Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle du välja parkeringssensor fram (om bak är standard) vid nybilsköp?

Ja
64
62%
Nej
39
38%
av eos1ds
Hej! Är supernöjd med parksensorer både fram o bak. Kommer inte köpa en bil som inte
Har det, i vart fall om jag beställer en ny. Känner dock att de varnar väldigt tidigt vilket ju är bättre än motsatsen.
av ZizzoZ
Tog sensorer fram på min bil just för att slippa vara orolig när tjejen lånar bilen, men måste säga att det är guldvärt =)

Att dom tjuter i bilkö har då aldrig hänt mig, kanske 1 gång på 100 då man smiter mellan någonstans.
Onödiga larm kommer mest vid körning i högt gräs och liknande. Kör man så nära andra fordon i trafiken har man missuppfattat nåt.
På min XC70 är det också samma knapp som stänger av sensorerna både bak och fram.
Fram kopplas de in när farten understiger 10 km/h och kopplas ur igen när den överstiger 15 km/h. De är aktiva vid låg fart oavsett vilket håll man kör på. Backar man och svänger kan ju främre hörnet gå i något, medans man själv är upptagen med att titta på var bakänden av bilen tar vägen. De baktill är bara aktiva när backen ligger i.
De som sitter ytterst i den rundade fronten på min XC70 tittar snett framåt, så de ser rätt bra ut över hörnet.

Bak kombineras signalen från sensorerna med bilden från backkameran, så i tillägg till den schematiska bilden över sensorerna längst till höger på Sensusskärmen, ser man också signalerna som avståndssensorerna uppfattar som virtuella betonggrisar i bilden. "Grisarna" kryper närmare och skiftar färg när man kommer närmare hindret. Sensorerna i hörnen används också som extra information, för de kan känna av föremål som ligger så långt vid sidan att de inte syns i kamerabilden. I kamerabilden visas då en symbol för en sidobackspegel vid den aktuella sidan, som ett tecken på att man ska titta i backspegeln också, för att kunna se det hinder som ligger väldigt nära bilen, men ändå inte i kamerabilden.

Dottern lyckade dunka i en sten som låg vid en parkeringsplats, trots sensorer fram också. Men jag upptäckte sedan att förmodligen har någon tidigare försökt justera volymen på radion eller nåt, just när sensorerna tutade fram. Det är lite lurigt, för när ljudet hörs påverkar volymvredet det ljudet, inte radion. Så när hon gled fram till stenen pep det så svagt att hon inte tänkte på det. Blev "tactile feedback" istället. "Donk", med andra ord. Tur det gick sakta.
Användarvisningsbild
av SvenB
apersson850 skrev: Kör man så nära andra fordon i trafiken har man missuppfattat nåt.
Då kör du inte speciellt ofta i köer i Stockholm. Om då stannar mer än 1 meter bakom i en kö, har du stor chans att någon smiter in och larmet går
av perhall
apersson850 skrev:De är aktiva vid låg fart oavsett vilket håll man kör på. Backar man och svänger kan ju främre hörnet gå i något, medans man själv är upptagen med att titta på var bakänden av bilen tar vägen. De baktill är bara aktiva när backen ligger i.
De som sitter ytterst i den rundade fronten på min XC70 tittar snett framåt, så de ser rätt bra ut över hörnet.
Risken att man drar i främre hörnet när man är upptagen med bakänden är ju nästan borta med PDC fram, ty den är ju aktiv 150 grader ca fram, eller kanske tom 180, medan man backar. Nästan det bästa med PDC f+b tycker jag. Sen är ju Volvo enda bilen i klassen (tror jag) som säljer PDC bara bak, alla konkurrenter har f+b eller inte alls.../PH
Användarvisningsbild
av SvenB
Säger du det så är det väl så. Men jag påstår att luckan är så stor att en bil kan sätta in hörnet och blockera.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker det är relativt mycket felindikeringar i kö, mest på grund av lastbilar och bussar som kör förbi, deras motorljudsfrekvens ligger ju på lite samma som sensorernas. Sen blir det mycket på sommaren när man kör på små grusvägar med högt gräs bredvid vägen. MEN, det är ju bara att stänga av så det är ju inget problem.

Det kan va praktiskt med sensorer fram men inte nödvändigt, det är min input...

/Martin

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]