Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Så vart är Volvo på väg? Jag tror inte att det på långa vägar går att köpa en Skoda Superb så billigt med samma utrustning.
PH
Listpris för en Superb TDI 170 hk Elegance är 281900:-, plus 4x4 för 5900:- nu. Under 270' i praktiken inkl fyrhjulsdrift och trevlig och snål dieselmotor? Då ingår en förvånansvärt lång utrustninglista samt ett överlägset baksäte och en i mitt tycke hög teknisk nivå jämfört med V70. Synd bara att bilen heter Skoda.
Steff 99 skrev:
viktore skrev:
Steff 99 skrev: Har man bilen i 3-4 år så håller den nog ihop, men dessa Volvo bilar kommer inte att vara kvar på vägarna om 15 år.
Släpp sargen, det där har du ingen aning om. 8)
Släppa sargen...fattar inte vad du menar !!
Personligen skiter jag i om bilen bara håller i tre år, jag har aldrig haft en äldre bruks bil det är därför jag åker Volvo just nu för jag räknar med att inte jag skall drabbas av ev. kvalites problem, eftersom jag oftast har garanti tills att jag byter.
Det är ibland faktiskt riktigt underhållande att läsa dina motsägelsefulla inlägg, Steff 99.
Varumärket - VARUMÄRKET Steff, det är det som gäller. Bara ovanstående inlägg sägger allt - Skoda...
Sätt en Porschelogga och lite andra plast-kitsch-detaljer på Superben och bilen kostar genast det dubbla. Typ.
Biiligt kan vara bra om det säljer så det ryker. Kolla IKEA som jämförande exempel. Knappt någon annan tillverkare i världen levererar bättre skåpstommar till köksinredning - ändå är de billiga. Ja, ja, man får skruva ihop delarna själv... Men ändå.
När jag är i Finland (där man tycker om diesel med fler cylindrar än fyra i kombination med automatlåda) är "sanningen" att BMW är fint, Mercedes är fint, Volvo är inte riktigt så fint men Volvo är det som håller i många mil. BMW och Mercedes köper man helst med få mil på mätaren.

Olika sanningar beroende på var man bor.
Efter 2st Volvo, XC90 & V70II har jag bytt till en BMW F11 och det är stor skillnad.
V70II var mycket bra men det går inte komma från att den är väldigt mycket Ford :( .
Mig veterligen är BMW o Mercedes (av vanliga biltillverkare) dom enda som inte finns i andra utgåvor.
Saab blev bara elände då man började använd Opel material.
Det blir mer trovärdigt då bilen är en BMW och inte nått annat om man utger sig för att vara en premiumtillverkare.
perhall skrev:Nu, idag, säljs alltså en ny 180 hk turbo V70 med massor av utrustning (normalt påslag på grundpriset 30+24 000): xenon, blåtand, helskinn, larm, 18" alu, sportstolar, sportchassi, elv. baksäte, larm, ljudanläggning, parkvarnare bak etc. för 278000. Och ytterligare några tusen rabatt kunde man få, visade det sig vid beställning.
PH
Nu får man ju verkligen säga att AWD är mega super ultra premium excusive om det ska kosta 200.000 extra för att få alla fyra hjulen att driva :twisted: :twisted: :twisted: med i övrigt samma utrustningsnivå.
Vålvå skrev:Efter 2st Volvo, XC90 & V70II har jag bytt till en BMW F11 och det är stor skillnad.
V70II var mycket bra men det går inte komma från att den är väldigt mycket Ford :( .
Mig veterligen är BMW o Mercedes (av vanliga biltillverkare) dom enda som inte finns i andra utgåvor.
Saab blev bara elände då man började använd Opel material.
Det blir mer trovärdigt då bilen är en BMW och inte nått annat om man utger sig för att vara en premiumtillverkare.
Sant. Tråkigt för Audi dock som vill konkurrera, förutom R8 som också finns som Lamborghini :-) Där har istället Lambo ett kommunikationsproblem med sina köpare som inte vill ha en Audimotor på garageuppfarten. Bra för Ferrari.

Dock kan detta återkopplas till att man skall köpa Ford, Skoda och Opel då? Näeeee... vad händer med världen. Men Skoda tycker jag om som ett stycke teknik, och för att igen referera till jämförelsen med V70 T4 ovan så kan man köpa en motsvarande Skoda fast med 4wd för under 240' kanske om det är OK med en bensinfyra med turbo (160 hk). Listpris 254+6 för tillfället. Då känns en V70 T4 lite dyr om Fordresonemanget dras in i bilden.
betterlead skrev: Det är ibland faktiskt riktigt underhållande att läsa dina motsägelsefulla inlägg, Steff 99.
Varumärket - VARUMÄRKET Steff, det är det som gäller. Bara ovanstående inlägg sägger allt - Skoda...
Sätt en Porschelogga och lite andra plast-kitsch-detaljer på Superben och bilen kostar genast det dubbla. Typ.
Biiligt kan vara bra om det säljer så det ryker. Kolla IKEA som jämförande exempel. Knappt någon annan tillverkare i världen levererar bättre skåpstommar till köksinredning - ändå är de billiga. Ja, ja, man får skruva ihop delarna själv... Men ändå.
Det är precis det jag skriv tidigare, för att ha kvar sina kunder får Volvo inte misshandla sitt varumärke genom att försämra kvaliten( vilket de gjort under ett antal år)
Alla som köper eller tar ut tjänstebilar är inte helt korkade, varför välja en Volvo om man får samma kvalite till ett lägre pris om man köper exv. en Kia eller Skoda.
Just Skoda har tagit storakliv framåt, de som inte upptäckt detta skall nog ta ett varv hos handlarn och titta vad som finns innan man ironiserar.
Jag är inte imponerad över vad min V70 levererat under det senaste året kvalitetsmässigt.
Om man tror att man ökar värdet på en Superb om man sätter på Porschelogga då vet man inte mycket om Porschesvarumärke !
Men en Volvo logga på Superben, man kan fundera över vilket håll det hade påverkat priset. ?:-/
Jag vart lite nyfiken med tanken på topic och Volvos priser 2000 - 2011 jämfört med BMW, Audi m fl.

Jag vet inte vad uppgifterna kommer ifrån att Volvo nästan kostade som en BMW, Merca lr Audi 2000?

En "naken" BMW 528 med 184 hk kostade ´00 371 000 kronor, Audi A6 2.7T 345 000 kr och motsvarande S70 2.4T med 193 hk 239 000 kr. Går man ända upp till en S70 T5 med 240 hk kostade den "bara" 289 000 kronor.

Jämför man idag mellan t ex BMW och Volvo ser det ut så här:

BMW 335i ´11 kostar 410 000 kronor och kan jämföras med en S60 T6 AWD som kostar 395000 kr. Tar man bort AWD och automat som BMW saknar så skulle väl Volvon hamnat på ca 350 000 kronor.

Jag kan alltså inte se att prisgapet ökat mellan modellerna som diskuteras här, snarare minskat om man läser igenom år 2000 prislista vs 2011. Påståendet är mao helt taget i luften.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Jag måste bara skriva något roligt innan jag ansluter i topic. Ang Skoda och Porsche. Såg en äldre man i en Skoda Superb V6 FSI (den med fyrhjulsdrift och DSG) hänga på en yngre man (typisk IT-kille :wink: ) i en Porsche Cayman S vid ett rödljus i höstas. Var längesedan jag skrattade så mycket! :lol: Killen i Porschen blev väldigt nervös och varvade över i ettan. Inte illa att bli svettig av en Skoda Superb när man kör Porsche själv! :wink:

Till topic så ser jag det som positivt att Volvo har riktigt aggressiv prissättning på V70. Dom har ju onekligen lyckats, eftersom det säljs en jäkla massa V70. Inte lika bra marginaler kan man gissa på, men stor volym är bra det med :wink: Speciellt när konkurrensen är stenhård!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sin[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem