Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
mikebike skrev:
5cylindrar skrev:Är det någon som ångrat diesel?
Ja, men jag hade inget val eftersom jag vill ha AWD och manuell låda.
Om du blir "tvungen" att välja diesel ska du ge upp tanken på manuell låda. Varför har du redan upptäckt, ser jag i ditt inlägg.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:Alla snackar om bottendrag, men dieseln är ju helt tom under 1500 rpm. Om man rullar ut i en korsning eller rondell på tvåans växel och gasar händer absolut ingenting, man måste växla ned till ettan. Full gas på ettan gör att man måste växla direkt igen eftersom man når maxvarv på ett ögonblick p.g.a. det låga maxvarvet.
Min D5 har bra körbarhet mellan 1500 och 4500 rpm, min gamla 2.4T hade bra körbarhet mellan 1000 och 6000 rpm...
Du har singelturbon, den sekventiella twinturbon från MY10 är helt annorlunda, drar bra från 1000 rpm, jag kan hålla mig under 1500 varv hela tiden utan minsta problem, drar bra upp till rödgränsen med.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:
mikebike skrev:
5cylindrar skrev:Är det någon som ångrat diesel?
Ja, men jag hade inget val eftersom jag vill ha AWD och manuell låda.
Om du blir "tvungen" att välja diesel ska du ge upp tanken på manuell låda. Varför har du redan upptäckt, ser jag i ditt inlägg.
Med twinturbon efter MY10 behövs ingen automat, drar brottarstarkt och snålt över hela registret. Har provat automaten också men då blev det virvlar i tanken och slött så det fick bli manuell.
av pm922
Privatköp med max 1500 mil/år = bensin

Företagsköp/företagsleasing där du inte betalar skatten = D5

Den nya D5 är ju fantastiskt skön att köra, mycket kraft och lite knatter. Har kört den i farsans XC60 My11 med aut och AWD och den går helt underbart. Har ju nöjet att spaka D5 AWD i blåljus-edition också, trots att den är tung så går den också som ett spjut. Manuell låda till en diesel? Nej, skulle aldrig komma på tanken.

Äldre D5 or har markant högre skatt än nya (2010) D5.

En intressant notering nu när jag tankade mitt senaste förvärv T6 AWD, var att snittförbrukningen vid pump var lägre än på min 2.5FT aut med bensin i tanken. Då har t6an ändå fått bekänna färg.
av dst02
Det är allså inte så kontsigt att Jag tycker min DRIVe är trött under 1300 varv när ni klagar på att D5an är de :P
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Jag räknar säkert inte hem diesel heller, med mina 1000mil per år. Men på vintern är det riktigt skönt med värmaren. Dessutom älskar jag motorn (D5) i kombination med automaten. Vibrationer / knatter är det endast på tomgången som en del andra skriver, efter KCR boxen jag satte in nu blev det extra trevligt drag i skeppet 8) (205hk-460nm)

Sen tycker jag också att Volvo tar hutlöst mkt extra för en ny dieselbil gentemot en bensinare.. Men det är ju dieselhysteri i landet också :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
Räkna hem? Dom som kör T6 räknar dom hem den? Eller köper so den för dom tycker det är värt pengarna att betala extra för den motorn.
av oldtimersmc
Talade med en Volvo ÅF och han sa att alla ÅF fick var sin 3.2:a när de kom
Den fick de behålla så länge att den kallades för dammvippan...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En diesel MÅSTE man ju räkna hem eftersom motsvarande bensinare är både snabbare och komfortablare.

Många köpare verkar ju inte använda hjärnan utan hoppar bara på hysteri-trenden och köper diesel trots att det i vissa fall blir dyrare, långsammare och bullrigare.

Min tjej tex åker en undebar BMW bensin 6:a, varför skulle hon tex byta till en diesel som är långsammare, bullrigare och dyrare med de körstsäckor hon har.
av dst02
Jag tycker exempelvis att BMW´s 325a (typ 2008a)med automat gick sämre
än D3 med automat (2011). Tycker D3an har överlägset "go" än de allra flesta bensinare
Jag kört innan och tyst går den också.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016