- ons 23 feb 2011, 23:07
För er som undrar om det är en volvo återförsäljare, så är svaret JA. En stor sådan även!
Moderator: Moderatorer
gooose skrev:Det är 2 st aspekter i detta fall att ta hänsyn tillDet stämmer, försäkringsbolag har koll. De brukar vara generösa när det handlar om rena hemförsäkringsärenden el andra ärenden där det inte finns någon annan som kan betala (typ inbrott, vattenskador i hemmet) men de brukar vara hårdrare när det finns andra företag med åtaganden som kan och kanske bör betala, som det tycks vara i detta fall.
1 : Bilen är köpt i somras mao mindre än 1 år sedan och om du inte kört mer än 2000 mil sedan detta så skall detta krävas av säljande firmas Garantiåtagande som dom så fint visar att dom har i sin reklam
2 : Ja en styrväxel skall hålla mer än 2,5 år och 5000 mil Verkstaden om det är en Volvo ÅF skall kunna erbjuda någon typ av Good Will speciellt om det är samma Åf som sålt bilen
Dessa 2 skilda anledningar bör vara tillräckliga för att du som bilägare skall hållas utan kostnad
Det kan även vara så att om du kontaktar ditt försäkringsbolag så kommer dom att neka reparation då du "nyligen" köpt bilen av en handlare Detta baserat på lagar och liknande
Ett tips kan vara att ringa och fråga ditt försäkringsbolag Dom tänker oftast precis som du själv
Detta är inget jag/vi vill betala Kan vi hitta någon annan som kan/skall göra detta så vi slipper
Ett försäkringsbolag är oftast väl pålästa ang konsument köplagar och dylikt
Har själv haft kunder som kommit in med maskinskadeärenden tex Ac fel,a-lådor, topplocksfel och jag har då blivit nekad åtg pga att bilen sålts av handlare och fått svaret kontakta handlaren bilen går under deras ansvar
//Goose
Fjolnir skrev:Jag måste faktiskt säga att jag blir lite förvånad över att du har problem med just Upplandsmotor. Jag har köpt flera begagnade bilar hos dem (med just den garantin/försäkringen du har) och det har aldrig varit några problem. Och då har jag åkt dit med allt från skitsaker till riktigt stora saker. Det har aldrig varit någon diskussion om det är garanti eller inte. Nu är ju det är på Upplandsmotor i Uppsala, de i Stockholm kanske är annorlunda. Vilken Upplandsmotor är det du har problem med?Nej samma här, har som sagt köpt mina andra två bilar som jag har i ägo där. Är jätte nöjd med dom därför jag köpte bilen där ifrån.
AndS skrev:CarMan skrev:Det du säger CarMan att detta är ett välkänt fel och borde ses som ett goodwill ärende då en styrväxel ska hålla betydligt längre på en så ny bil.Anders E skrev:Låter som gummi mot gummi?Det är internt fel i stryrväxeln som gör detta ljud (ljudet försvinner är motorn stäng av)
Finns det inte en genomföring genom torpedväggen där rattaxeln går igenom?
Kanske nåt sånt som låter?
Nån som vet hur det ser ut där?
CarMan skrev:Om det ingår i den där försäkringen eller ej hr jag ingen aning om.CarMan nu gör du antaganden att det bara hörs med radion är avstängd vilket TS inte skrivit och att ljudet låter EXAKT som i en V40, eller hur. Men jag tror säkert du har rätt utifrån att detta är välkänt för Volvoverkstäder.
Men nu pratar vi om ett lågt gnisel ljud som inte hörs om radion är på, och som inte är nått som går sänder på någe vis. det sprutar ingen olja nånstans eller glappar eller så, utan vi har ett svagt gnissel ljud som låter EXAKT likadant som rattrullen i en V40 låter som standard...
CarMan skrev:Jag tror inte att alla på en volvo verksta känner till detta, inte ens att alla volvo verkstäder har nån som känner till detta.Nej det är ju såklart en produktegenskap som ingår i köpet av en kärra som volvo :-O)
Det förekomer nämligen bar på en begränsad serie.
Men jag ville bara tydlig göra för alla som har starka åsikter i denna tråd vad det är för sort ljud det rörsig om & att detta kan klassas som normalt på en begagnad bil & kanske inte alls går på nån försökring då det inte är nått som gåttsönder /är trasigt.