Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
nu har du ju 3års vagnskada och 2års nybils garanti och är du första ägaren och privatperson har du kkl år 2-3 alltså 3års nybilsgaranti :D så resonerade jag när jag köpte min + 5års skattefrihet för det var en 2,5ft så mina planer är att jag behåller den 3-4år
av dst02
När Jag kollade bil så var tanken att för första gången köpa lätt begagnad bil men efter att ha jämfört priser på nya och lätt begagnade (typ 1år,2-3000 mil) så insåg Jag rätt snart att de oftast inte skillde mer än ca 20000-30000,- mellan nytt å nästan nytt så med tanke på nybilsgaranti och vagnskadegaranti osv plus känslan av att vara första ägare och allt va det innebär så böev de återigen en ny bil .
av perhall
Jag brukar räkna med att en ny bil för 320 (vilket ju är ett rätt normalt pris för de bilar vi pratar om) sjunker 40 per år år 1-3 och sedan 25 per år år 4-6 dvs är värd 200 efter 3 år/6-8000 mil och 125 efter 6 år och 12-16 000 mil. Sen efter 10 år och 20-25 000 mil är de väl värda ca 40, dvs. det fortsätter med ca 20 per år år 7-10.

Till detta kommer givetvis kapitalkostnaden.

Men å andra sidan är ju reparationer o service mkt lågt i början men ofta högt år 7-10, garantier, vagnskada etc.

Visst är det hög värdeminskning i början, men den är ju rätt hög även senare. Att köpa en 6-åring för 130 och behålla den i 4 år, sen få 30, är inte heller en bra affär. Många jag känner gör så.

Är jag fel ute?

PH
Användarvisningsbild
av Snacksalig
perhall skrev:Jag brukar räkna med att en ny bil för 320 (vilket ju är ett rätt normalt pris för de bilar vi pratar om) sjunker 40 per år år 1-3 och sedan 25 per år år 4-6 dvs är värd 200 efter 3 år/6-8000 mil och 125 efter 6 år och 12-16 000 mil. Sen efter 10 år och 20-25 000 mil är de väl värda ca 40, dvs. det fortsätter med ca 20 per år år 7-10.

Till detta kommer givetvis kapitalkostnaden.

Men å andra sidan är ju reparationer o service mkt lågt i början men ofta högt år 7-10, garantier, vagnskada etc.

Visst är det hög värdeminskning i början, men den är ju rätt hög även senare. Att köpa en 6-åring för 130 och behålla den i 4 år, sen få 30, är inte heller en bra affär. Många jag känner gör så.

Är jag fel ute?

PH
Jag tror att du är ganska rätt ute, men skulle själv vilja bryta ned det i procentsatser.
Ca 50% av värdet försvinner de första 3 åren. Det mesta av detta försvinner i början av de tre åren, så har man lån på bilen ska man se till att ha rätt avbetalningskruva, om man av någon anledning vill sälja tidigare. Miltalen är inte så viktiga, om de inte är extremt låga/höga. Normalkörning 2000 mil/år.
Ny bil = 320 000 kr
Värde efter 3 år, 6000 mil = Ca 160 000 kr
År 4-6 försvinner ca 40% av resterande värde, och detta värde faller lite jämnare, men fortfarande mest de två första åren.
Beg bil ca 3 år = 160 000 kronor
Värde efter ytterligare 3 år, +6000 mil = 96 000 kr
År 7+ faller bilens värde med ca 12% per år, och det är först nu som miltalen börjar bli viktiga för värdet.
Beg bil 6 år, 12000 mil = 96 000 kr.
Värdet efter ytterligare +1 år, +2000 mil = 85 000 kr
Värdet efter ytterligare +2 år, +4000 mil = 74 000 kr
Värdet efter ytterligare +3 år, +6000 mil = 65 000 kr
Värdet efter ytterligare +4 år, +8000 mil = 57 000 kr
Värdet efter ytterligare +5 år, +10000 mil = 50 000 kr
osv.
Vi skulle sålunda ha en bil som efter 11 år och 22 000 mil var värd 50 000 kr - och det stämmer ganska väl tycker jag. Vad tycker ni?

EDIT: Blev tvugnen att säga att detta är mina gissningar för genomsnittsbilar. En bil kittad upp över öronen faller snabbare och en bil som bara har priecis "rätt" utrustning faller långsammare.
Utrustning som verkar hålla sitt värde bra är kombi, automatlåda, skinnklädsel och dragkrok. Dessa håller säkerligen sitt värde med 75% de första 3 åren. Jag är också övertygad om att "mellanpaketet" momentum (eller motsv. hos andra tillverkare: Vector hos Saab etc) håller sitt värde bättre än budget-/lyxpaketet. VI är ju landet lagom/mellanmjölk.
Det är ju bara mina spekulationer, men jag tar gärna och tacksamt emot feedback.
av TheFritz
Snacksalig skrev:
TheFritz skrev:
SverreK skrev: Nybil blev fallet för mig. Var också på jakt efter en 2-3 år gammal bil med låga mil. Men "sjukt" höga begagnatpriser på V70 gjorde att jag tänkte om. De blev en sprillans ny bil som jag istället får köra några år längre för att kalkylen skall gå ihop hyfsat... Härlig känsla att rulla ut från handlaren med en ny fin bil. Frugan fick dessutom blommor så även hon blev nöjd :-)-)

/Sverre
Jo jag håller med om att priserna är höga, men jag känner inte att jag skulle sova gott när jag åker ut över tröskeln och vips så har den sjunkit (30-50K?), hade min ekonomi fixat det så hade jag valt det också, då man kan få allt precis som man vill i utrustningsväg färger och allt vad det nu är.
Du ska väl inte sälja den utanför handlaren, eller?
De 30-50 000 kronorna som den faller får du ju sprida ut på lite längre sikt, och efter 3 år så har du halva värdet kvar. En begagnad bil för 200 000 kronor tappar kanske 40% på samma tid, så det är ganska små pengar i skillnad, och dessa skall du betala helförsäkring och minst en större service för... tror att det går på ett ut, med de höga beg-priserna som vi ser nu, men känslan av att få speca själv, och att få köra ut från handlaren som första ägare, tycker jag är väl värda småpengarna som det kostar i jämförelse.
Självklart ska jag ju inte sälja bilen utanför handlaren :)
Jag känner att det är rätt stor skillnad på 200.000 och 300.000kr jag är inget storinkomsttagare, och är kanske lite dumsnål ibland också? Men jag ser 30.000kr som samma pengar även om man köper en bil eller om man ska köpa godis för pengarna, jag vill inte låna för mycket pengar heller, jag har satt min gräns vid 200.000 för att jag vill kunna lägga minst 50% av bilköpet själv och inte få för stor månadskostnad, vill inte sätta mig i en knepig situation om jag av någon anledning skulle få en mindre inkomst pga sjukdom, arbetslöshet eller höga månadskostnader pga av att räntan skjuter i höjden på huslånen. Kanske är lite för försiktig, men genom att vara det så kommer jag förmodligen inte hamna i någon ekonomiskt svår situation?

Tanken är också att köpa en bil och ha den ca: 6-10år är ingen person som byter bil speciellt ofta, köpte en
S70 -99 under 2002 som såldes 2009
V50 -05 under 2009 som såldes nyss (pga av att den blev för liten med barn)
V70 - 08,09,10? som ska stanna ett bra tag framöver
Användarvisningsbild
av Snacksalig
The Fritz skrev:
Jag känner att det är rätt stor skillnad på 200.000 och 300.000kr jag är inget storinkomsttagare, och är kanske lite dumsnål ibland också? Men jag ser 30.000kr som samma pengar även om man köper en bil eller om man ska köpa godis för pengarna, jag vill inte låna för mycket pengar heller, jag har satt min gräns vid 200.000 för att jag vill kunna lägga minst 50% av bilköpet själv och inte få för stor månadskostnad, vill inte sätta mig i en knepig situation om jag av någon anledning skulle få en mindre inkomst pga sjukdom, arbetslöshet eller höga månadskostnader pga av att räntan skjuter i höjden på huslånen. Kanske är lite för försiktig, men genom att vara det så kommer jag förmodligen inte hamna i någon ekonomiskt svår situation?

Tanken är också att köpa en bil och ha den ca: 6-10år är ingen person som byter bil speciellt ofta, köpte en
Kanske denna då?
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=11&w=1
av TheFritz
Snacksalig skrev:
The Fritz skrev:

Kanske denna då?
Känner att jag vill ha lite högre utrustningsnivå än kinetic. Momentum funkar fint. Kollar mycket på blocket och fann denna:

http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_V ... w=3&last=1

Tänkte att den kör jag på. Men sen såg jag detta:

http://www.kvd.se/objekt/objekt_all_inf ... tnr=491865

Då blev jag tveksam, vad tycker ni?
av Lövet
Så är verkligheten i bilhandeln. Iofs kan den vara rekondad och lite tillfixad. Det finns ju alltid lite prutmån också.

Jag köper hellre direkt direkt från KVD.
av SverreK
TheFritz skrev: Känner att jag vill ha lite högre utrustningsnivå än kinetic. Momentum funkar fint. Kollar mycket på blocket och fann denna:

All respekt för att du inte vill ligga ute med pengarna på nybil.

Vad gäller objektet ovan tycker jag du skall vara tveksam. KVD-annonsen tyder på ägare som inte brytt sig speciellt mycket om sin bil. Du får dessutom troligen investera i både nya sommar och vinterdäck med en gång. Vinter åtminstone till nästa säsong. Om inte handlaren bytt däck förstås.....

Skulle leta efter ett bättre välskött exemplar. Om det skulle kosta någon tusenlapp eller två extra så gör det ju inget med tanke på att du skall ha bilen så pass länge. Det första du glömmer efter en affär är priset, men en sunkig bil kommer du störa dig på många år framöver. Lycka till med köpet.

/Sverre
Användarvisningsbild
av Snacksalig
SverreK skrev:
TheFritz skrev:Kanske denna då?
Känner att jag vill ha lite högre utrustningsnivå än kinetic. Momentum funkar fint. Kollar mycket på blocket och fann denna:

All respekt för att du inte vill ligga ute med pengarna på nybil.

Vad gäller objektet ovan tycker jag du skall vara tveksam. KVD-annonsen tyder på ägare som inte brytt sig speciellt mycket om sin bil. Du får dessutom troligen investera i både nya sommar och vinterdäck med en gång. Vinter åtminstone till nästa säsong. Om inte handlaren bytt däck förstås.....

Skulle leta efter ett bättre välskött exemplar. Om det skulle kosta någon tusenlapp eller två extra så gör det ju inget med tanke på att du skall ha bilen så pass länge. Det första du glömmer efter en affär är priset, men en sunkig bil kommer du störa dig på många år framöver. Lycka till med köpet.

/Sverre[/quote]

Jag skulle inte lås upp mig så mycket vid paketen, om jag vore du.
Faktum är att momentum bara ger dig havlläder, xenon och bluetooth, utöver Kinetic.
Summum ger helläder, 17"-fälgar och el-förarstol, utöver momentum.
(om man inte räknar alla små lister etc, som inte har ngn funktion).

Paketen är ju utformade så att man får ett lite bättre pris än att plocka allt separat, men om man bara vill ha hellädret och bluetoothen, så är inte ett summumpaket värt pengarna. I alla fall inte på en ny bil.

kanske: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=11&w=1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]