Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Baksätet är ok, men särskilt rymligt är det inte. Jag gissar (utan att ha mätt eller kollat) att Passat, Mondeo, 5-serien, E-klass och A6 alla har större baksäten... (och 5-serien var ju som bekant betydligt trängre än Volvon på 850-tiden, liksom Mondeon)
PH
Går fortfarande som en dröm, men några reflektioner:
När bilen är kall slirar lådan lite på ettan, det är liksom inte fullt driv. Ibland när man drar i backen tar det några millisekunder innan den greppar. Dubbelkoppling har sina nackdelar, men å andra sidan är den rapp och snabb i vardagslivet.
Kan inte komma under 1,28 l/milen etanol. Kör ju som sagt mest i stan men ändå. Nåja, bättre än 1,6 som på 2,5Ft....
Hur är det med start/stop på T4F? Kan inte se nånstans på volvocars.com att T4F har S/S! Däremot har bensinvarianterna T3 och T4 detta, tycker det verkar märkligt om T4F inte har det också.
Nej, jag har inte s/s på min t4f med manuell låda. Oklart varför...

För övrigt har jag kört drygt 400 mil i sommar och är fortfarande ruggigt nöjd. Snitthastighet på närmare 70 och 1l/mil på etanol tycker jag känns helt OK. Däremot så drar den lite över det dubbla när man kör med stort statoil-släp... hu!

Över lag tycker jag att skillnaden i förbrukning mellan etanol och bensin verkar vara överraskande liten. Jag förväntade mig större skillnad i förbrukning. Återigen så är jag van vid den större 2.0l saab turbon som drog ganska friskt för samma effekt.

//N
Kelimutu skrev:Powershiften är mycket bra och växlar betydligt snabbare än de gamla automaterna. Provkörde en 2.5FT och en D3 i våras med Geartronic och de var mycket segare, helt klart.
Möjligen är VWs DSG-låda ännu snabbare men det kan bero på att den hade paddlar i ratten som jag körde med rätt mycket, onödigt men kul. På Volvon finns ju som bekant inte paddlar ens som tillval.
Har testat att spaka lite själv dock och växlarna trilllar i ganska snabbt, en liten fördörjning men sen sker själva växlingen blixtsnabbt. Powershiften gör iallafall helt klart att bilen känns piggare än vad den är.
Redan för flera år sedan, när V70 2.0F kom med dubbelkopplingslådan Powershift, förutspåddes av Teknikens Värld, Auto Motor & Sport, DN Motor, Trafikmagasinet och andra att detta var bara början hos Volvo. Snart skulle nästan alla märkets automatlådor vara av denna bränsleekonomiska och snabbväxlande typ. Det sågs som självklart. Allt fler kräver automatlåda och ännu fler kräver bränsleekonomi.

Men hur gick det? Ännu har inte frågan besvarats offentligt: Vad är egentligen orsaken till att den (från bränsleekonomisk synpunkt) uppenbart illa sedda Geartronic ännu sitter som enda automatval till XC70 och, som det ser ut, dieselmodellerna i övrigt? Bra för VW hur som helst, som får sälja bilar med DSG-automat till folk som inte kunnat få sin Volvomodell med Powershift, och som tycker att automat + bränsleekonomi är en så viktig kombination att den väger över Volvos fördelar i övrigt.
Tarsiger skrev:Men hur gick det? Ännu har inte frågan besvarats offentligt: Vad är egentligen orsaken till att den (från bränsleekonomisk synpunkt) uppenbart illa sedda Geartronic ännu sitter som enda automatval till XC70 och, som det ser ut, dieselmodellerna i övrigt?
-Oljan är rånarbillig för tillfället, nu är den nere i 78 dollar fatet, nästa gratis alltså.

-De som köper volvoautomat är kapitalstarka och bryr sig inte om att bilen drar 1-3 dl/mil mera .

-De som är vana vid en klassisk oljekonveterlådas slirande upplever ofta en dubbelkopplinsglådas icke-slirande som okofortabelt när växlarna matas i utan slirande. Det är nog först och främst de som kör manuell idag som byter till DSG typen-

-Det är dyrt för volvo att ta fram/köpa in en dubbelkopplingslåda låda som klarar 500Nm

-VW har väl en del patent vad gäller dubbelkopplinslådorna.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]