Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

farmerswalk skrev:Oj där kom visst nya tips från Carman. Då ska jag alltså använda motorvärmaren ändå. I morse var det -23 och det märktes inget när frugan startade. Tror faktiskt inte motorvärmaren är nödvändig för att starta bilen men självklart ska jag använda den ändå för miljön och bilens skull.
Man brukar väl säga att är det kallare än plus 10 grader, är det lönsamt ur slitage, miljö och bränsleekonomi-synpunkt, att använda elektrisk motorvärmare. Men det känns ju ändå tryggt att veta att bilen startar utan problem i -23 grader utan motorvärmare.
Då det går åt stora mängde etanol för att få igång motorn i så här kalla tempraturer så gäller det att den startar på forsta försöker, annars surar den nersig. så vist kan den starta i -25, men det är lite av en chansning (lite tröttare batteri o den startar inte)
farmerswalk skrev:Oj där kom visst nya tips från Carman. Då ska jag alltså använda motorvärmaren ändå. I morse var det -23 och det märktes inget när frugan startade. Tror faktiskt inte motorvärmaren är nödvändig för att starta bilen men självklart ska jag använda den ändå för miljön och bilens skull.
Tips från CarMan, jo det är det. Men det framgår även av instruktionsboken.
Emiljonsson7 skrev:
Alla 1,8F har inte problem men det är väldigt vanligt jämfört med ex 2,5FT. Samma sak med 2,0F. Jag hade en 2,0F MY08 som så sent som i december förra året fortfarande gick som en skopa skit trots senaste motormjukvara.

Jag fick rådet att köra minst 5 minuter efter varje tankning........när bensinmacken ligger 100 meter från jobbets parkering
Du får ursäkta Emiljonsson7, men jag anser inte att det är fel på bilen om man inte följer instruktionsboken angående att köra 15 min efter bränslebyte.
helt rätt!!!

Allt står i instruktions boken.

Att tankmacken ligger 100m från där du vill stanna kan omöjligt motorns styrdator veta, eller rättaa sig efter! du måste rätta dig efter hur den är programerad!!!
Men det är bara vikgit att köra 15minuter eller mer om du byter bränsle blandning (gäler även när du byter från E85 till E75)
Undrar om min försäljare hade läst instruktionsboken när han sa till mig så här: Jo den är skattebefriad i 5 år men enklast är ju om du kör på bensin.... På tal om instruktionsboken (som jag inte läst så grundligt). Står det något om hur länge startmotorn går om den INTE skulle starta? 5 sek? 10?
Instruktionsboken finns här på nätet om man t.ex. skulle ha som jag, ha bilen i garage för tillfället. Och det är några hundra meter att gå och dessutom -13°C, så kan man läsa det här i stället: http://www.volvocars.com/se/Pages/default.aspx
Volvos nätsidor har aldrig varit speciellt användarvänliga eller lättmanövrerade, men om man först markerar sin bilmodell och går vidare till Nedladdningsbart material så kommer man så småningom till handboken.
KKR skrev:
Emiljonsson7 skrev:
Alla 1,8F har inte problem men det är väldigt vanligt jämfört med ex 2,5FT. Samma sak med 2,0F. Jag hade en 2,0F MY08 som så sent som i december förra året fortfarande gick som en skopa skit trots senaste motormjukvara.

Jag fick rådet att köra minst 5 minuter efter varje tankning........när bensinmacken ligger 100 meter från jobbets parkering
Du får ursäkta Emiljonsson7, men jag anser inte att det är fel på bilen om man inte följer instruktionsboken angående att köra 15 min efter bränslebyte.
Ja, nu läste jag inte instruktionsboken innan jag beställde bilen ;) Jag hävdar fortfarande att Fords E85-motorer är för dåligt anpassade. Min förra 2,0F var inte billig (360.000) och jag förväntar mig mer av en ny bil än så. Jag har då aldrig varit med om att man skall behöva mellangasa för att den inte skall dö och att man inte kan tanka hur och när man vill på en modern bil. En dålig lösning helt enkelt. Tycker inte man kan försvara det med en rad i instruktionsboken när man löst det på andra motorer och konkurrenterna inte har samma problem.
CarMan skrev:helt rätt!!!

Allt står i instruktions boken.

Att tankmacken ligger 100m från där du vill stanna kan omöjligt motorns styrdator veta, eller rättaa sig efter! du måste rätta dig efter hur den är programerad!!!
Men det är bara vikgit att köra 15minuter eller mer om du byter bränsle blandning (gäler även när du byter från E85 till E75)
Jo, för det fungerar på min 2,5FT. Jag har bytt bränsle och parkerat direkt efter och det har fungerat klockrent. Tita på forumet. Jag har aldrig läst om en 2,5FT här som kräver att man kör 15 minuter efter tankning.
Emiljonsson7 skrev:
Ja, nu läste jag inte instruktionsboken innan jag beställde bilen ;) Jag hävdar fortfarande att Fords E85-motorer är för dåligt anpassade. Min förra 2,0F var inte billig (360.000) och jag förväntar mig mer av en ny bil än så. Jag har då aldrig varit med om att man skall behöva mellangasa för att den inte skall dö och att man inte kan tanka hur och när man vill på en modern bil. En dålig lösning helt enkelt. Tycker inte man kan försvara det med en rad i instruktionsboken när man löst det på andra motorer och konkurrenterna inte har samma problem.
Okej, jag trodde det, med att man skall köra en viss tid efter byte av bränsleblandning gällde alla bilar som körs på E85. Det står faktiskt i instruktionsboken för 2,5FT också, att man skall köra 15 min efter byte av bränsleblandning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Min gamla V70 höll på sådär[…]

Enligt Volvos chattsupport är där kä[…]

CarPlay i v70 2016

Frågan är. Hur påverkas denna n&a[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Jo precis Det är ändå bra detta t[…]