Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei! Har også V70 1,6 d Drive årsmodell 2011, og har hatt to tilfeller med lavt batterinivå og en gang med utladet batteri. Var hos forhandler i går for feilsøking, og de fant at bilen trakk 10 ganger så mye strøm som den skulle ved stillstand. Det ble lastet inn ny software for å fikse dette. Vet ikke resultatet enda, men antar at det nå er ok.
Kanskje dette er noe flere skulle sjekke? Fikk opplyst at den skulle trekke 0,02 amp normalt ved avslått bil, mens min trakk 0,26 amp...
Tack för de tipset. Det är ju en rejäl skillnad. Med 0.26 A tar det 12 dygn att tömma batteriet och med 0.02 tar det 166 dygn, Då börjar det likna något tycker jag.

Är det någon som vet vid vilken batterinivå mjukvaran vägrar starta värmaren?

Menade Volvo att det är mjukvaran som är boven?

// J
Hei

Angående lading av batteri, her er svaret jeg fikk fra Helmia Karlstad.

"Om det är batteriövervakningssystem på bilen måste du koppla minuskabeln till jordpunkt i karossen. Är det inte batteriövervakning på den kan du montera direkt på minuspolen."

Ettersom jeg har en V70 DrivE med "grejen" på batteriet regner jeg med at jeg har batteriovervåking.

HaraldD
Hej,

Ska kolla med Volvo i veckan som kommer. Onsdag till torsdag laddade jag batteriet fullt. Har låtit bilen stå och igr kväll var batteriet tomt. Har alltså inte kört bränslevärmaren, intekallastartat eller någonting. Kan väl vid det här laget utesluta att det är värmaren som är boven.

Återkommer med info när jag fått batteri och viloförbrukning testat.

/ Jonas
Var på Bilia idag för att få batteriet kollat.

De tog in bilen direkt för att uppdatera mjukvara! Jag var med hela vägen och vi gjorde även mätningar efter
uppdateringen. (Volvoteknikern missade att mäta innan uppdateringen och jag tänkte inte på det.)

Det fanns en hel del mysko felkoder. Bla annat " plötsligt dött batteri".

Efter att bilen låsts tog det drygt fem minuter att stänga ner systemen och mätningen landade till sist på 0.06 Amp. Även det har jag förstått är lite högt men vi börjar med detta. Det innebär att bilen kan stå i ca 25 dygn innan batteriet är dött och det kan jag leva med.

Batteriet fick OK på testet så nu står bilen på nattladdning - igen. Vi får se hur den mår om ett par dagar.

Appropå laddning - jag har satt en CTEK comfort indikator på polerna och laddar den vägen. Enligt Volvomeken är det OK att ladda den vägen. Elektronikprylarna på polerna finns där för att kolla när spänningen sjunker och skickar då igång generatorn som laddar. Laddning på plus och mot jord är alltså inte nödvändigt och tydligen sker ingen kontroll i systemen om laddningen skett eller ej. Det enda som kollas är om laddning behövs.

Programvaran för värmaren uppdaterades också. Enligt min Volvomek ska värmaren bara aktiv i max 20 minuter oavsett ute temp om man ställt in timern. Vet inte om det stämmer. Någon som vet?
Jonas2010 skrev: Programvaran för värmaren uppdaterades också. Enligt min Volvomek ska värmaren bara aktiv i max 20 minuter oavsett ute temp om man ställt in timern. Vet inte om det stämmer. Någon som vet?
I så fall är det något nytt.

Är det -15 får du inga isfria rutor på 20min.

Min V50 går full tid (en timme) vid temp under -10.
Peanuts skrev:Hej

Det låter som de problem jag har haft med min DRIVe, se: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=59518

Lösningen för mig verkar ha varit uppgraderad mjukvara för någon styrenhet som aldrig gick ner i viloläge samt även ett nytt batteri eftersom det gamla var ganska dåligt efter alla djupurladdningar.
Nu har bilen fungerat som den ska några dagar. Med och utan brämslevärmare. Härligt! Måste ju helt enkelt ha varit samma problem på min.

Om någon får samma problem så och till närmaste verkstad med ett leende på läpparna så hjälper de gladeligen till.

Trevlig helg!
///Appropå laddning - jag har satt en CTEK comfort indikator på polerna och laddar den vägen. Enligt Volvomeken är det OK att ladda den vägen. Elektronikprylarna på polerna finns där för att kolla när spänningen sjunker och skickar då igång generatorn som laddar. Laddning på plus och mot jord är alltså inte nödvändigt och tydligen sker ingen kontroll i systemen om laddningen skett eller ej. Det enda som kollas är om laddning behövs.///

Vad det gäller just din bil Jonas2010kan jag bara konstatera att en av oss har fel din mekaniker eller jag

För endast på bilar 1,6 drive skall man ladda på pluspol och i gods/kaross/ just bara pga elektroniken
men då jag inte vet alla omständigheter runt just din bil så skall jag låta det vara osagt om just vem som har fel

Övriga motoralternativ kan man göra som du skriver...

Hoppas att det fungerar så att du slipper frysa in vinter då värmaren inte går att leva utan enl mig

//Gooose
Hej Gooose,

Jag har ingen aning om vem som har rätt. Batteriet laddades fullt i alla fall enligt instruktion.

Nu har bilen fungerat som den ska sedan uppdateringen. Är på resande fot nu. värmaren inställd på 8.35 imorgon. Ska åka 8.15. I morse hade jag ställt in 6.45. Åkte 6.30 och både motor o kupé var varm. Noterade dock att "nuvarande bränsleförbrukning" var väldigt hög första 5-6 milen. Typ 0.7-0.8 l/ mil mot normala 0.55 - 0.65 l/mil
i motorvägsfart. Kanske så att generatorn var inkopplad då för sen droppade den till normalläge och till och med lite lägre?
Har kört ca 75 mil idag med ett snitt på 0.53 i slask och mycket våta vägar inklusive en del statskörning i och 110-120 km/h på motorväg i 70 mil.
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]