Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
viktore skrev:Några långa fyrhjulsställ kan man inte få, men om det är köpavgörande så kollar man nog på totalt fel biltyp. :D
Skumt det gick alldeles utmärkt i vintras (om man tryckte av antispinn) full bredsladd runt parkeringen med hjulspinn på alla fyra, gäller bara att ladda tillräckligt , På min förra V70 AWD däremot va det helt möjligt, den tokbromsade ned farten direkt så fort det sladdade det minsta.
av improwise
viktore skrev: I fallet T6 är det absolut så att AWD bidrar till en viss sportighet. Nu vet jag inte om V70/XC70 har samma kalibrering av DSTC som S60/V60, men på sistnämnda modeller kan man reducera systemets ingripande till en i mitt tycke lagom nivå. Några långa fyrhjulsställ kan man inte få, men om det är köpavgörande så kollar man nog på totalt fel biltyp. :D
Nu är ts förmodligen inte ute efter en T6, men jag måste ändå säga att det är märkligt att Volvo inte erbjuder V70 T6 med R-design. Likt S60/V60 och XC60 T6, där XC60 t.om bara verkar gå att få med Rd.
Måste erkänna att jag av och till sneglat på en T6 eftersom jag har råd (iaf ger mig själv råd :D) och kör så lite som jag gör, men det känns som om andrahandsvärdet på dem om några år kommer vara stendött, det är iaf de signaler jag får från alla håll. Håller med om att det är mkt märkligt, för att inte säga korkat, att inte T6 finns med R-design.
Jag uppskattar Four-C. I läge advanced är XC70 definitiv inte gungig. Dessutom är ju chassiet aktivt vilket innebär att det känner av rådande situation och anpassar sig därefter. Självklart kan man åka utan detta tillbehör men det är roligt att köra lite mera aktivt ibland.

Hälsningar

Henry
av Arese
Önskas en mindre gungor XC70 är det four-C som gäller. Sportig blir den dock inte hur du än gör. Det är förvisso inte en V70 heller men jag tycker att den ger mer för pengarna än XC. Vilken motor är det som är aktuell?

Femserien spelar i en helt annan liga, är du beredd att prövas ska du gå på den!

Lycka till!

Mvh
Arese
av improwise
Arese skrev:Önskas en mindre gungor XC70 är det four-C som gäller. Sportig blir den dock inte hur du än gör. Det är förvisso inte en V70 heller men jag tycker att den ger mer för pengarna än XC. Vilken motor är det som är aktuell?
Jag antar att frågan som jag eg borde ställa är, om man utrustar en XC70 med Four-C, blir den då lika körglad som en V70 R-design? Sen kan man säkert med fördel låta bli de mer absoluta jämförelserna med med andra märken osv som ändå är rätt subjektiva. Inser att jag uppfyller alla stereotyperna genom att som ungkarl boende i Stockholm innerstad vilja ha en "terrängbil" som XC70 men det bjuder jag gärna på :D
Femserien spelar i en helt annan liga, är du beredd att prövas ska du gå på den!
Antar att du menar BMWs 5-serie? Har provkört den en 3-4 gånger men som jag nämnt ovan så tycker jag inte att skillnaden i ren körglädje är så stor som jag hade trott mot V70 R-design. Sen finns det så klart många andra bra saker på BMW, som Navigationssystemet med 10", parkeringssystemen som får Volvos att se ut som att det är jämnårigt med videobandspelaren osv (tillbehör som dock kostar därefter också). Finns så klart rätt stora möjligheter att utrusta en BMW så det inte är något snack om saken, men med under 1000 mil per år känns det tufft att redan nu försvara de 500'+ som min nuvarande offerter ligger på så det är inte direkt läge att uppgradera :D

Stolar, är det verkligen ingen som vet om Volvos Dynamic stolar är samma som R-design stolarna eller inte (återigen bortsett från ev beklädnad)?
Användarvisningsbild
av apersson850
Under en 120-milatripp fram och tillbaka till Borlänge konstaterade jag att Dynamicstol i en XC70 inte är lika bekväm som stolen i min gamla 850 Turbo från 1994. Och det har inte med att göra att det suttits i den gamla bilen i 46000 mil, för passagerarstolen, som oftast varit tom, är också bekvämare i gamlingen.

Jag köpte XC70 framförallt för att få en bekväm långfärdsbil med bra bagageutrymme och kapacitet att släpa en husvagn uppför en regnvåt backe på en lerig åker. Det har den visat sig uppfylla till 100%. Att man sen får andra nackdelar med en hög, fyrhjulsdriven bil, det var jag beredd att stå ut med. Vill jag åka nåt slags racing på väg har jag kvar min 854 Turbo.
av Arese
Impowise: Om du inte upplever någon större skillnad i chassi, styrning och drivlina - i komfort och körkänsla mellan V70 och femman så råder jag dig att spara lite stålar och köpa en V70 :D (Har haft tre V70II och gillar dem verkligen men att jäföra med nya femman blir bara fel....)
av improwise
Arese skrev:Impowise: Om du inte upplever någon större skillnad i chassi, styrning och drivlina - i komfort och körkänsla mellan V70 och femman så råder jag dig att spara lite stålar och köpa en V70 :D (Har haft tre V70II och gillar dem verkligen men att jäföra med nya femman blir bara fel....)
Jag gissar att det beror mkt på hur man kör också, eller kanske snarare, hur andra kör. På vägarna i Stockholm kryllar det av vägsniglar som gör det lite svårare att tillämpa en aktiv körstil :)

Av ren nyfikenhet, hur kan det komma sig att du själv kör V70 och inte BMWs femserie, iom att du gillar dem så mkt och de väl i övrigt uppfyller många av de krav som gör att man vill ha en V70?
av Arese
improwise skrev:
Av ren nyfikenhet, hur kan det komma sig att du själv kör V70 och inte BMWs femserie, iom att du gillar dem så mkt och de väl i övrigt uppfyller många av de krav som gör att man vill ha en V70?
Har ingen V70 just nu, kör femma och XC60. När XC:n ska bytas om ett år kanske det blir en V/XC70 igen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]