Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Noodles
Kan inte gnälla nåt på gasresponsen på FTn..
Och visst är V70II´n en stor bil, men att den känns 'död' på vägen kan jag inte riktigt hålla med om, inte för den storleken.
Ligger på mellan 1.4 och 1.5l/milen med geartronicen, mest stadskörning/korta sträckor.
av Lövet
Tydligt att vi har olika definitioner på vad som gör en bil klumpig att köra eller inte. För mig är det hur bilen beter sig på vägen när man svänger, inte huruvida man får åka två gånger för att flytta ett piano. Sånt har ju bara med fysiska mått att göra. Bilen ska röra på sig direkt utan betänketid när man vrider på ratten - det gör inte V70II.

Gör ett experiment: Kör i ordentlig fart in i en kurva, vrid på ratten. Jämför sedan hur många mer meter det tar för en V70II att börja svänga jämfört med en V50. Skillnaden är avsevärd.

Det finns många skäl att välja V70II, komfort, ljudnivå, utrymmen. Körglädje är dock inte bland dem.
Användarvisningsbild
av apersson850
Mycket möjligt. Jag konstaterade bra styrrespons från XC70:n, men det är nog så att jag av ren vana kör den lite som man kör en framhjulsdriven rallybil - provocerar fram ett uppställ i förväg. Då får man responsen där man vill ha den.

Min 850 Turbo tycker jag är lätthanterlig i kurvor. Den är under-, neutral- eller överstyrd, allt efter hur man hanterar gasen. Bara att beställa önskat beteende med högerfoten. Det är kanske så du hellre vill ha det?

Med tilltagande ålder har dock mitt intresse för att fara fram som en tok på vägarna avtagit kraftigt. Antar att det är något slags mognadsprocess. Tycker att XC70 fyller mina behov av körglädje på ett bra sätt, men det är nog så att jag idag blir gladare av komma fram över en leråker med husvagn på släp än av att reda ut en fyrhjulssladd i 230 km/h (jo, det har hänt, på motorväg, men det var ett tag sedan).

Fast stora fysiska mått till ingen nytta gör fortfarande en bil klumpig i mina ögon.
av Kluster
NiiiL skrev:hej.
jag är på gång och ska byta bil, just nu har jag en v70n -06 och är relativt nöjd med den.
valet står mellan v50 och v70 -10.
vad bör jag välja, vilken motor m.m. jag åker max 2000 mil/år mestadels inom stan.
har läst i massa trådar om my08 my10 m.m. Vad menas med det? ??:-/
Vad har du för krav på lastutrymme?
Har du barn och/eller hund?

Sen som många redan har påpekat att du avfärdar V50:n för att du har provkört en 1,8F i jämförelse med en V70 2,5FT - försök få till en provkörning av en T5:a innan du bestämmer dig.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev: Åker du Taxi i Sthlm
Självklart, fattas bara annat.
Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev:Bilen ska röra på sig direkt utan betänketid när man vrider på ratten - det gör inte V70II.
Är inte det en omskrivning för en mer vevig utväxling av rattutslaget?
av kitco
Det klagas mycket på styrkänslan ser jag, ni som klagar har ni bara testat standard versionen av V70II? Jag märker inte av någe utav seg styrning med R-design paketet den är väldigt kvickstyrd.
av Lövet
StringerBell skrev:
andreas_lofgren skrev:Bilen ska röra på sig direkt utan betänketid när man vrider på ratten - det gör inte V70II.
Är inte det en omskrivning för en mer vevig utväxling av rattutslaget?
Mja, det är inte bara utväxlingen i ratten som påverkar. Även krängningsstyvhet spelar mycket in samt servoverkan. V70II har både vevig utväxling och omfattande krängning - dåliga förutsättningar...
av Lövet
apersson850 skrev:Mycket möjligt. Jag konstaterade bra styrrespons från XC70:n,
Och det är där vi skiljer oss. Kan skriva mycket postitivt V70II/XC70 men att den skulle ha bra styrrespons? Provkör en BMW F11 eller E61 och jämför.
Användarvisningsbild
av StringerBell
En direkt utväxling kan bli tröttsam på landsvägskörning. V50:n har en bra kompromiss.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]