Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tror att det funkar på bilar byggda efter v.20 2007 som man kan få grafiken för parkassist.

Sedan så ingår inte mjukvara per automatik vid service trots att det så fint heter så...
Det är typ bara motor och växellåda som ingår.
Jag frågade om ny mjukvara på BLIS när jag gjorde service i oktober, och då sa man att det kostar extra.
Har för mig att det skulle gå på precis under tusenlappen... Mjukvaran kostar samt att dom måste koppla upp den till Vida (datorn). Då jag påpekade att dom redan har den uppkopplad så dillade dom om att det var olika datorer i bilen... Precis som att det är flera OBD uttag i bilen så mecken får hålla på i en halvtimme extra...
Jag orkade inte tjafsa.... (S)

Sedan är det viktigt att man påpekar att man vill ha upgradering av mjukvaran då man bokar service, för annars ingår den inte. Det fick jag också reda på när jag lämnade in bilen och frågade just om denna som skulle ingå...
Bara inse att man är lurad och att man får läsa på och ta reda på vad som ska ingå och då se till att få det inskrivet på arbetsordern!!
Horribelt :-(O)
CarMan skrev:Grafiken går inte att få på S80 07 8är en schassi nmmer begränsning på när det funkar o inte funlar (det sklijer i hårdvaran)

Eventuellt kanske nån tidig V70ii inte heller kan få.
Ja, då hade man fel... Är det något man kan köpa till/byta ut?
NordmanV8 skrev:Tror att det funkar på bilar byggda efter v.20 2007 som man kan få grafiken för parkassist.

Sedan så ingår inte mjukvara per automatik vid service trots att det så fint heter så...
Det är typ bara motor och växellåda som ingår.
Jag frågade om ny mjukvara på BLIS när jag gjorde service i oktober, och då sa man att det kostar extra.
Har för mig att det skulle gå på precis under tusenlappen... Mjukvaran kostar samt att dom måste koppla upp den till Vida (datorn). Då jag påpekade att dom redan har den uppkopplad så dillade dom om att det var olika datorer i bilen... Precis som att det är flera OBD uttag i bilen så mecken får hålla på i en halvtimme extra...
Jag orkade inte tjafsa.... (S)

Sedan är det viktigt att man påpekar att man vill ha upgradering av mjukvaran då man bokar service, för annars ingår den inte. Det fick jag också reda på när jag lämnade in bilen och frågade just om denna som skulle ingå...
Bara inse att man är lurad och att man får läsa på och ta reda på vad som ska ingå och då se till att få det inskrivet på arbetsordern!!
Horribelt :-(O)

Det som ingår i servicen är service uppgraderings mjukvaru paketet. jag har inte koll påvilka enheter som då får ny mjukvara, men det är betydligt fler än bara ECM & TCM, törs nästan garantera att ICM är med (den som gör att du får grafick) & CEM är alla gånger med o några till. Men det är inte alla bilens mjukvaror. Jag vet inte varför alla inte är med. Men det viktigaste är garanterat med (de stora som styr över många funktioner)
Kollade bakre kofångaren idag och där är fullt med grus,snö smuts och annat skit.
Ska rengöra detta så fort jag hinner och dit med kontaktspray!
Ska även kolla detta med grafiken.

Tack för tipsen alla och Gott Nytt År!

Mvh Anders

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]