Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
JagulareN skrev:Lämnade själv in min bil för handtvätt här i stan hos en känd rekondfirma som finns över hela sverige. Dom tog 200kr för tvätt plus att dom torkade av bilen sämskinn efteråt.
Döm om min förvåning när jag en timme senare skulle hämta bilen & dom missat att tvätta med svampen på flera ställen :-O) Dom hade också bara kört lite snabbt med sämskinnet på tak rutor & huv. På sidorna var den fortfarande blött. När jag senare pratade med killen som tvättat bilen. Så bad han så väldigt mycket om ursäkt, men sa att dom måste tvätta minst 2 bilar i timmen för att överhuvudet taget kunna göra någon vinst & leva på sitt jobb.

Så alla Ni som lämnar in era bilar hos proffs & betalar 99kr eller även upp till 2ookr & får bilen damsugen inuti.
Hur mycket tid & omsorg tror Ni dom lägger ner på Era bilar. Inte kan det vara mycket... så länge inte firman tvättar svart.

Själv tvättar jag min bil själv i fortsättningen.
Eftersom jag har tjänstebil och tvättning utav kärran ingår så tar jag alltid kvitto på mina tvättar för att kunna dra av dessa inga svarta pengar alltså.

Jag är väldigt nöjd med firman som tvättar mina bilar, Dom blir alltid tvättade från taket ända ner till trösklarna + inv i dörrgångarna ordentligt. Sedan tvättas alla mattor inv i bilen även bagagerums mattan med högtryck och svamp. Inv dammsugs bilen och rutorna putsas och dörrsidor och paneler torkas av. Bilen torkas av med "våffelduk" som är 10 ggr skonsammare mot lacken än sämskinn.

Visst det blir inte 100% lika rent som när jag tvättar och städar bilen själv men det stjäl även inte 4 timmar av min fritid som det gör när jag själv ger mig fan på att tvätta bilen ordentligt.

Vänligen Mojja
Användarvisningsbild
av StringerBell
dst02 skrev: Mest avkopplande är att tvätta hemma på uppfarten en vårdag :) Altid tvättat mina bilar för hand men har på sistone blivit nyfiken på automaten men vågar inte riktigt göra de.
Informationsvis:

Om tvättvattnet rinner ned i det kommunala dagvattnet kan det hända att du bryter mot den lokala ordningsstadgan. Kommunen vill inte ha sådant i brunnarna.
av Cratus
Har en rätt så ny V70 2.5FT R-Design. Är det någon som har erfarenhet av att tvätta denna i automat. Är mest rädd för bakspoliern på taket och hur den reagerar på borstar t.ex..
av mojja
Cratus skrev:Har en rätt så ny V70 2.5FT R-Design. Är det någon som har erfarenhet av att tvätta denna i automat. Är mest rädd för bakspoliern på taket och hur den reagerar på borstar t.ex..
Ren snygg och repfri bil= Handtvätt.
Repig någolunda ren bil + skitig inv automat tvätt.
Vad kostar en normal automat tvätt idag 170kr ?.
Lägg till 30 spänn och låt någon annan handtvätta din bil + att du får den städad och dammsugen inv?

Valet borde för dom flesta vara rätt så självklart.
Användarvisningsbild
av StringerBell
mojja skrev:
Cratus skrev:Har en rätt så ny V70 2.5FT R-Design. Är det någon som har erfarenhet av att tvätta denna i automat. Är mest rädd för bakspoliern på taket och hur den reagerar på borstar t.ex..
Ren snygg och repfri bil= Handtvätt.
Repig någolunda ren bil + skitig inv automat tvätt.
Vad kostar en normal automat tvätt idag 170kr ?.
Lägg till 30 spänn och låt någon annan handtvätta din bil + att du får den städad och dammsugen inv?

Valet borde för dom flesta vara rätt så självklart.
Jag skulle aldrig släppa fram "någon annan" vem som helst och handtvätta min bil. Det är inga problem att få till svåra repor med handtvätt. Maskintvätt ger i normalfallet aldrig djupa repor, om det nu ger repor övht.
av AndS
Maskintvätt endast några få gånger vintertid. Sommartid max någon gång i månaden när grusvägen till fritidshuset varit skitig efter regn, det skall också vara varmt och skönt ute när jag tvättar. Oftast med högtryckstvätt, lite insektsmedel och fälgtvätt, sedan blåser jag på vaxschampo med tvättmedelsprutan och svabbar av med borsten på högtryckstvätten. Fälgarna görs rent med högtryckstvättens fälgborste.
Bryr mig inte om det skulle bli någon mikrorepa i klarlacken, bilen är ett bruksfordon för mig. Och självklart kör jag en seashell metalic :wink: då den är ganska förlåtande.
Lite annorlunda mot de tidigare inläggen i tråden.
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
av PelleHansson
Som många andra så lämnar jag in bilen årligen för rekond(lackskydd). Dels är bilen väldigt lätttvättad efter detta och skiten biter sig inte fast vilket säkert förhindrar repor i lacken vid tvätt. De repor som finns försvinner med rekonden.
Har gjort lackskydd av mina tidigare bilar på Mr Cap, provade Toughguard behandling sist och är mer än nöjd och bilen är väldigt lätttvättad.
Alltid GDS hall -skulle inte komma på tanken att köra bilen i automattvätt
av DagV70
At man får vanskelige riper etter håndvask er en sannhet med modifikasjoner. Dvs. all behandling av lakken i en eller annen form vil etterlate spor. Dette korrigeres lett bort med poleringsmaskin.
av volvoc70cab
Tvättar alltid med en mjuk borste samt med rikligt med vatten. ( Inköpt på Biltema )

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]

Stänkskydd

Personligen tycker jag att det saknas något […]

Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]

Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]