Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Enzo skrev: Jag menar mer att folk gärna lägger pengar på smäck som R-design, t.ex. köpa en V70 D3 med R-design än att köpa en D5 AWD, t.ex, helt obegripligt enligt mig.

Jag själv skulle aldrig pruta 20 papp och få en sån skitmotor som jag tycker 2-liters D3 är. Ska man upp med runt 400 papp, vilket en D3AWD med vettig utrustning skulle hamna på (dvs 20 under en D5) så kan man lika gärna lägga på 5% till och få en betydligt fetare motor som ju samtidigt inte drar mer.

Jag tror helt enkelt att marknaden är för liten för en D3 AWD. Nu har jag inga försäljningssiffror på XC-modellerna, men av vad jag ser på gatan, så ser jag betydligt fler D5 än D3 av MY11.
Jag håller med dig. Jag skulle personligen heller aldrig köpa en D3 utan hellre lägga de pengarna som det skiljer för att få en D5.
Men för många som har tjänstebil skulle det nog vara lättare att få en D3 AWD med en ok utrustning. Skillnaden är ju den samma för FWD och där säljer ju D3 bra mig veterligen.

När det gäller just XC-modellerna så kostar dom från start mycket mer så jag tror inte det är lika känsligt som bilar som ligger just runt 300K. Då kan 20K vara hela skillnaden.
av perhall
Kanske en överdrift att påstå att D3 är en skitmotor men helt klart tycker jag också att det är märkligt - särskilt på MY12 där det ju är ytterligare 10 hk och lägre förbrukning i D5 - att lägga pengarna på R-design istället. Men jag tror att både R-Design och D5 ger rejält tillbaka i andra hand. Ventilerade säten, PS, kurvljus, soltak får man inte mycket för. Men R-design verkar gå hem. Kolla beg. BMW med och utan M-paket - stor prisskillnad. Säkert kommer detta till viss del att gälla även V70 även om det börjar bli väl vanligt med R-design nu.../PH
av Enzo
perhall skrev:Kanske en överdrift att påstå att D3 är en skitmotor men helt klart tycker jag också att det är märkligt - särskilt på MY12 där det ju är ytterligare 10 hk och lägre förbrukning i D5 - att lägga pengarna på R-design istället. Men jag tror att både R-Design och D5 ger rejält tillbaka i andra hand. Ventilerade säten, PS, kurvljus, soltak får man inte mycket för. Men R-design verkar gå hem. Kolla beg. BMW med och utan M-paket - stor prisskillnad. Säkert kommer detta till viss del att gälla även V70 även om det börjar bli väl vanligt med R-design nu.../PH
Det är så klart en överdrift i diskussionens intresse så att säga, men i jämförelse med D5 så är den ju allt från lite till mycket sämre på allt. Jag kan faktiskt inte se en enda fördel, ja förutom det lägre inköpspriset. I synnerhet när trimningsdebatten går varm jämnt och ständigt, då är ju skillnaden ännu mindre upp till en av Volvos vettigaste motorer någonsin.
av maba
Hur mycket billigare skulle Volvo kunna erbjuda en 2.4 l D3 AWD jämfört med D5 AWD med bibehållen vinstmarginal? Jag tror att man tom skulle behöva höja priset jfrt med D5 AWD (med bibehållen vinstmarginal) eftersom den nya modellen behöver certifieras etc. Detta eftersom en D3 är exakt samma motor som D5, så mina 5 cent är att man istället väljer att rabattera D5:an istället...

Det Volvo skulle kunna göra är att skippa rabatten på D5:an och erbjuda en D3 till samma peng som den rabatterade D5:an och hoppas att några fler ändå väljer en dyrare D5 nu med betydligt bättre vinstmarginal. Men nu är ju jag ingen marknadsstrateg på Volvo.
av perhall
Det ter sig ju hur som helst grymt obalanserat att det skiljer 58 000 mellan T4, en ganska bra basbensinmotor, och D3, en hyfsat bra basdieselmotor, sedan bara 20 000 till den fantastiska D5.../PH
av s6025t
T4 är en kampanjbil med bra lockpris precis som R-design kampanjen på MY11 så den går inte få mycket rabatt på högst nån procent på D3 går det säkert få upp mot 10% så skillnaden blir väl kring 30000 i verkligheten plus att D3 har bränslevärmare som standard så är prisskillnaden ännu mindre
av perhall
s6025t skrev:T4 är en kampanjbil med bra lockpris precis som R-design kampanjen på MY11 så den går inte få mycket rabatt på högst nån procent på D3 går det säkert få upp mot 10% så skillnaden blir väl kring 30000 i verkligheten plus att D3 har bränslevärmare som standard så är prisskillnaden ännu mindre
Iistpriset på my12 skiljer 58100 före kampanjer, sen finns det olika uppfattningar om vad väglagen är värd. Det är väl Max fem procent som köper värmare till en passat 2,0tdi som liksom E4 "behöver"en värmare ...
av s6025t
Listpriset 249900 är redan rabatterat (kampanj) så det går inte att få mycket mer rabatt på det har själv var o pratat med säljare om en T4 MY12 ordinare pris på en T4 skulle vara kring 277000 sa han.Jämför med S80 tex som det skiljer 1000kr på mellan S80 o V70 i ordinarie pris (S80 T4=278000)
däremot D3 o övriga modellerna går det att förhandla till sig kring 9-10% på listpriset
Användarvisningsbild
av na96gen
Ingen kampanj än på D5 AWD än iaf..

Klart det skulle bli billigare för en annan med en D3 AWD, om den dessutom kom som manuell så borde det bli rätt hyffsat pris. Jag vill åka AWD men min offert på en T6 blir lite för saftig, kliver jag ner på en D5a kapar jag 15 å det är för lite.. (ska ha Summum)

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]