Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På Vilket sätt är Kina diskussion urfånig. Även om det är som du själv säger att "Kineserna har inte haft ett skit att säga till om när V70II byggdes" så ägs nu Volvo av Geely. Sen spelar det ingen roll om V70:in utvecklades under ford tiden. Förstår inte ens vad det har med saken att göra. Det är Geely som äger volvo nu & dom har garanterat haft med mer än ett finger i spelet när priserna sänktes inför MY12. Då man även sänkt volvos priser på bra många fler marknader än bara den svenska. Sen spelar det ingen roll om Volvo ägts av ford eller om PG Gyllenhammar var VD för volvo på 80-talet.

Man kan tycka vad man vill om att Volvo sänker sina priser. Många kommer säkert gnälla & tycka att volvo blir mindre premium. Man kommer säkert även tappa en del kunder även om man vinner destu fler. Ska man sälja över 1 miljon bilar inom bara några år så måste Volvo sänka sina priser. Jag kan själv iallafall inte se någon annan lösning på det. För att komma med en liten små bil typ C20 tror jag själv inte skulle räcka fullt ut. Även om det skulle hjälpa till en bra bit på vägen. Då volvos mindre bilar ( 66, 340, 440, 480, C30) sålt långt ifrån så bra som dom större. Men självklart kan jag ha fel.

Sen ingår (precis som du säger) garanterat poängen i att ha lägre listpriser & ger mindre rabatt både till att ge bättre förmånsvärde & att locka fler kunder till Volvohallarna. Men detta är också redan uträknat iochmed att man sänkt priserna.
s6025t skrev:Diesel 0,7 *14,19= 9,93/mil
Etanol 1.1*9,59=10,54/mil
Bensin 0,85*14,53=12,35/mil
http://www.tanka.se/
Om prisskillnaden mellan disel och etanol fortsätter, varför ska man då köra disel som är mycket dyrare i inköp? Vid 2000mil/år och prisskillnaden ovan ger etanol en merkostnad på cirka 1200kr, men kommer andrahansvärdet efter 3år att vara så mycket lägre för bensin/etanol bilen att det motiverar merkostnaden för diselbilen?
Kör man tjänstebil blir det lite annorlunda eftersom man inte behöver ta hänsyn till andrahandsvärdet. Merkostnaden för diselbilen ger högre förmånsvärde som ska tas med i kalkylen. Dessutom skiljer avdraget för resor till/från arbetet med 3kr/mil till diselbilens nackdel (6,50 vs 9,50) vilket gör skillnad om man har långt till jobbet. Skulle vara bra med en kristallkula för att se om prisskillnaden mellan de olika bränslen kommer att vara samma som idag de närmaste åren... ;-)
427cobra skrev:Skulle vara bra med en kristallkula för att se om prisskillnaden mellan de olika bränslen kommer att vara samma som idag de närmaste åren... ;-)

Har hørt flere eksperter tror at prisene på diesel faktisk kommer til å bli
DYRERE enn bensin på sikt, og at forskjellene bare vil øke - da vil det i
såfall være surt å kjøre dieselbil! Så spørs det hvordan regjeringer i
ulike land vil se på dette med NOX-utslipp osv. fra dieselbiler, allerede i
dag er det forbud i visse storbyer; å kjøre dieselbil inn i sentrumskjernen.
Ganske utrolig egentlig, er ikke så lenge siden man nærmest ble oppfordret
til å kjøpe diesel da dette var best for miljøet - mens nå blir dieselbiler
snart "verstingen".. ja ja, den som lever får se..
Om man låter bli att beskatta diesel så kommer det alltid att vara billigare än bensin eftersom raffineringskostnaden är lägre. Om alla skatter skulle tas bort på diesel/bensin/etanol skulle diesel vara överlägset billigast idag.
Jag håller med Blackhawk.
Och desutom idag så är Diesel dyrare än Bensin. (över 15pänn/l) tom dyrare ån 98-oktan (HURRA)
Jensen skrev:Måste säga att jag blir lite fundersam över vissa inlägg.
Titt som tätt så skriver folk hur duktiga dom försökt att vara genom att
pressa priset på bilen, förhandlat fram 11-12% rabatt mm och slå sig för bröstet
och spela tarzan, men så helt plötsligt så blir vissa personer upprörda över att priserna
gått ner med 10-15000kr på MY12
Hur ska man ha det, antingen så slutar man att gnälla över hur lite rabatt man fick, eller så kniper
man igen och köper bilen till bruttopris nästa gång.

Det kan väl inte vara så att rabatt helt plötsligt blev något dåligt????
Eller är man orolig att grannen också skall kunna köpa en Volvo till Kinapris.
Det är väl ingen motsättning. Alla vill väl göra en bra affär. Dvs. köpa något med högt listpris för ett lågt pris. Sen är det ju inte heller, vilket jag håller med dig om, särskilt konstruktivt att bli sur för att priset sjunker, vare sig det gäller en bil eller en dator eller en semesterresa. De senare blir ibland mycket dyraer nära inpå, ibland tvärtom. Vem prickar rätt? FÅ eller ingen gör det hela tiden.

I det här fallet har Volvo sänkt listpriset från 272 000 till 249 900 vilket ändå får ses som anmärkningsvärt. Och redan 272 000 var ett bra pris, tycker jag!
PH
Det är väl helt enkelt så det bara är privatförare som köper T4 och då blir närmare 300 lite för dyrt. Tjänstebilsförarna däremot unnar sig väl i högre grad nöjet att få en diesel med lite mindre effekt ( D3 ) och då är ju inte Volvo dummare än att de lägger den prismässigt precis så att det går att tjata med sig ett par vinterdäck under 7,5 basbelopp.

hur som helst tycker jag att 249 är ett bra bris för T4.
Sharkbait skrev:
Amli skrev:Etanol är lika dött som bensin.
Jasså?
Så svenssons köper diesel som kostar "67kr i taxfreen på arlanda när samma paket kostar 39 på Lidl hemma"?
Om nu samma diieselbil kostar 58000 kr mer i inköp än besninaren så måste ju någon ta den värdeminskningen.

Tittar man i statistiken över körsträcka så ser man ju att så fort bilarna är några år så rullar de inte myclet över 1000 mil per år och att då betala mer i andrahandvärde för dieselbilen är inte längre intressant.

Så om några år då alla dessa millioner dieselbilar som säljs dyrt nya översvämmar beg.markanden kommer det inte finnas nog med norrlänningar som kör 5000 mil med sin gamla dieselbilar att att köpa alla dessa dyrt.

Bensin och etanol är döda idag, men om några år kommer priserna att utjämnas och det kommer inte att vara lätt att hinna köra in skillnaden i nypris till dess med en diesel.
Jag tycker det är helt rätt att Volvo sänker priset på V70. Volvo själva vill att V70 ska konkurrera med A6, 5-serie och E-klass och i dagsläget är det bara med priset dom kan konkurrera då dessa 3 tyskar har ryckt ifrån ganska bra med sina senaste modeller och V70 börjar kännas lite till åren i jämförelse.
En V70 ska ligga i samma prisklass som Passat enligt mig. Då känns det klart mer värt pengarna.

Sedan återstår att se hur det ser ut när nästa generation kommer. Jag tycker Volvo är rätt på spåren med XC60 och S/V60 i alla fall.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]