Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kikade på blocket och DN motor för att få någon uppfattning om hur mycket jag tappat i värde på 2 år och 8 månader och kan konstatera att DN:s bilvärdering anser att min bil ska vara värd 243 kkr hos en handlare (alltså vad dom skulle sälja den för). Och kikar jag på blocket verkar det ligga ungefär 30-40 kkr högre än DN:s värdering.
Vet att utrustning inte är värt så mycket i andra hand, men det är ju mycket som DN:s värdering inte tar hänsyn till. En del saker är ju såklart inte värt något, en del ÄR värt något, och annat gör bilen mer lättsåld..

Nåväl, med DN:s beräkning har bilen tappat 36% i värde..
bjornw skrev:Vi byter in vår xc60 efter ca 11 mån (om leveransen håller) och ca 2200 mil. Vi gör en värdeminskning på knappt 9%.
Extremt imponerande, fattar inte hur handlaren får ihop den kalkylen.

Handlaren bör väl i alla fall ha 5% för att täcka tex recond, löner, lokaler, kapitalkostnader och en liten vinst.

Fattar inte vem som ska köpa bilen då om det bara skiljer 4% i utpris i hallen på en ett går gammal bil som rullat 2200 mil med bara ett år kvar på garantin och redan fasta optioner vs. en sprillans ny bil med 0 mil på mätaren och 2 års garantin av nyare årsmodell som köparen dessutom kan få specad efter egna önskemål.

Eller räknar vi 9% och en företagsrabatt för 11 månader sedan som nu räknas mot privatköp utan rabatt.

Bara att gratulera.
Jag håller med B20. Vem fan är så dum att han köper en 1 år gammal bil för 9% mindre än de kostar nya? Samma sak med 3års bilar för 70% av nypris, helt vansinnigt.
andreas_lofgren skrev:Jag håller med B20. Vem fan är så dum att han köper en 1 år gammal bil för 9% mindre än de kostar nya? Samma sak med 3års bilar för 70% av nypris, helt vansinnigt.
Nu vet jag inte hur det ligger till med XC60 och leveranstid, men jag kan faktiskt tänka mig att en å annan är sååååå sugen att dom inte orkar vänta på tiden det tar för en ny bil att komma.

Sen det här med procent hit och dit. Räkna i kronor och ören istället! Många kanske tänker såhär: Jag kan få bilen 50 k billigare, mycket snabbare, och förhoppningsvis har den haft sina barnsjukdommar redan.. Inte för att jag skulle tänka så, men det finns nog en å annan...
Variosboy skrev:
andreas_lofgren skrev:Jag håller med B20. Vem fan är så dum att han köper en 1 år gammal bil för 9% mindre än de kostar nya? Samma sak med 3års bilar för 70% av nypris, helt vansinnigt.
Nu vet jag inte hur det ligger till med XC60 och leveranstid, men jag kan faktiskt tänka mig att en å annan är sååååå sugen att dom inte orkar vänta på tiden det tar för en ny bil att komma.

Sen det här med procent hit och dit. Räkna i kronor och ören istället! Många kanske tänker såhär: Jag kan få bilen 50 k billigare, mycket snabbare, och förhoppningsvis har den haft sina barnsjukdommar redan.. Inte för att jag skulle tänka så, men det finns nog en å annan...
Exakt! Jag tror du slår huvudet på spiken här. Just när det gäller bilar som är 1-2 år gamla så har de ofta hutlösa utgångspriser hos bilhandlare, priser som ligger extremt nära nypriset på en helt ny motsvarande bil. Men jag tror folk i allmänhet är så jävla rädda för att köpa nytt, för att man har ju läst överallt hur dyrt det är att ha en ny bil, så man kanske många gånger inte ens ber om en offert på en ny bil när man ser sin begagnade i hallen.

Ta följande bil som exempel. Den är 1½ år gammal och har gått 2000 mil http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_V70_ ... ?ca=12&w=3
En helt ny D3 Automat med samma utrustning borde gå på kanske 10 000:- till med samma utrustning. Säg nu att du får ner den begagnade med 10 000:- så är det alltså en prisskillnad på kanske 20 000:- och cirka 7% på 1½ år.
Jag skulle nästa tro att det är billigare att köpa den ny idag.

V70D3 kostar nu 283' hos t.ex. BIlia och Upplandsmotor. Sedan 20.300 för Business Active och 20.000 för automat. Summa 323.000. Det priset kan säkert prutas ner några tusenlappar trots att det är kampanj.

Många handlare verkar inte fatta att det inte är intressant vad en bil har kostat ny för 2 år sedan, utan vad den kostar idag. Det blir alltid samma historia när Volvo börjar kampanja ut lite äldre modeller Classic osv. Då är det många handlare som ligger på samma priser för 2 år gamla bilar som de kostar nya. Vem köper de bilarna egentligen?!
Variosboy skrev:

Handlaren kan ju inte gärna sälja den med förlust så han måste ju i alla fall lägga på 5 % på utpriset för att bara hantera sina omkostmader.

Då blir den 4 % billigare än en sprillan ny bil och kostar den 400.000 så är det ju bara 16.000 kr om vi struntar i procenten och räknar reda kronor och ören.

16.000 kr lägre för en bil som är årsmodell äldre, varit i drift i ett år, har ett år mindre garanti, har rullat 2200 mil, och har färg, utrustning osv som kanske inte passar köparen, 2200 mil är ju nästan en första omgång däck.

Nä då hande jag heller lagt på 16000 och köpt nytt.

Som sagt, bara att gratulera björnw
andreas_lofgren skrev:Jag skulle nästa tro att det är billigare att köpa den ny idag.

V70D3 kostar nu 283' hos t.ex. BIlia och Upplandsmotor. Sedan 20.300 för Business Active och 20.000 för automat. Summa 323.000. Det priset kan säkert prutas ner några tusenlappar trots att det är kampanj.

Många handlare verkar inte fatta att det inte är intressant vad en bil har kostat ny för 2 år sedan, utan vad den kostar idag. Det blir alltid samma historia när Volvo börjar kampanja ut lite äldre modeller Classic osv. Då är det många handlare som ligger på samma priser för 2 år gamla bilar som de kostar nya. Vem köper de bilarna egentligen?!
Kan det inte vara så, att en säljare har bytt in bilen mot någon fullprisbil. Sedan kommer Volvo med kampanjer, och så står handlaren där med "sin tvättade hals", men räknar med att kunna sälja iväg begbilen när kampanjerna är slut.
Frågan man kan ställa är
"Hur gammal blir en bilhandlare som idkar "välgörenhet" och byter in bilar långt över försäljningspris"

Bilhandlare är väl inte kända för att betala för mycket i inbyte utan tvärt om, för att en affär skall gå ihop så är det tveksamt om det räcker med 10% i påslag för marginalen bör säkert vara över 5% på sista raden väldigt lågt räknat.
KKR skrev: Kan det inte vara så, att en säljare har bytt in bilen mot någon fullprisbil. Sedan kommer Volvo med kampanjer, och så står handlaren där med "sin tvättade hals", men räknar med att kunna sälja iväg begbilen när kampanjerna är slut.
Jovisst, det är kanske det de försöker med. Men bilar blir i stort sett aldrig dyrare med åren. V70II är bara på väg neråt prismässigt.

Oftast slutar de med att handlaren har bilen ståendes i hallen i 6 månader och sedan händer 1 av 2 saker:

a) Det kommer en kille med nollkoll och köper den
b) Handlaren surar till och sänker priset 50.000kr för att bli av med den

B är betydligt vanligare än A...
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]