Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Pickadoll skrev:
JagulareN skrev: Om V70 kommer att leva kvar i Europa eller i Sverige en tid kan vara ett alternativ efter 2011. Men de större modellerna som S80 och XC 90 kommer att presenteras i nya versioner längre fram, men då kanske de kommer att tillverkas i Kina.
Undra hur många utanför Kina som är beredda på att köpa en Kina tillverkad bil? Jag skulle då aldrig köpa en.
Vad är skillnaden på en bil som är ihopsatt i Belgien eller i Kina,
om den är konstruerad i Sverige ?
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Steff 99 skrev:
Pickadoll skrev:
JagulareN skrev: Om V70 kommer att leva kvar i Europa eller i Sverige en tid kan vara ett alternativ efter 2011. Men de större modellerna som S80 och XC 90 kommer att presenteras i nya versioner längre fram, men då kanske de kommer att tillverkas i Kina.
Undra hur många utanför Kina som är beredda på att köpa en Kina tillverkad bil? Jag skulle då aldrig köpa en.
Vad är skillnaden på en bil som är ihopsatt i Belgien eller i Kina,
om den är konstruerad i Sverige ?
Jag vet inte vad det är men jag vill inte köpa den iaf. Då köper jag hellre nån annan bil. När man pratar med folk på jobbet så är många kritiska till Kina tillverkade bilar. Kanske skulle starta en poll här på forumet :)
Användarvisningsbild
av FWH
Pickadoll skrev: Jag vet inte vad det är men jag vill inte köpa den iaf. Då köper jag hellre nån annan bil. När man pratar med folk på jobbet så är många kritiska till Kina tillverkade bilar. Kanske skulle starta en poll här på forumet :)
Är det bilar tillverkade i Kina för den Kinesiska marknaden eller bilar tillverkade i Kina för den Europeiska marknaden?

Om det är den sist nämnda, vilka bilar är detta som ni diskuterar?
av vicster
V60 Plug-in hybrid kommer eventuellt enbart att tillverkas i Kina enligt TV4 nyheterna. Alltså får det bli import för våran del om vi vill köra den. Antar att det har med att pressa priset så mycket som möjligt på en dyr hybrid, men lite tråkigt är det allt att de "snor" en modell som tillverkas i Sverige.

Förövrigt märks det ju att Kina (Li Shufu) har tänkt flytta produktionen dit successivt, kolla bara på denna videon från deras senaste konferens i Peking:

I slutet säger Jacoby att tillverking "eventuellt kommer flytta till Kina", och eventuellt vet vi nog alla vad det betyder. Att det poppat upp UV-center och allt möjligt annat nu det senaste så kommer det inte dröja länge innan Kina helt kan konstruera, bygga och utveckla nya bilar helt utan våran hjälp.

Vi får hoppas en del utveckling, design och tillverkning stannar i Sverige ett bra tag till... :(
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Vad fanns det för villkor och klausuler i avtalet när Geely köpte Volvo? Jag menar facket verkade ju nöjda när affären gick igenom. Regeringen borde väl också ha tittat på affären innan den gick i lås?

Tomas
Användarvisningsbild
av FWH
farmerswalk skrev:Vad fanns det för villkor och klausuler i avtalet när Geely köpte Volvo? Jag menar facket verkade ju nöjda när affären gick igenom. Regeringen borde väl också ha tittat på affären innan den gick i lås?

Tomas
Det där är nog lite optimistiskt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Negativa klubben? Varför tror ni Geely köpte Volvo för? Tror ni att de har någon nytta av varumärket om det blir så att utvecling och tillverkning hamnar i Kina? De kan ju utveckla och bygga bilar i Kina. Men de vill komma in på Europa och USA marknaden. Det gör de inte med en bil utveclad och tillverkad i Kina. Hur många Geely rullar på Europiska vägar?
av Novis01
Pickadoll skrev:... När man pratar med folk på jobbet så är många kritiska till Kina tillverkade bilar...
Hur många av dom äger Kinatillverkade bilar?
Användarvisningsbild
av Pickadoll
FWH skrev:
Pickadoll skrev: Jag vet inte vad det är men jag vill inte köpa den iaf. Då köper jag hellre nån annan bil. När man pratar med folk på jobbet så är många kritiska till Kina tillverkade bilar. Kanske skulle starta en poll här på forumet :)
Är det bilar tillverkade i Kina för den Kinesiska marknaden eller bilar tillverkade i Kina för den Europeiska marknaden?

Om det är den sist nämnda, vilka bilar är detta som ni diskuterar?
Bilar tillverkade i Kina för den Europeiska marknaden
Novis01 skrev:
Pickadoll skrev:... När man pratar med folk på jobbet så är många kritiska till Kina tillverkade bilar...
Hur många av dom äger Kinatillverkade bilar?
Ingen men man behöver ju inte äta hund tex för att veta att man inte vill äta det det, lite samma sak.
Flödar förgasare

Sker bara det i bland är det flottörvent[…]

Tror inte vi behöver en tråd om vad ba[…]

Ny Kartuppdatering

Då bör du ju ha passerat sådana g[…]

Falsklarm av insekt?

Visst. Har haft problem med att flugor/fjäril[…]