- tis 17 jan 2012, 14:22
Onödiga larm kommer mest vid körning i högt gräs och liknande. Kör man så nära andra fordon i trafiken har man missuppfattat nåt.
På min XC70 är det också samma knapp som stänger av sensorerna både bak och fram.
Fram kopplas de in när farten understiger 10 km/h och kopplas ur igen när den överstiger 15 km/h. De är aktiva vid låg fart oavsett vilket håll man kör på. Backar man och svänger kan ju främre hörnet gå i något, medans man själv är upptagen med att titta på var bakänden av bilen tar vägen. De baktill är bara aktiva när backen ligger i.
De som sitter ytterst i den rundade fronten på min XC70 tittar snett framåt, så de ser rätt bra ut över hörnet.
Bak kombineras signalen från sensorerna med bilden från backkameran, så i tillägg till den schematiska bilden över sensorerna längst till höger på Sensusskärmen, ser man också signalerna som avståndssensorerna uppfattar som virtuella betonggrisar i bilden. "Grisarna" kryper närmare och skiftar färg när man kommer närmare hindret. Sensorerna i hörnen används också som extra information, för de kan känna av föremål som ligger så långt vid sidan att de inte syns i kamerabilden. I kamerabilden visas då en symbol för en sidobackspegel vid den aktuella sidan, som ett tecken på att man ska titta i backspegeln också, för att kunna se det hinder som ligger väldigt nära bilen, men ändå inte i kamerabilden.
Dottern lyckade dunka i en sten som låg vid en parkeringsplats, trots sensorer fram också. Men jag upptäckte sedan att förmodligen har någon tidigare försökt justera volymen på radion eller nåt, just när sensorerna tutade fram. Det är lite lurigt, för när ljudet hörs påverkar volymvredet det ljudet, inte radion. Så när hon gled fram till stenen pep det så svagt att hon inte tänkte på det. Blev "tactile feedback" istället. "Donk", med andra ord. Tur det gick sakta.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.