Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tyota Supra som dragbil 8) Mums säger jag bara :D Grymt ljud i den stora sexan. En av mina favoriter vad gäller motorljud faktiskt. Du har väl sett killen på Youtube som gör Supraljud med munnen? Grymt realistiskt.

Fast kör du AC:n så går i princip alltid fläkten oavsett. Kondensorn och den vanliga vattenkylaren siter ju framför varandra. Min elfläkt startar redan runt 93 grader någonstans. Jag kollade detta speciellt när min fru övningskörde med tungtsläp och jag satt bredvid.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja min förra Supra MKIII drog ju 1700 kg har jag för mig. Min "nya" MKIV kan man inte montera drag på.

Nu gav du mig ont i magen igen, menar du att elfläkten skall starta vid 93 grader? Då vekar det ju grymt illa om ilen ligger på 100 grader när man ligger i 80Km/h och elfläkten går fullt. (Eller så är något trasigt)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
modin skrev:Min D5a håller sig stadigt mellan 87-89 grader vinter som sommar. Vid hög som låg belastning. Skuttade upp till 92 grader i ca minuten när jag tryckte gasen i botten till 200 km/h. Varmare än så har jag aldrig sett att det blivit.
Provat det, Kör man fullgas i 200 blås så sjunker ju tempen brant nedåt pga fartvinden. Enda gången tempen går upp äver 93 är om man drar tungt släp på 6an i 85 km/h
av VolvoV70II
VolvoB20 skrev:Hej!

Vid långkörning med släp så har jag märkt att motortempen svajjar mellan 82 och 99 grader. Tex rullar man nedför en lång backe kan den sjunka till 82 grader, gasar man uppför nästa backe på hög växel och utnyttjar vridet i dieseln så kan den stiga till 99 grader.

Är det normalt? Är väl runt 10-15 grader ute när jag kör.

PS, hur fasiken funkar det med trimmad motor, det finns ju tex 520Nm som en del levererar, vad blir det då... 130 grader och torrkok direkt eller ?:-/ DS

Tjena!

Varför håller du koll på motortempen när du kör? Blir motorn för varm kommer väl ett meddelande om detta i displayen??
Hursom, jag har lite värden på hur termostaten öppnar om det finns intressen för dessa siffror.

Motor
D5244T4, D5244T5, D5240T2, B5254T10 Börjar öppna vid 90°C och är fullt öppen vid 105°C
D5244T10, T5244T16 Börjar öppna vid 80°C och är fullt öppen vid 100°C
Är ett ganska stort spann från det att termostaten öppnar tills den är helt öppen så beroende på omständigheterna så kan temeraturen variera ganska mycket.
Användarvisningsbild
av Momentum
VolvoV70II skrev:

Vid långkörning med släp så har jag märkt att motortempen svajjar mellan 82 och 99 grader. Tex rullar man nedför en lång backe kan den sjunka till 82 grader, gasar man uppför nästa backe på hög växel och utnyttjar vridet i dieseln så kan den stiga till 99 grader.

PS, hur fasiken funkar det med trimmad motor, det finns ju tex 520Nm som en del levererar, vad blir det då... 130 grader och torrkok direkt eller ?:-/ DS

Tjena!

Varför håller du koll på motortempen när du kör? Blir motorn för varm kommer väl ett meddelande om detta i displayen??
Hursom, jag har lite värden på hur termostaten öppnar om det finns intressen för dessa siffror.

Motor
D5244T4, D5244T5, D5240T2, B5254T10 Börjar öppna vid 90°C och är fullt öppen vid 105°C
Är ett ganska stort spann från det att termostaten öppnar tills den är helt öppen så beroende på omständigheterna så kan temeraturen variera ganska mycket.
Den där ODB mojängen skapar bara ångest - Titta B20 - Du har ju inte ens fullt öppen termostat ;-//
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Momentum skrev:Den där ODB mojängen skapar bara ångest - Titta B20 - Du har ju inte ens fullt öppen termostat ;-//
Japp det är som Tjernobyl och Fukushima ...... det man inte vet det lide man inte av :cry:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
VolvoV70II skrev:

Tjena!

Motor
Supertack för infon VolvoV70II..kanon..... bara att tuffa vidare på 6an då.

Varför jag kollade tempen? Man vill ju kolla så sakerna mår bra.....

En annan skum sak är att det låter från motorutrymmet, kanske mest på högersidan när turbotrycket går upp, Låter som mellanting mellan läckge och spikning. ?:-/ Det var därför jag kollade tempen bla.
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]