Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Antagligen. Jag tycker inte det, men jag köpte ju en D5, eftersom jag framför allt prioriterade sånt som skulle göra min bil till en bra dragbil, och då ingår ju stark motor. Speciellt på lägre varv, därav hellre D5 än T6.
Användarvisningsbild
av Momentum
Jag har en D5AWD och jag tror lite det handlar om "gasfotsteknik"

Har du provat att vara lite mera alert med gasfoten? Lite mera "hastighet" i gasrörelsen (Med det menar jag inga kick-down:er)

För mig tog det ett bra tag innan jag "fick till det" så jag uppnår önskat beteende från motor och växellåda vid olika "lägen"
Användarvisningsbild
av len
nilsotto skrev:Upplever ibland att den är helt orkeslös då man till exempel saktat ner inför en rondell eller utfart och sedan ska ge gas igen. Känns som att bilen inte växlar ner tillräckligt utan stannar kvar i 2:an eller 3:an. Är det någon där ute som upplever samma sak? Går detta fenomen att justera bort via mjukvaran?
Håller med dig helt. Enorm skillnad mot Mercan (fast båda har väl Bosch isprutning?). Trodde först det var insprutningen men troligen slö programvara till automatlådan. Detta inträffar när man motorbromsat några sekunder.. Jä-ligt jobbigt vid rondeller.. Det blev något bättre efter uppgradering av lådan.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]