Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikkesson
Som volvoanställd är den officiell på volvobil.se men det är bara dirive modellen än så länge. men går du in till din volvohandlare så kan han bygga en v70 drive till dig.
Användarvisningsbild
av Funk
vicster skrev:Än så länge har man inte bestraffats med att få dra ner på säkerheten med sitt motorval, men det kanske är Volvos nya strategi för att få folk att inte välja dessa? Vad vet jag?
Eller hur var det nu med Volvo och säkerhet... :P

Du har väl t.ex inte kunnat få Driver Support till 2.0F, 2.0D eller 1.6D tidigare heller, eller minns jag fel ?

/Thomas
av vicster
2.0F har väl aldrig funnits till någon XC/V/S60, men snåldieslarna med DRIVe går fin fint att bygga med Driver Support-paket för mig i alla fall.

Men jag kan ha missat något, speciellt om det var för 3 år sedan när XC60 lanserades.
Användarvisningsbild
av Funk
Pratar vi inte 60serien i en del av forumet ? Jag menar i V70/S80.

/Thomas
av vicster
Jo, men nu handlade det om City safety till V70II, som mig veterligen bara finns på 60-serien just nu, och som därför är det ända jämförbara.
Användarvisningsbild
av Funk
Och jag menar att det inte är säkert att du kan få City Safety till V70/S80 på alla motorvarianter på samma sätt som det inte tidigare gick att få andra system till alla varianter. Bara för att t.ex 1.6 dieseln i S60 går att få med City Safety är det inte säkert att det går att få samma kombination i V70/S80 eftersom bilens övriga system kanske inte "tillåter det". På samma sätt som P1 saknar massor av de andra plattformarnas system trots mycket övrigt gemensamt. Skillnader i arkitektur helt enkelt...
Jag hoppas ju att jag har helt fel och att samma säkerhetssystem skall hitta ned i alla varianter, men tror inte de gör det på kort sikt i alla fall...

/Thomas
av vicster
Du har helt rätt Funk. Det är nog tyvärr så att du har rätt men eftersom ingen vet än är det ju omöjligt att svara på. Vi får hoppas på info från Volvo snart ang. MY12 :)
av Erst
fredrikkesson skrev:Som volvoanställd är den officiell på volvobil.se men det är bara dirive modellen än så länge. men går du in till din volvohandlare så kan han bygga en v70 drive till dig.
Borde inte du som volvoanställd även ha tillgång till bra insiderinfo om city safety och om/ när det förs in på y20? ;-//
av Tarsiger
perhall skrev:Vore intressant att få statistik över vad olika grejer betyder för säkerheten:
SIPS
Bältesförsträckare
City Safety
Audis Procon-Ten
etc.
i relation till välbelagda saker som bälte, ESP och ABS
PH
Jag har ingen statistik men några mer kvalitativa synpunkter på de nämnda grejorna.

SIPS (Side Impact Protection System) går väl inte att åsätta ett säkerhetsvärde då det bara är en säljande förkortning med vilken Volvo passade på att rubricera någon ganska enkel förbättring av dörrarnas hållfasthet och vars skyddande roll är till stor del överspelad av den växande andelen höga SUVar i trafikmiljön, mot vilkas krockvåld det gamla SIPS hjälper föga.

Bältesförsträckare bör ha en avsevärd effekt eftersom den just på den viktiga marginalen förbättrar effekten av bältet som är det bästa skyddssystemet.

City Safety, Aaptive Cruise Control och andra radarbaserade system är nog väl tänkta men egentligen på utvecklingsstadiet. Ännu är de så primitiva att de troligen kan manipuleras "på skoj" från andra bilar i närheten. Om t ex bilen framför en ACC-utrustad bil släpper ut en metallfolierad ballong i ett snöre, som då av luftdraget hastigt närmar sig ACC-bilen bakom, så kan ACC-bilen förväntas tvärbromsa mot förarens vilja och eventuellt bli påkörd bakifrån, möjligen till nöje för grabbarna i första bilen.

Bälte har en väl belagd skyddseffekt som är allom bekant.

ESP (är väl en av förkortningarna för antisladdsystem) är något som Claes Tingvall och EuroNCap tillmäter stort säkerhetsvärde, och förvisso är det befogat om man jämför bilar med/utan detta vid SAMMA hastighet. Dock ger ESP en känsla av stabilitet och väggrepp som leder till högre hastighet och mindre respekt för halktendenser.

ABS borde också vara säkerhetsfrämjande men om detta läste man för något år sedan att det till mångas förvåning inte gått att statistiskt påvisa någon olycksnedbringande effekt alls. Förklaringen som då gavs var att förare med ABS inte bromsade på det kraftfulla sätt som ABS kräver för att dess säkerhetspotential ska tillgodogöras.
av vicster
Tarsiger skrev: City Safety, Aaptive Cruise Control och andra radarbaserade system är nog väl tänkta men egentligen på utvecklingsstadiet. Ännu är de så primitiva att de troligen kan manipuleras "på skoj" från andra bilar i närheten. Om t ex bilen framför en ACC-utrustad bil släpper ut en metallfolierad ballong i ett snöre, som då av luftdraget hastigt närmar sig ACC-bilen bakom, så kan ACC-bilen förväntas tvärbromsa mot förarens vilja och eventuellt bli påkörd bakifrån, möjligen till nöje för grabbarna i första bilen.
Haha, vilken fantasi vissa verkar ha på det här forumet :lol: Tack för dagens tips :-)-)
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]