Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
acr32 skrev:
haggen skrev:Är alla xc70 = AWD?

Grannen körde en xc60 i ett år innan han märkte att det var en FWD
Då har man inte mycket till "koll"... :lol:

Ang Xc70; Nej det finns de XC70 precis som XC60:an, som enbart är framhjulsdrivna =DRIVe
Om det är AWD ska det synas i registreringsbeviset.
Även om man bara slår på "Andra Fordon" på transportstyrelsens web-sidor.
av Hubbes2010
snabbaste sättet om man är osäker, kolla om det finns en bakaxel...
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Det är ju garanterat felkoder lagrade i bilen på haldexproblemen, jag vet inte om det loggas tid / datum på felkoder? Isåfall kan du ju kanske påpeka att han borde vetat att det var trasigt. Men å andra sidan kan jag lova att många åker omkring med trasig Haldex o vet inte om det :roll:

Lycka till och hoppas det är något enkelt elektriskt o inte något dyrt mekaniskt 8)
av fredrikwt
Så gamla XC70 finns bara som AWD...
Bäst är att försöka lösa det utan tvist... man kan anse sig ha hur mkt rätt som helst - men att tvista tar tid och kostar pengar och energi.

Hade du nån som kollade att det verkligen vara båda framhjulen som spann?? Jag körde Subaru innan och satte mig fast ibland med diagonalspinn som följd... har man inte riktigta diffar vilket de flesta AWD personbilar saknar så kan man inte tvinga alla 4 hjul att driva... Diagonalspinnet kom ofta om man väl satt sig fast lite i gräs/sand/snö. Vissa hjul rör sig inte alls.
av Gelejocke
Om man inte kopplar ur antispinnfunktionen när man kör fast uppträder bilen lite mysko. Den liksom köver sig och känns orkeslös. DSTC tror jag det heter. Kopplar man ur den så drar den på ett helt annat sätt på alla hjulen.
Första gången jag körde fast med min så kom jag inte ur fläcken och började också fundera på fel på AWDn . Läste i instruktionsboken och kopplade ur DSTC och bilen bara flög loss.
av Moody
lillen81 skrev: Nej det e möjligt att det finns icke awd men då ska det inte sitta ett awd emblem på bilen för då är det ju bedrägeri!!!
Dekaltrimning håller knappast i rätten som grund för bedrägeri dock

Är det en svensksåld XC70 MY08 så kan vi konstatera att den ska ha AWD

Sen är det inte säkert det är något fel på den. Det är ingen permanent fyrhjulsdrift utan i vissa lägen på vissa underlag kan Haldex-bilar bli stående och där inte alla hjulen driver.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]