Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var den har gått som hyrbil kan ju ha viss betydelse.
Biluthyrning typ Statoil eller OKQ8, större risk att den har körts av "faster Greta" eller studenten som knappt kört bil sen han/hon tog körkort?

Uthyrning typ Hertz eller Europcar, troligen företagskunder, mer rutinerade förare, längre sträckor?
Normalt är folk som hyr bilar rätt rädda om den.
Vem vill betala en massa extra i självrisk om man smäller bilen man hyrt..även om man har självriskreducering så försvinner ju bonusen hos försäkringbolaget vid en ev krock om man är vållande.
Dock är det ju som sagt svårare att kolla om ngn har buskört den, men lite buskörning ska väl en bil tåla!
Har själv precis köpt en fd. leasingbil 08:a V70 II 2,5T Kinetic med en massa extra lullull som gått hos Felia f'låt Telia.. :D ..har inget strul hittills.
Fördelen med leasing är att man kan kolla upp vilket företag som hyrt den..lite svårare med en hyrbilsfrima kanske då dom hyr ut den till alla möjliga...
Är inte det en rejäl skröna att man inte ska köpa hyrbil eller demobil, det är bilens skick som avgör om det är en bra bil eller inte. Hur många leasingbilar körs inte våldsamt av föraren? Och hur många "vanliga" bilar körs inte av idioter? Är man osäker är det väl bättre att göra ett M-test eller liknande för att avgöra skicket på bilen.
Det är skillnad på demobil och hyrbilar. Varenda person som kör demobil kör stenhårt vilket inte är så konstigt eftersom målet med provkörningen är att ta redan på hur bilen känns och bensinen är dessutom gratis.

Hyrbilar används främst för att frakta 50-åriga gubbar till Arlanda, självrisken är svindyr och föraren står för bränslet själv.

Sedan att bilar tål att köras hårt antagligen är sannolikt sant och en demobil har ju fortfarande garanti om något skulle gå sönder. I det fallet känner jag mig mer orolig för bilens hållbarhet på längre sikt.
esesboo skrev:Normalt är folk som hyr bilar rätt rädda om den.
Vem vill betala en massa extra i självrisk om man smäller bilen man hyrt..även om man har självriskreducering så försvinner ju bonusen hos försäkringbolaget vid en ev krock om man är vållande.
Dock är det ju som sagt svårare att kolla om ngn har buskört den, men lite buskörning ska väl en bil tåla!
Har själv precis köpt en fd. leasingbil 08:a V70 II 2,5T Kinetic med en massa extra lullull som gått hos Felia f'låt Telia.. :D ..har inget strul hittills.
Fördelen med leasing är att man kan kolla upp vilket företag som hyrt den..lite svårare med en hyrbilsfrima kanske då dom hyr ut den till alla möjliga...
Du har helt klart en poäng. Om man har lite luriga småfel på bilen typ parkvarnare som funkar ibland, fläkt som immar och stannar ibland etc. och man ska byta in den som privatperson kanske man mörkar och bilfirman märker inget. Har man tjänstebil lär man ju se till att det blir fixat även omd et är dyrt.../PH
För att ytterligare visa hur förvirrande det kan vara är ju demobilar ofta (men inte alltid) också medarbetares tjänstebilar. Känner till ett fall där en kompis köpte "marknadschefens tjänstebil" - det lät ju bra - men jag och rätt många andra hade varit ute och kört rätt hårt med just den bilen.

Så det är klart att det låter mer seriöst med en Golf GTI som varit personalchefens (Berit, 53 år) tjänstebil än att säga som det är - den har varit Berits fritidsbil och gått 4 hårda provkörningar om dagen.../PH
Frågan är om man klarar att köra sönder bilen totalt på 6000mil samtidigt om
den ser fräsch ut?
Nåt däremot som talar emot hyrbilar och tjänstebilar är att dom oftast är maskintvättade.

Hur lång garanti lämnas på bilen?
Senast redigerad av 1 Anders E, redigerad totalt 0 gånger.
Bosse78 skrev:När slutade bilens skick vara mer intressant än bilens historia???
Båda är intressanta, men eftersom båda är osäkra är lågt pris en bra signal om köp.... så länge inget skumt verkar finnas./PH
Det är så klart så, att om hyr- eller demobilen har ett betydligt lägre pris än motsvarande annan bil - då kan det vara motiverat att köpa den.
Men förresten, varför skulle den då vara billigare...? :wink:

Svar:
En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]