Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag har flera gånger blivit förvånad... typfall man ska sälja sin V70 T5, hittar liknande bilar på blocket från 135 och tror att man ska få 120 minus avdrag för fel och att handlaren då kan få 150 (om billigaste hos skrutthandlare kostar 135). Men! Då värderas bilen till 136 minus rekond o lite annat. Det har hänt i princip varje gång jag bytt in en 4-5-årig Volvo. Aldrig med BMW, där har jag fått ungefär som de billigaste som är ute eller lite mindre.
PH
av joschua
kave skrev:Detta är ett bra exempel, en snart tre år gammal bil med 10.000 mil för 310.000:- som kostade ca 360.000 som ny:
http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_XC ... ?ca=16&w=3

Ett annat exempel http://www.blocket.se/ystad/Volvo_XC70_ ... ?ca=16&w=3

Jag tycker dessa bilar ligger 100.0000:- för högt.
Jag håller med dig om att de ligger för högt. Men sen finns ju andra exempel som den här :

http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=11&w=3
Användarvisningsbild
av kave
Enzo: Jag har viss insikt i ganska exakt vad en likadan kostade ny eftersom vi köpt in två där jag jobbar 2008. Du kan ju inte räkna på listpriset som ett pris vad den kostade.
Man kan ju plocka ihop en XC70 idag med summum och lite annat en bit under 400.000:- med alla rabatter och stöd som finns nu. Iofs en utgående modell men ändå.
av Enzo
Ja, men den kostade nog ändå inte 360. Jag tror näppeligen man fick 15-20 % rabatt när modellen var helt ny, men vem vet...

Man kan utgå från listpris och sedan kapa högst 10%, visst, nån kan få lite mer, jag fick nästan 11, men 10 är ett bra riktvärde. Drag och vinterdäck är nästan 20 papp bara det. Många tänker inte på att det där "självklara" kostar många 10-tusenlappar. Jag menar, drag (10 papp), vinterhjul (10-12), metallic (7), tidur (2-3) kanske HP-stereo. Vips, så har man närmare 40 tusen utöver själva bilen med paket.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det var andra tider för 2 år sedan. Jag fick loss min nya XC70 D5a MY-10 med metallic, helläder, drag, vinterdäck, stora stereon, tidur, större fälgar + vinterdäck också på Volvo Xc alufälgar, Xenon och lite mera för 363.000

Den "likadana" två år gamla begagnade bilen jag hittade i bilhallen hade inte ens med vinterdäck och ändå ville man ha 410.000 två år senare.

Ekonomin har ju gått från ekonomisk världskrash för 2 år sedan till enorma framtidsutsikter med super hysterisk låne-eufori med skenade priser på både begagnade bostäder, villor och bilar. det är väl det som fått alla priser att skena uppåt (även om inflationen är nästan noll enligt SCB)
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
av Enzo
kave skrev:VolvoB20: Nä nä, vare sig du eller jag fick loss bilar till det priset, du hör väl vad Enzo säger :)
Snälla söta du, det är väl helt ointressant vad era bilar kostade. Vi pratade om en specifik bil. B20 har ju t.ex. inte automat, men det hade ni väl fått gratis av era handlare misstänker jag.

Men det är klart, om du säger att ni fick en likadan bil som i annonsen med så mkt rabatt på listpris så stämmer det väl. Jag ställer mig dock tvivlande.

Det är klart att era handlare gav bort pengar till er. Varför inte säga rent ut istället, så ser vi väl.

Man slutar aldrig att förundras över folk som kan jämföra äpplen och päron. Visst, det finns alltid fynd att göra, hyllvärmare, färdigkonfade bilar, men det är ju knappast de priserna som var allmänt rådande då.

För att sammanfatta, nej jag tror fortfarande inte bilen i annonsen såldes för 360 tusen ny. Vilket var vad diskussionen handlade om.

Sedan har jag så svårt att förstå varför ni inte kan tro att just XC har ett bättre andrahandsvärde än vissa andra modeller. Var glada för det istället, ni som ju fått bilarna gratis. :D
av joschua
Konstig diskution det här egentligen. Man får ju en ny xc70 d5 awd med vinterdäck för 410' . VolvoB20 : Kan du inte lägga ut en länk på beg bilen för 410'
av Lövet
EN felprissatt bil innebär väl inte att alla andra helt plötsligt är värda mer pengar?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]