Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Ju dyrare bil, dvs med mer faktiskt värdeminskning, desto mer förmånligt att äga den.

Det är ju bara att se, jag betalar privat alltså i reda pengar ca 36 tusen om året för bilen (bränsle för privatkörning ej inräknat). I det finns ju alla kostnader för service, däck, ev. reparationer, trängselskatt, värdeminskning och kapitalkostnad för bilen.

Ja, man skulle kunna ta ut leasingavgiften i lön, låt oss säga att man har en sådan på 5000, det skulle bli ytterligare 2500 ungefär efter skatt.

5500 totalt i månaden, 66 tusen om året. Det finansierar inte en ny bil för 400+K.

Nu har jag heller inte räknat med att man ju drar av halva momsen för leasingavgiften samt hela momsen för övriga saker, det blir ju en liten slant det också. Och att ta ut kostnaden för service, däck etc i lön är ju direkt ren förlust.
av Soulman
Förmånsbil är väl för den som uppskattar att åka ny bil helt klart, eftersom den kostar mer att åka än en privat äldre bil mot milersättning som tumregel. Är man "kreativ" i sin körjournal blir milersättning och gammal bil som håller ihop mycket förmånligt.

Själv skulle jag gärna återgå till förmånsbil om jag fick möjligheten.

Bilen på service/reparation - fri hyrbil.
En taskigt reparerad skada - skit samma
Skadegörelse - lämnas in utan att betala privat självrisk
Fel på bilen - lämna in och få reparerat utan extra kostnad
Slipper binda upp eget kapital som hela tiden minskar- privatekonomiskt bara fördelar
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Det finns ca 220 000 tjänstebilar i Sverige och ca 30% av nya bilar som säljs är tjänstebilar. PH
Sen säljs väl knappt 40% procent som nyttofordon, taxi, företagsbilar, myndighetsbilar osv

Så bara drygt 30% av nybilarna säljs till privatpersoner om jag inte minns fel.
av dst02
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Det finns ca 220 000 tjänstebilar i Sverige och ca 30% av nya bilar som säljs är tjänstebilar. PH
Sen säljs väl knappt 40% procent som nyttofordon, taxi, företagsbilar, myndighetsbilar osv

Så bara drygt 30% av nybilarna säljs till privatpersoner om jag inte minns fel.
Ungefär som Jag hört då.
av Lövet
Enzo skrev:Ju dyrare bil, dvs med mer faktiskt värdeminskning, desto mer förmånligt att äga den.

Det är ju bara att se, jag betalar privat alltså i reda pengar ca 36 tusen om året för bilen (bränsle för privatkörning ej inräknat). I det finns ju alla kostnader för service, däck, ev. reparationer, trängselskatt, värdeminskning och kapitalkostnad för bilen.
Du räknar alltså med mindre än 3000kr/mån i värdeminskning på en splitter ny XC70? Det var modigt räknat måste jag säga.

Som jämförelse betalade min bils förra ägare 5500kr/mån i värdeminskning och då var den bilen antagligen billigare än din.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
av Qualia
Jag leasar min via mitt företag..
Det är dock billigare att företaget tar den..
Men andra sida får du inte glömma bort den där roliga förmånsvärde som vi har..
av Enzo
andreas_lofgren skrev:
Enzo skrev:Ju dyrare bil, dvs med mer faktiskt värdeminskning, desto mer förmånligt att äga den.

Du räknar alltså med mindre än 3000kr/mån i värdeminskning på en splitter ny XC70? Det var modigt räknat måste jag säga.

Som jämförelse betalade min bils förra ägare 5500kr/mån i värdeminskning och då var den bilen antagligen billigare än din.
Läs igen, jag räknar med mkt mer, därför blir det mer förmånligt att ha en förmånsbil än att köpa den privat!

Jag privat betalar alltså 3000 i månaden, och slipper då värdeminskningen, som jag ju skulle ha om jag köpt bilen privat. Äsch, du förstår nog vad jag menar. Jag tror enbart värdeminskningen är 5-6000 i månaden på tre år på en sån.

Edit: det ska ju stå "än att äga" så klart :D
av perhall
Med en seriös och rimlig kalkyl skiljer det inte mycket åt något håll mellan tjänstebil under brytpunkten och utan förmånsvärdereducering. Sen kan ju företaget skjuta till pengar för att man vill att anställda ska jobba istället för att bekymra om sin bil, eller så kan man få en beg tjänstebil från en medarbetare som har slutat med 20, 30% reducerat förmånsvärde.

Jag har pratat med flera revisorer och i ett fall gått igenom ett case och vi kom till samma slutsats varje gång.
PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]