Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av petkas
Det kommer mera,pratade min mekaniker i fredags o nu har dom fått direktiv från volvo att serviceböckerna ska också bytas ut efter "OLJENIVÅ MOTOR JUSTERA OCH ECM ENL. QB",tar det aldrig slut. :-(O)
Användarvisningsbild
av Falk
Att en biltillverkare som gjort bilar sedan hedenhös kan missa en så'n trivial detalj som att lägga oljenivån i sumpen på rätt höjd (t.ex. i förhållande till hur vevhusventilationen är utformad, hur långt det är till rörliga delar och höjden på pumpens pick-up) är ju lite märkligt kan man tycka...
Att ha faktiska nivån strax under maxmärket på stickan kan väl ändå inte innebära nå'n risk? Det är väl när man fyller utan att ha koll och råkar överfylla seriöst det är fara på färde antar jag. några deciliter motsvarar ju bara millimetrar. När bilen rör sig skvalpar oljan runt rätt rejält på en standardbil med oljesump utan skvalpskott.
Att man rekommenderar en lägre nivå gissar jag beror på att man vill ha lite marginal så att det inte händer olyckor som gör att man kan riskera att få ersättningsanspråk på halsen...

Men vad vet väl jag....

Jag kan dock inte låta bli att tycka att en gammal hederlig sticka borde finnas som komplement till en nivå mätaren. :P

Förresten... Verkstaden kollar ju inte nivån när de fyllt. De tappar ur, byter filter, och tankar utifrån vad "räkneverket" på tappen visar. Det blir nog inte heller så där tok-exakt alltid... Så lite vingelmån vad gäller nivån måste man ju kunna tillåta utan att det händer nå't...
Användarvisningsbild
av hollan
nja jag kollar alltid stickan men även om man litar 100 på pumpen så har volvo faktist gått ut med att man fyllet på mindre olja än innan ca 0,5l för att bilar med pf späder oljan och risk för att mängden blir för hög innebär att motorn går ej att stänga av och även risk för att den skenar
av suk215
Idag 1/2 - 11 fich jag lapp om min v70 II 2,4D - 10 175 hk manuell skulle in på pogramvaru-uppdatering p.g.a kunde bli för hög nivå .... har aldrig kolla " nöd-stickan " , den elektriska visar på max :roll:

får la ringa o boka mellanservice snart ändå .... den har knappt gått 1500 mil sen den rullade ut ny 23/3 -10

då ska även 2 andra garantijobb utföras ..... länkaget till växellådan som kan hoppa loss :roll: samt kabel till airbag som kunde nötas av / skada höljet.....

vad kostar begränsad service / mellanservice på ett ungefär ?

NI SOM FÅTT NYA POGRAMVARAN !!! HAR NI BLIVIT PÅ NÅTT SÄTT PERVERKAD AV ANNAN BRÄNSLEFÖRBRUKNING MED NYA POGRAMVARAN ??? ( jämfört med tidigare? )

Tycker våran går så äckligt billigt för att vara så stark / tung bil .... ( under 0,6 blandat ( till o frn jobbet ), ca 0,5 långkörning ) så igentligen vill man ju i nte att de ska ändra nått :???:
av Trex
suk215 skrev:NI SOM FÅTT NYA POGRAMVARAN !!! HAR NI BLIVIT PÅ NÅTT SÄTT PERVERKAD AV ANNAN BRÄNSLEFÖRBRUKNING MED NYA POGRAMVARAN ??? ( jämfört med tidigare? )
:
Fick själv ett brev nu i dagarna, lite konstigt att man får detta efter att bilen är 10månader nu!
Trodde att problemet var avklarat på bilar som (MY10) levererades fram till hösten 2009.

Men eftersom mjukvaran verka bestå av en uppdatering som larmar om nivån överskrider max så är det väl inga fara!

Samtidigt så är mjukvaran anpassad till biodieselblandning nu har jag inte instruktionsboken här men är det OK att att köra på biodieselblandning på en 2,4D 175hk?

Möjligt att denna anpassning gör något på förbrukningen, men tveksamt!
av Trex
Hade lite funderingar på biodieselblandning, bränslet har inte vad jag förstår samma avdunsning som vanligt diesel vilket kan leda till ökad oljenivå. Så min fråga egentligen var om man kan köra på detta bränslet på en 2,4D 175hk?
Senast redigerad av 1 Trex, redigerad totalt 0 gånger.
av suk215
är det inte miljödiesel i alla pumpar idag ? jag tankar diesel på JET , eller menas miljdiesel med nått annat än det som " svensson" får när han tankar på tappen ???

förresten !!! när min ändå är inne på mellanservice samt 3 säkerhetsåtgärder ( airbag förare , växellänkage samt oljenivå ) ... hur e det med REMSPÄNNARE till Drivrem / multiribbrem ( den som driver servo , ac , generator )

hade för mig vissa hade problem med spännaren ... har t.o.m hört skräckexempel där den tvärskurit , vilket medfört att remmen rivit sönder plasten mot kamremmen .... vilket sen äventyrat kamremmen ?? är det bara "skrock " :roll:
jag har v70 2,4D -10 175 hk manuell
av birdmag
Jag hade min bil inne i mitten av december, för bl a airbagproblemet och något med oljenivån. Efter att jag sedan servade bilen i förra veckan har jag två gånger fått varningsmeddelandet i infodisplayen "motorsystem serv.erfordras" samt att oljenivåmätaren visar samma felmeddelande.

Jag har varit inne en gång för att få felet justerat och då tömte mekanikern ut lite olja och körde något åtgärdsschema de fått ut. På väg hem från verkstan körde jag över ett farthinder och fick återigen samma felmeddelande så det blir till att boka in ett återbesök.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]