Att en biltillverkare som gjort bilar sedan hedenhös kan missa en så'n trivial detalj som att lägga oljenivån i sumpen på rätt höjd (t.ex. i förhållande till hur vevhusventilationen är utformad, hur långt det är till rörliga delar och höjden på pumpens pick-up) är ju lite märkligt kan man tycka...
Att ha faktiska nivån strax under maxmärket på stickan kan väl ändå inte innebära nå'n risk? Det är väl när man fyller utan att ha koll och råkar överfylla seriöst det är fara på färde antar jag. några deciliter motsvarar ju bara millimetrar. När bilen rör sig skvalpar oljan runt rätt rejält på en standardbil med oljesump utan skvalpskott.
Att man rekommenderar en lägre nivå gissar jag beror på att man vill ha lite marginal så att det inte händer olyckor som gör att man kan riskera att få ersättningsanspråk på halsen...
Men vad vet väl jag....
Jag kan dock inte låta bli att tycka att en gammal hederlig sticka borde finnas som komplement till en nivå mätaren.
Förresten... Verkstaden kollar ju inte nivån när de fyllt. De tappar ur, byter filter, och tankar utifrån vad "räkneverket" på tappen visar. Det blir nog inte heller så där tok-exakt alltid... Så lite vingelmån vad gäller nivån måste man ju kunna tillåta utan att det händer nå't...
mvh / Lasse Falk, Bromma.
http://www.rejsa.nu