- ons 20 apr 2011, 01:10
#521459
Helt klart ger 2,5T ett mer sofistikerat intryck pga bredare register och jämnare gång. Bäst är väl BMW:s 2-literssexa som inte tillverkas längre men som inte ens klagade om man tryckte gasen i botten vid 700 varv.
Varför man ska ligga på 1100 varv? Det gör jag sällan, men jag tycker det är störigt och farligt med motorer som är döda under 1200 varv, t ex DRIVe, D3, T4. antag följande: du byter fil snabbt (t ex ett hinder dyker upp framför, en bil som plötsligt bromsar in), det kommer en bil snabbt bakom, du trycker gasen i botten. Motorn reagerar inte. Obehagligt. Det har hänt mig flera gånger med DRIVe och tendensen finns även hos T4. Sen brukar det vara lättare att köra iväg mjukt. Kökörning blir mindre ryckig. Etc.
Om den drar mindre soppa av att gå bra vid 1100 varv vet jag inte.
PH
Varför man ska ligga på 1100 varv? Det gör jag sällan, men jag tycker det är störigt och farligt med motorer som är döda under 1200 varv, t ex DRIVe, D3, T4. antag följande: du byter fil snabbt (t ex ett hinder dyker upp framför, en bil som plötsligt bromsar in), det kommer en bil snabbt bakom, du trycker gasen i botten. Motorn reagerar inte. Obehagligt. Det har hänt mig flera gånger med DRIVe och tendensen finns även hos T4. Sen brukar det vara lättare att köra iväg mjukt. Kökörning blir mindre ryckig. Etc.
Om den drar mindre soppa av att gå bra vid 1100 varv vet jag inte.
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24