perhall skrev:Vore intressant att få statistik över vad olika grejer betyder för säkerheten:
SIPS
Bältesförsträckare
City Safety
Audis Procon-Ten
etc.
i relation till välbelagda saker som bälte, ESP och ABS
PH
Jag har ingen statistik men några mer kvalitativa synpunkter på de nämnda grejorna.
SIPS (Side Impact Protection System) går väl inte att åsätta ett säkerhetsvärde då det bara är en säljande förkortning med vilken Volvo passade på att rubricera någon ganska enkel förbättring av dörrarnas hållfasthet och vars skyddande roll är till stor del överspelad av den växande andelen höga SUVar i trafikmiljön, mot vilkas krockvåld det gamla SIPS hjälper föga.
Bältesförsträckare bör ha en avsevärd effekt eftersom den just på den viktiga marginalen förbättrar effekten av bältet som är det bästa skyddssystemet.
City Safety, Aaptive Cruise Control och andra radarbaserade system är nog väl tänkta men egentligen på utvecklingsstadiet. Ännu är de så primitiva att de troligen kan manipuleras "på skoj" från andra bilar i närheten. Om t ex bilen framför en ACC-utrustad bil släpper ut en metallfolierad ballong i ett snöre, som då av luftdraget hastigt närmar sig ACC-bilen bakom, så kan ACC-bilen förväntas tvärbromsa mot förarens vilja och eventuellt bli påkörd bakifrån, möjligen till nöje för grabbarna i första bilen.
Bälte har en väl belagd skyddseffekt som är allom bekant.
ESP (är väl en av förkortningarna för antisladdsystem) är något som Claes Tingvall och EuroNCap tillmäter stort säkerhetsvärde, och förvisso är det befogat om man jämför bilar med/utan detta vid SAMMA hastighet. Dock ger ESP en känsla av stabilitet och väggrepp som leder till högre hastighet och mindre respekt för halktendenser.
ABS borde också vara säkerhetsfrämjande men om detta läste man för något år sedan att det till mångas förvåning inte gått att statistiskt påvisa någon olycksnedbringande effekt alls. Förklaringen som då gavs var att förare med ABS inte bromsade på det kraftfulla sätt som ABS kräver för att dess säkerhetspotential ska tillgodogöras.