Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Amli skrev:
Racetwin2 skrev:
För er som kört sportchassi i ex BMW så är Volvos sportchassi något mjukare och Dynamicstolarna är betydligt mjukare än i ex BMW som har mer av kombination skruvstäd/träbänk.
Jag har komfort stolarna i min BMW och de är enligt mig bland de absolut bästa bilstolarna som finns. Klart bättre än någon Volvo har att erbjuda i någon av sina nya modeller. Standard stolarna i BMW är däremot inget att skriva hem om direkt...
Håller med. Mycket bättre än Volvos o de flesta andra...
av Vfrrr
Racetwin2 skrev:R-design har följande:
-Dynamicstolar = Volvos "sportstolar" = djupare skålning än std = längre sittdyna och man kommer längre ned = Bra för långa förare som jag själv (186 cm).
-Sportchassi = styvare dämpare, styvare krängningshämmare och sänkta fjädrar fram 20 mm och bak 15 mm. Ingen "fulsänkning" alltså :)

Kring komfort så är det ingen skillnad alls på landsväg. Snarare tvärtom - Den går mycket stadigare. Den stora fördelen är att den kränger MYCKET mindre än original både i låga (ex rondeller) och höga hastigheter (ex motorvägsavfatrer). Dessutom gungar den generellt mindre i högre farter.

Pressar man chasit riktigt hårt så är sportchsssit fortfarande för mjukt men vid det laget hade du släppt gasen med originalchassit för länge sedan. Det är alltså inget racingchassi för den som tror det ;) Notera att nya V60 och S60 har sportchassi "original" och man får göra ett aktivt val för att få "Komfortchassi". Generellt har utvecklingen i Europa gått mot styvare och styvare chassisättning.

För er som kört sportchassi i ex BMW så är Volvos sportchassi något mjukare och Dynamicstolarna är betydligt mjukare än i ex BMW som har mer av kombination skruvstäd/träbänk.

Nackdelen med sportchassit är nu i vinter på knaggliga vägar och potthål - då märks det skillnad. Kring stolarna så ser jag bara fördelar med Dynamicstolarna jämfört med original.
Är väl inte Dynamicstolar i R-design? Är väl bara modifierade standardstolar med annan klädsel?
Dynamicstolarna har ju som sagt längre sittdyna.
Har själv haft 2 summum med dynamicstolar. Den första med 17" och standardchassi och den andra med 18" och R-chassi.
Skillnaden i komfort och väghållning är högst marginell. Komforten med 18" och sportchassi tycker jag slår alla tyska mellanklassbilar med motsvarande utrustning.
av s802,5T
Hej! Jag kör en V70 2,5 FT R-design(års 11) med Polstar. Hade tidigare en S80 2,5T (08) med BSR. Jag upplever inte nuvarande bil som stötig utan mer trevlig än s80n som var lite för mjuk för min smak. Dock satt jag bättre i s80. Man sitter högre i V70 och skålningen är ganska trång i stolarna.
av mrplasma
Kör ca 7000 mil/år och har just införskaffat mig en V70 D5 AWD R-Design 2011.
Tog ut den 15 dec 2010 och har redan rullat 800 mil :)
Hade en V70 D5 AWD kenetic tidigare, samma modell.
Den var spårkänslig och vips som det var blev man sidoförflyttad på vägen om man inte var på sin vakt! Med den nya så går den som på räls och jag upplever inte den stötig överhuvudtaget! Stolarna kanske är i minsta laget (är 1.96 lång) men inte så det stör. Men om man vill tröska på i terräng så är det fel bil!
Hade på prov en D3 R-design XC60 före och vart mycket impad på setupen.
Kändes riktigt fin på vägen, men det blev som sagt en V70 (med rätta motorn) 8)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Vfrrr skrev:
Är väl inte Dynamicstolar i R-design? Är väl bara modifierade standardstolar med annan klädsel?
Dynamicstolarna har ju som sagt längre sittdyna.
Har själv haft 2 summum med dynamicstolar. Den första med 17" och standardchassi och den andra med 18" och R-chassi.
Skillnaden i komfort och väghållning är högst marginell. Komforten med 18" och sportchassi tycker jag slår alla tyska mellanklassbilar med motsvarande utrustning.
Jo det skall vara dynamicstolarna men med annat läder. Skall inte skilja något för övrigt vad jag har läst
av ZizzoZ
perhall skrev:Eg. är jag ingen fan av sportpaket men om man nu får en R-design till bra pris blir det nog en bättre affär än Summum. Den har ju alla grejer som finns i Summum förutom avbl. spegel och elstol men dessutom har den en massa annat, så jag gissar att den är värd 5000 mer än en Summum om 3-4 år.
Med buisness premium så får man summum + metallic lack och HP ljudsystem. Och det paketet kosta 1000 kr mer än summum när jag köpte min bil. Jag tror att elstol och spegeln är värda mer pengar än lite plast detaljer. Om man nu då dessutom valt dynamic stolar (kostnadsfritt) så får man ju dessutom lika stolar som i R-design om jag fattat det rätt som jag läst i tidigare poster (förutom färgerna då såklart)

Förlåt hade skrivit buisness active men mena ju såklart buisness premium.
Senast redigerad av 1 ZizzoZ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FWH
Det är inte bara lite plast i R-design, man får även ett "sport chassi".
av ZizzoZ
FWH skrev:Det är inte bara lite plast i R-design, man får även ett "sport chassi".
Jo, det e klart tänkte inte på att jag tog det som tillval :) tänkte bara att jag hade det. sry
av Vfrrr
Kollat lite på R-designstolarna och tycker att de ser ut som standardstolarna men med annan klädesel. Tror fortfarande att Dynamicstolarna är helt andra stolar. Men motbevisa mig gärna :)
Användarvisningsbild
av betterlead
Jag har inte suttit i någon Dynamicstol, men kan bekräfta att det är stor skillnad mellan standardstolen och den i R-design. I standardstolen gled jag liksom omkring trots att jag definitivt inte är den smalaste mannen i landet. Klädsamt fyllig, är en bättre beskrivning. Standardstolen är inte dålig, men klart i mjukaste laget för min bak - eller smak. Skålningen i R-design är precis lagom - jag sitter som klistrad utan att det känns trångt.
Det styvare chassit i R'n gör bilen klart bättre och roligare att köra. Det enda som kan vara liiite jobbigt, är den större vändradien. (Bredare däck som standard - därför en spärr.)
Egentligen borde R-design-setupen vara standard för en V70. Men då skulle bilen kanske inte gå att sälja till feta amerikaner som ju gärna vill ha svampiga bilar. Man kanske skulle kunna utrusta dem med diagonaldäck där?
Volvo 940 maxxecu mini bygge

Tänker du göra en ny kabelhärva ell[…]

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]