Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Helt klart ger 2,5T ett mer sofistikerat intryck pga bredare register och jämnare gång. Bäst är väl BMW:s 2-literssexa som inte tillverkas längre men som inte ens klagade om man tryckte gasen i botten vid 700 varv.

Varför man ska ligga på 1100 varv? Det gör jag sällan, men jag tycker det är störigt och farligt med motorer som är döda under 1200 varv, t ex DRIVe, D3, T4. antag följande: du byter fil snabbt (t ex ett hinder dyker upp framför, en bil som plötsligt bromsar in), det kommer en bil snabbt bakom, du trycker gasen i botten. Motorn reagerar inte. Obehagligt. Det har hänt mig flera gånger med DRIVe och tendensen finns även hos T4. Sen brukar det vara lättare att köra iväg mjukt. Kökörning blir mindre ryckig. Etc.

Om den drar mindre soppa av att gå bra vid 1100 varv vet jag inte.

PH
av Arese
viktore skrev:
StringerBell skrev:
Det är väl få motorer som trivs så där väldigt bra vid 1100 varv. Vad tjänar man egentligen på att ligga och brumma där nere?
Bränsleförbrukning. En motor som erbjuder en bra elasticitet både i botten och på toppvarv tycker jag dessutom bidrar till ett sofistikerat intryck. (Sen om man har för vana att ligga runt 1000varv är en annan femma - men motorn ska ge möjlighet till det).
Det är framförallt gångkulturfrågan som är viktig tycker jag. Att t ex i stadstrafik kunna åka på en och samma växel tycker jag är fint, eller att slippa växla ner bara för att man kommer in i en 50-zon. En motor som går bra utan vibrationer och med trevligt ljud på alla varvtal får bilen att kännas avsevärt mer påkostad och ger definitivt en form av körglädje. Mina tidigare BMW 325i, innan direktinsprutningen, var riktiga mästare på detta. Trean kunde användas från promenadfart till 160 km/h utan minska protest - DET är premium.

Jag är lite bekymmrad över att down-sizing (och diesel-)trenden kommer att ta denna "mulliga" egenskap ifrån många av våra blar i rimliga prisklasser.

Mvh
Arese
av perhall
Så sant. Att BMW överger sina sexor gör ju att man tappar 60% av BMW-känslan, tycker jag. Bmw:S v8:or har aldrig varit i samma klass som Mercas och fyrorna är heller ingen höjdare. Har tidigare haft en 520i med 2-literssexa, maken till mjuk gång har jag aldrig hittat hos någon downsizad fyra med lika många eller fler Nm och Hk. Nu råkar ju 2,5T vara en omodern motor, ändå är den överlägsen en lika stark downsizad fyra (T4, 2,0T, T5) när det gäller effekt, gångkultur och elasticitet (dock ej gällande den sega gasresponsen).
PH
av Arese
Problemet för oss som värdesätter fin ljud- och gångkultur är ju att det offras på bränsleförbrukningens altare. Jag kan inte tolka vurmen för dieselmaskiner på annat sätt. Gångkultur som anses vara bra på en diesel skulle ju aldrig accepterats i de flesta bensinmaskiner.... Eller så bryr sig helt enkelt inte folk bara man sparar några dl per mil...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Du har itne funderat på att folk kan ha olika uppfattning om vad som är ett trevligt ljud??

Vissa gillar symaskinsgång och vissa gillar V8-bröl.
Och där i mellan finns ett stort spektra.
För min egen del kan jag säga att jag gillar när en motor låter som en motor och inte som en symaskin.
Tycker dieseln låter gött. Men det är jag det..
av Mwi
StringerBell skrev: Det är väl få motorer som trivs så där väldigt bra vid 1100 varv. Vad tjänar man egentligen på att ligga och brumma där nere?
Jag kör 2,5 FT aut. 2010 den strävar efter att växla upp tidigt, så i stan ligger motorvarvet ofta under 1100 varv. Volvo programmerade om sina automatväxellådor till 2010 för att få ner förbrukningen. Personligen kan jag tycka att det är på gränsen lågt varvtal för ibland vill det gärna skorra lite.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Arese skrev:Problemet för oss som värdesätter fin ljud- och gångkultur är ju att det offras på bränsleförbrukningens altare. Jag kan inte tolka vurmen för dieselmaskiner på annat sätt. Gångkultur som anses vara bra på en diesel skulle ju aldrig accepterats i de flesta bensinmaskiner.... Eller så bryr sig helt enkelt inte folk bara man sparar några dl per mil...
Det är ju ännu mera polariserat inom MC världen. Jämför de som åker sporthoj jämfört med de som tuffar fram på glidare som låter som tändkulemotorer. Snacka om olika "kulturer".
av Arese
Variosboy skrev:Du har itne funderat på att folk kan ha olika uppfattning om vad som är ett trevligt ljud??

Vissa gillar symaskinsgång och vissa gillar V8-bröl.
Och där i mellan finns ett stort spektra.
För min egen del kan jag säga att jag gillar när en motor låter som en motor och inte som en symaskin.
Tycker dieseln låter gött. Men det är jag det..
Så är det säkert. Dock har jag ännu inte hört den förbränningsmotor som låter som en symaskin...

Vi har en 2011 D5:a som slamrar och skorrar och låter allmänt illa förutom på fullgas på mellanvarv då den om man är snäll låter "speciell". Gamla motorn som du har är ännu mera oborstad men har i vissa lägen ett ännu mer "speciellt" ljud som man kanske kan uppskatta. Att gilla dieselljudet på tomgång eller ljudet i fyrcylindriga dieselmotorer i synnerhet övergår dock mitt förstånd. Smaken är som den berömda...

Om man inte bryr sig om (o-)ljud och vibrationer på låga varv så ger onekligen mindre motorer och dieselar lägre förbrukning i de flesta fall. Vi som inte kan acceptera dett få fortsätta att köra stora bensindrivna maskiner :D

Mvh
Arese
av Arese
StringerBell skrev:
Arese skrev:Problemet för oss som värdesätter fin ljud- och gångkultur är ju att det offras på bränsleförbrukningens altare. Jag kan inte tolka vurmen för dieselmaskiner på annat sätt. Gångkultur som anses vara bra på en diesel skulle ju aldrig accepterats i de flesta bensinmaskiner.... Eller så bryr sig helt enkelt inte folk bara man sparar några dl per mil...
Det är ju ännu mera polariserat inom MC världen. Jämför de som åker sporthoj jämfört med de som tuffar fram på glidare som låter som tändkulemotorer. Snacka om olika "kulturer".
Jo tack, min granne har en Fatboy med "modifierat" system. Kan väcka döda. Alltid lika populärt när man nyss fått grabben i säng och grannen tänder upp hojen. :-(O) Bara att inse att man blivit en gubbe....
av perhall
Jag har svårt att tro att det finns så många som föredrar ljudet i en D5 framför en Merca 500...
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]