Kelimutu skrev:Powershiften är mycket bra och växlar betydligt snabbare än de gamla automaterna. Provkörde en 2.5FT och en D3 i våras med Geartronic och de var mycket segare, helt klart.
Möjligen är VWs DSG-låda ännu snabbare men det kan bero på att den hade paddlar i ratten som jag körde med rätt mycket, onödigt men kul. På Volvon finns ju som bekant inte paddlar ens som tillval.
Har testat att spaka lite själv dock och växlarna trilllar i ganska snabbt, en liten fördörjning men sen sker själva växlingen blixtsnabbt. Powershiften gör iallafall helt klart att bilen känns piggare än vad den är.
Redan för flera år sedan, när V70 2.0F kom med dubbelkopplingslådan Powershift, förutspåddes av Teknikens Värld, Auto Motor & Sport, DN Motor, Trafikmagasinet och andra att detta var bara början hos Volvo. Snart skulle nästan alla märkets automatlådor vara av denna bränsleekonomiska och snabbväxlande typ. Det sågs som självklart. Allt fler kräver automatlåda och ännu fler kräver bränsleekonomi.
Men hur gick det? Ännu har inte frågan besvarats offentligt: Vad är egentligen orsaken till att den (från bränsleekonomisk synpunkt) uppenbart illa sedda Geartronic ännu sitter som enda automatval till XC70 och, som det ser ut, dieselmodellerna i övrigt? Bra för VW hur som helst, som får sälja bilar med DSG-automat till folk som inte kunnat få sin Volvomodell med Powershift, och som tycker att automat + bränsleekonomi är en så viktig kombination att den väger över Volvos fördelar i övrigt.