Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Trivdes du med "Pegan" eller hade du mycket problem? Vilken motor hade du?
epostaren skrev:
poseidon skrev:Bara bränslekostnaden som lämnar lite mer att önska då eller?
Ja, det stämmer, men eftersom jag bytte från en Peugeot 407SW som hade några år på nacken, så blir min nya bil billigare att ha, trots att bensinförbrukningen ökat lite per mil. Sedan kan man ju räkna på många olika sätt förstås...
yamahafj skrev:Tjena!

epostaren skrev:
poseidon skrev:Bara bränslekostnaden som lämnar lite mer att önska då eller?
Ja, det stämmer, men eftersom jag bytte från en Peugeot 407SW som hade några år på nacken, så blir min nya bil billigare att ha, trots att bensinförbrukningen ökat lite per mil. Sedan kan man ju räkna på många olika sätt förstås...
Konsumentekonomerna på konsumentverket skulle nog inte hålla med om att en ny FT är billigare att ha än en 407SW.../PH
yamahafj skrev:Tjena!

Jag trivdes med pegan, men såg allt för dyra kostnader framöver. Hade en 2-liters. Se mitt nästa inlägg...
Senast redigerad av 1 epostaren, redigerad totalt 0 gånger.
Konsumentekonomerna på konsumentverket skulle nog inte hålla med om att en ny FT är billigare att ha än en 407SW.../PH
Varje månad sparar jag en "bilsumma" på banken. Denna summa
är ganska så konstant och summa används till följande:
- Spara till ny bil med byte ungefär var 5-6 år
- Servicekostnader, skatt, försäkring, reparationer m.m.

Bränsle betalas som det faller sig månad för månad.

Så för mig blir det nog (kanske mer en känsla än en realitet?) inte dyrare per månad att ha en ny bil.
Jag har ju ungefär samma bilkostnader varje månad. Min nya bil
drar något mer i bränslekostnader, vilket jag med råge sparar in med
den 5-åriga skattebefrielsen, billigare service, lånebil vid service,
billigt däckhotell, gratis assistans och storservice med kamremsbyte som jag inte kommer att göra
(som var på gång på den gamla bilen) m.m.

Eftersom jag inte lånar pengar till ny bil, får jag hyfsat mycket pengar
i ränta som sedan blir ränta på ränta. När det sedan har gått 5-6 år, kollar
jag runt på en massa olika bilar och väljer den som känns bäst just då.

Man säkert räkna på olika sätt, men detta sättet känns bäst för vår familj.

Man köper en ny bil och vet att det är den sämsta affär man
någonsin gjort, men ändå är man så fruktansvärt nöjd när man åker iväg med sin nya
bil för första gången o tänker. åh vilken bra affär jag gjorde och vad nöjd jag är :D
.
Användarvisningsbild
av js1
Får man fråga vad din månadspeng ligger på?
2-liters peggan är ju ungefär lika törstig som 2,5FT...
Man ska inte underskatta att man gillar sitt finansiella upplägg. Känner en mängd människor som har alla möjliga konstiga upplägg:) Bara man trivs med det själv!
Men kan fortfarande förstå hur du kör din FT på under litern i stan... för EU-mixen är ju mer än 1,3 (BF95)...
PH
perhall skrev:2-liters peggan är ju ungefär lika törstig som 2,5FT...
Man ska inte underskatta att man gillar sitt finansiella upplägg. Känner en mängd människor som har alla möjliga konstiga upplägg:) Bara man trivs med det själv!
Men kan fortfarande förstå hur du kör din FT på under litern i stan... för EU-mixen är ju mer än 1,3 (BF95)...
PH
Mest stadskörning (mycket korta turer o många , många kallstarter...)
Det blev nog lite missförstånd där, men som jag skrev
Mest stadskörning
vilket egentligen inbegriper ett par längre turer om 2x5 mil och 2x7 mil, vilket jag kanske skulle ha skrivit. Jag ska kolla igen vid nästa tankning och då kommer jag att ha minst en längre körning 2x10 mil i den körcykeln.

Jag är nog mest överraskad själv att förbrukningen inte verkar bli så hög - hoppas att det håller i sig. Jag kör nog ganska lugnt, men vill ha kraften för att göra säkra omkörningar, vilket jag verkligen saknade i pegan. Om jag har förstått det hela rätt??, ingår det en ECO-driving kurs när man köper en 2,5FT. Hoppas att det är så, för det vore kul att se om man kan förbättra sin körning.

Ligger oftast o kör i laglig hastighet + 5-10 km på 80-120 väg, mätt med min GPS (min hastighetsmätare visar 5 km/h mer än verklig fart enligt min GPS).

.
Det är nog svårt att slita ut handbromsbackarna... de kanske mår bra av lite lossbrytning...? Men systemet lär ju slitas. Sen finns det två fördelar till - minst - med att lossa manuellt: mjukare och snabbare. Det tar ju ibland några sekunder tills det lossnar. Och ja, det sliter säkert på kopplingen att bryta sig loss också.../PH[/quote]

handbromsen har inga backar sitter i oket och andvänder färdbromsens klossar
Nu har jag tankat igen, och den drog exakt lika mycket som förra gången jag tankade - 0,94 per mil mätt vid pumpen. Har kört ungefär så här under 58 mil:
- motorväg 3 mil 120 km/h mätt med GPS inkl. någon kortare sträcka av detta 140km/h :oops:
- 4 mil blandat 50-70-85 km/h mätt med GPS
- 4 mil blandat 50-70-95 km/h mätt med GPS
resten stadskörning - korta sträckor med många, många kallstarter...
Låter väldigt ok med 0,94 l/mil vid så stort inslag av stadskörning! Även om jag tror en 2,5 FT kan vara hyfsat snål i jämn fart på landsvägen är det imponerande låg förbrukning du klarat med tanke på stadskörningen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]