det måste ju kännas bra :))
Tack för alla erfarenhetsbeskrivningar. Min fru tror i nuläget i alla fall att hon kommer att vilja kunna se barnet när hon kör ensam, så jag ser nog till att det åtminstone är möjligt. Sedan med facit i hand kanske även vi kommer fram till att bak går utmärkt. Som du säger är det ju säkrare (även om just Volvo väl hävdar att alla platser är lika säkra?).
Användarvisningsbild
av palmqvist
bal skrev:
Bitez skrev:Men men.. man gör väl det man tycker är mest lämpligt. får ju prova dig fram till det som känns bäst... Det måste ju kännas bra :))
Tack för alla erfarenhetsbeskrivningar. Min fru tror i nuläget i alla fall att hon kommer att vilja kunna se barnet när hon kör ensam, så jag ser nog till att det åtminstone är möjligt. Sedan med facit i hand kanske även vi kommer fram till att bak går utmärkt. Som du säger är det ju säkrare (även om just Volvo väl hävdar att alla platser är lika säkra?).
Jag tycker ju inte att torka kräk, stoppa in nappar och titta på barnet har i trafiken o göra överhuvudtaget då är det bättre och placera barnet i bak med spegel så ni ser vad det ha för sig o stanna bilen om det behövs syssla med annat än bilkörning när ni är trafiken...

Har själv en kille på snart 1 månad han sitter alltid bak i båda våra bilar o trivs med det, anledningen är just att han inte skall stjäla uppmärksamheten från det viktiga i trafiken o det är inte o pilla med bebisen.

Använder Volvos babystol med ISOfixbas i XC70 o Belted base i 850n, Volvos stol är samma som britax

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]