Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Osu skrev:Nu verkar den här tråden ha övergått från frågan om kontrollampa till att handla om att stänga av DSTC. Och dst02 stänger av systemet för att få bättre framkomlighet??!? Här är det nåt som jag inte förstår. Det innebär alltså att allt som DSTC åstadkommer är att man får SÄMRE framkomlighet? Jag som trodde att det var just det som antispinn var till för, just att slippa hjulspinn och därmed få bättre framkomlighet. Men jag kanske har missförstått det hela?

Med antispinn inkopplat så bromsas ju de hjulet som vill spinna och ju mer den gör de desto mer fart tappar man.
av Amli
kave skrev:Amli: Om du antingen läst vad jag skrivit, eller vågat prova stänga av hade du förstått. När du väljer att avaktivera DSTC händer det i princip inget på en FWD V70. Du kan spinna lite mer med hjulen möjligen, men antisladdsystemet är fortfarande precis lika aktiverat.
På en AWD så tillåts bilen sladda något lite så länge man gasar, när man släpper gasen, eller om det går åt annat håll än hjulen pekar så griper det in precis lika mycket för det.
Vad som är det livsfarliga i detta förstår jag inte.
Självklart kan både ABS och DSTC hjälpa till vid vissa situationer. Men det är föraren som ansvarar för att hålla korrekt hastighet i varje given situation.
Min största skräck är ett litet barn som hoppar ur framför bilen i ex ett villakvarter. Där hjälper inga system i världen utan enbart en på förhand korrekt anpassade hastighet.
Vad hjälper bilbälten och liknande jämförelser så brukar man skilja på aktiva säkerhetsystem och passiva.
Volvo har fina visningar av fabriken där ni som inte förstår skillnaden kan få en genomgång.
Eller menar ni då att så länge ni kör bil med ABS och DSTC behöver ni inte bilbälten? Ungefär samma onödiga liknelse.
Kave, allt är inte svart eller vitt. Jag påstår inte att om du har div. säkerhetssytem så krockar man inte. Däremot så är det ytterst troligt att de reducerar olyckan radikalt. För att ta ditt exempel med ett barn som springer ut kan skillnaden vara ett brutet ben eller att barnet blir ihjäl kört. Samma sak gäller t ex Pedestrian Detection. Systemet garanterar dig inte att aldrig köra på någon men det räcker att du tittar ner på hastighetsmätare eller radion för en sekund så kan det vara kört. Då är finns dessa system till att förmildra, och i vissa fall helt förhindra olyckan. Det gäller även om man vid tillfället håller korrekt hastighet eller lägre.

Att koppla ur DSTC tillåter mer sladd, även det kan vara skillnaden på att klara en undanmanöver eller ej. För de allra flesta förare (för att inte säga alla) i en paniksituation finns det ingen som helst fördel att ha det urkopplat.

Att koppla ur DSTC och antispinn för att leka och tycka det är skoj är en sak men att försöka sig på att påstå att det inte finns någon som helst risk med att ha det urkopplat när en paniksituation uppstår är rätt och slätt fel. Antisladd system är tveklöst ett av de viktigaste säkerhetssystem i en bil och att koppla ur eller reducera det vid körning eller lika med att öka riskerna för en olycka.
av svedan
kave skrev: ....På en AWD så tillåts bilen sladda något lite så länge man gasar, när man släpper gasen, eller om det går åt annat håll än hjulen pekar så griper det in precis lika mycket för det.
Självklart kan både ABS och DSTC hjälpa till vid vissa situationer. Men det är föraren som ansvarar för att hålla korrekt hastighet i varje given situation.
Min största skräck är ett litet barn som hoppar ur framför bilen i ex ett villakvarter. Där hjälper inga system i världen utan enbart en på förhand korrekt anpassade hastighet.
Eller menar ni då att så länge ni kör bil med ABS och DSTC behöver ni inte bilbälten? Ungefär samma onödiga liknelse.
Om ett barn hoppar ut framför bilen, vill jag absolut ha antisladd! Det kan hjälpa mig att väja. Du kan inte i förväg veta vilken hastighet du ska ha om något dyker upp framför dig. Att säga att du ökar säkerheten med urkoppling av säkerhetssystem är ju bara trams. Och detta med bilbälten verkar du vilja missuppfatta. Fast rätt att lampan lyser när systemet arbetar (som svar på trådskaparen).
Användarvisningsbild
av Osu
Med antispinn inkopplat så bromsas ju de hjulet som vill spinna och ju mer den gör de desto mer fart tappar man.[/quote]

Fast om hjulen spinner så tappar man ju också fart. Och styrförmågan försämras ju också... Jag är inte helt övertygad ändå. Det smyger sig på en känsla att man kopplar ur DSTC mest för att det är tufft.
av Amli
Osu skrev:Med antispinn inkopplat så bromsas ju de hjulet som vill spinna och ju mer den gör de desto mer fart tappar man.
Fast om hjulen spinner så tappar man ju också fart. Och styrförmågan försämras ju också... Jag är inte helt övertygad ändå. Det smyger sig på en känsla att man kopplar ur DSTC mest för att det är tufft.[/quote]

Det är vid stilla stående och låga hastigheter det kan vara en fördel att koppla ur det. T ex om du har blivit inplogad då kan DSTC döda kraften så man bara blir stilla stående.
av dst02
Amli skrev:
Osu skrev:Med antispinn inkopplat så bromsas ju de hjulet som vill spinna och ju mer den gör de desto mer fart tappar man.
Fast om hjulen spinner så tappar man ju också fart. Och styrförmågan försämras ju också... Jag är inte helt övertygad ändå. Det smyger sig på en känsla att man kopplar ur DSTC mest för att det är tufft.
Det är vid stilla stående och låga hastigheter det kan vara en fördel att koppla ur det. T ex om du har blivit inplogad då kan DSTC döda kraften så man bara blir stilla stående.[/quote]

Ja, precis de jag menade, vid just låga hastigheter är det bättre att koppla ur.
av dst02
svedan skrev:
kave skrev: ....På en AWD så tillåts bilen sladda något lite så länge man gasar, när man släpper gasen, eller om det går åt annat håll än hjulen pekar så griper det in precis lika mycket för det.
Om ett barn hoppar ut framför bilen, vill jag absolut ha antisladd! Det kan hjälpa mig att väja. Du kan inte i förväg veta vilken hastighet du ska ha om något dyker upp framför dig. Att säga att du ökar säkerheten med urkoppling av säkerhetssystem är ju bara trams. Och detta med bilbälten verkar du vilja missuppfatta. Fast rätt att lampan lyser när systemet arbetar (som svar på trådskaparen).
Antisladd är väl inte mycket till hjälp om en unge står mitt i vägen? bromssträckan blir knappast kortare för att antisladd är aktivt. Antisladd hävar endast sladdar.

Urkopplat antisladd menas att de griper in senare men tidigt nog att slippa hamna i diket.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
dst02 skrev:Antisladd är väl inte mycket till hjälp om en unge står mitt i vägen? bromssträckan blir knappast kortare för att antisladd är aktivt. Antisladd hävar endast sladdar.
Jodå, dstc hjälper till att svänga !!!

DSTC har både gyro, hjulsensorer och rattlägessensor och kan styra varje hjul individuellt.

Om du försöker väja undan för ungen och greppet i framhjulen inte räcker för att svänga märker gyrot detta och bromsar alla hjulen på den sidan man fösöker svänga åt och underlättar därmed undanmaövern.

Det kan aldrig föraren göra för man kan inte bromsa hjulen individuellt från förarplatsen,
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Fast om hjulen spinner så tappar man ju också fart. Och styrförmågan försämras ju också... Jag är inte helt övertygad ändå. Det smyger sig på en känsla att man kopplar ur DSTC mest för att det är tufft.[/quote]

Jag har provat att koppla ut DSTC på min 2,5FT när det var riktigt halt och det var livsfarligt. Du har noll kontroll när turbon griper in. Det tog 1 sekund för mig att från 40 km/h på fyran att komma upp i 5.000 varv. Det värsta är sedan att däcken fortsätter spinna vilt pga rörelsemomentet i däck/drivlina och bilen var då som en vante på vägen. Just där jag körde så lutade vägen och jag var på väg ner i diket innan jag fick stopp.

På en motorstark framhjulsdriven bil funkar det inte alls. Livsfarligt och vansinnigt. Kanske bättre på en AWD men att hjulen fortsätter spinna är alltid farligt oavsett om du har fyrhjulsdrift eller ej.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Det är vid stilla stående och låga hastigheter det kan vara en fördel att koppla ur det. T ex om du har blivit inplogad då kan DSTC döda kraften så man bara blir stilla stående.
Ja vid dessa tillfällen gör det stor skillnad då man har DSTC urkopplat, och jag gissar att det är situationer som dessa som gör att urkopplingsfunktionen ens finns.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hjulskifte i skydd av det allt tidigare mörkr[…]

spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]