perhall skrev:Jag brukar räkna med att en ny bil för 320 (vilket ju är ett rätt normalt pris för de bilar vi pratar om) sjunker 40 per år år 1-3 och sedan 25 per år år 4-6 dvs är värd 200 efter 3 år/6-8000 mil och 125 efter 6 år och 12-16 000 mil. Sen efter 10 år och 20-25 000 mil är de väl värda ca 40, dvs. det fortsätter med ca 20 per år år 7-10.
Till detta kommer givetvis kapitalkostnaden.
Men å andra sidan är ju reparationer o service mkt lågt i början men ofta högt år 7-10, garantier, vagnskada etc.
Visst är det hög värdeminskning i början, men den är ju rätt hög även senare. Att köpa en 6-åring för 130 och behålla den i 4 år, sen få 30, är inte heller en bra affär. Många jag känner gör så.
Är jag fel ute?
PH
Jag tror att du är ganska rätt ute, men skulle själv vilja bryta ned det i procentsatser.
Ca 50% av värdet försvinner de första 3 åren. Det mesta av detta försvinner i början av de tre åren, så har man lån på bilen ska man se till att ha rätt avbetalningskruva, om man av någon anledning vill sälja tidigare. Miltalen är inte så viktiga, om de inte är extremt låga/höga. Normalkörning 2000 mil/år.
Ny bil = 320 000 kr
Värde efter 3 år, 6000 mil = Ca 160 000 kr
År 4-6 försvinner ca 40% av resterande värde, och detta värde faller lite jämnare, men fortfarande mest de två första åren.
Beg bil ca 3 år = 160 000 kronor
Värde efter ytterligare 3 år, +6000 mil = 96 000 kr
År 7+ faller bilens värde med ca 12% per år, och det är först nu som miltalen börjar bli viktiga för värdet.
Beg bil 6 år, 12000 mil = 96 000 kr.
Värdet efter ytterligare +1 år, +2000 mil = 85 000 kr
Värdet efter ytterligare +2 år, +4000 mil = 74 000 kr
Värdet efter ytterligare +3 år, +6000 mil = 65 000 kr
Värdet efter ytterligare +4 år, +8000 mil = 57 000 kr
Värdet efter ytterligare +5 år, +10000 mil = 50 000 kr
osv.
Vi skulle sålunda ha en bil som efter 11 år och 22 000 mil var värd 50 000 kr - och det stämmer ganska väl tycker jag. Vad tycker ni?
EDIT: Blev tvugnen att säga att detta är mina gissningar för genomsnittsbilar. En bil kittad upp över öronen faller snabbare och en bil som bara har priecis "rätt" utrustning faller långsammare.
Utrustning som verkar hålla sitt värde bra är kombi, automatlåda, skinnklädsel och dragkrok. Dessa håller säkerligen sitt värde med 75% de första 3 åren. Jag är också övertygad om att "mellanpaketet" momentum (eller motsv. hos andra tillverkare: Vector hos Saab etc) håller sitt värde bättre än budget-/lyxpaketet. VI är ju landet lagom/mellanmjölk.
Det är ju bara mina spekulationer, men jag tar gärna och tacksamt emot feedback.