Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Konstigt om det skulle vara olika pris på olika anläggningar hos SBP. Jag fick ett pris på 770 kr plus vägning för en 300ing. Men ifrågasatte vägningen. Men damen i kundtjänst sa bara att det står så i datorn. Så så, vi får se vad som händer när jag tar den till besiktningen.
Damen i kundtjänst sa också vägning till mig. Men det blev det inte väl på plats, besiktningsmannen sa att kundtjänst har ingen koll.
Intressant att P1800 fick 380 kr istället för 770 kr.
Besiktning / Prislista / Registreringsbesiktning Skriv ut Prislista för registreringsbesiktning – alla priser inklusive moms

Det är numera Transportstyrelsen som utför ursprungskontroll. Godkänd ursprungskontroll krävs innan första registreringsbesiktning kan genomföras. Detta gäller oregistrerade fordon utan svenskt registreringsnummer. Till exempel import från EU-länder.

Prislistan
Prislistan innehåller ett urval av registreringsbesiktningar för lätta fordon.

Om det importerade fordonet är äldre än 3 år och inom rätt besiktningsperiod, kan även en kontrollbesiktning behövas.

Utöver detta tillkommer kostnader för att införskaffa säkerhets-/miljöintyg från generalagent eller tillverkare eller för att utföra kontroll hos godkänt kontrollorgan kan variera mycket beroende på till exempel fordon, årsmodell, eller ursprungsland.

Om du söker priset på en besiktning som inte finns med, kontakta vår personliga service för registreringsbesiktning på telefon 0771-600 500.

Besiktning

Registreringsbesiktning - Första registrering

Första registreringsbesiktning, förregistrerat - fordon tilldelat svenskt registreringsnummer.
T ex import från 3:e land.
o

Fordon Totalvikt Pris
Personbil ---- 890
Lastbil Max 3 500 kg 1 330
Buss Max 3 500 kg 1 350
Motorcykel ---- 800
Moped klass I ---- 800

Pristillägg :
För vägning av fordon max 3,5 ton
(Obs! Kan inte utföras på samtliga stationer)

300
För amatörbyggt fordon 310

Första registreringsbesiktning, oregistrerat - fordon utan svenskt registreringsnummer. Till exempel import från EU.
Kräver godkänd ursprungskontroll från Vägverket.
o

Fordon Totalvikt Pris
Personbil ---- 970
Lastbil/Buss Max 3 500 kg 1 170
Motorcykel ---- 970
Moped klass I ---- 970

Pristillägg :
För vägning av fordon max 3,5 ton (Obs! Kan inte utföras på samtliga stationer) 300

Registreringsbesiktning - Ändrat registrerat fordon

Registreringsbesiktning, ändrat registrerat fordon – mindre enstaka ändring.
Exempel på detta är montering/demontering av kopplingsanordning (dragkrok), dubbelkommando, larmanordning, taxiutrustning, handmanövrerat gas- och bromsreglage.
o

Fordon Totalvikt Pris
Personbil ---- 380
Lastbil/Buss Max 3 500 kg 510
Motorcykel ---- 380
Moped klass I ---- 380

Pristillägg :
För vägning av fordon max 3,5 ton (Obs! Kan inte utföras på samtliga stationer) 300

Registreringsbesiktning, ändrat registrerat fordon övriga ändringar.
Exempel på detta är ombyggt fordon till t ex husbil eller ändring av personbil till lastbil.
o

Fordon Totalvikt Pris
Personbil ---- 770
Lastbil Max 3 500 kg 1 150
Buss Max 3 500 kg 1 100
Motorcykel ---- 680
Moped klass I ---- 680

Pristillägg:
För omklassificering till annat fordonsslag 250
För ombyggt fordon 280
För vägning fordon max 3,5 ton (Obs! Kan inte utföras på samtliga stationer) 300

saxat från bilprovningen verkar som vissa stationer anser det som en enkel regning =380 och vissa som en stor regning =770 + ev vägning i mina ögon är det en enkel regning som gäller dom behöver inte kontrolera något endast föra in uppgifterna i vv dator direkt från intyget som med följer vid optimeringen så när jag skall rega min skall jag ialf inte betala för en stor regning det skall dom ha klart för sej 8)
fast den är ju nästan omgjord från familjebil till fullblodsräcer... så lite förstår man dem :wink:

Skönt att valde polestar direkt vid nybilsleverans så man slipper bråka med sbp.
AWWD skrev:Det är tungt med programkod :)
Det ingår ju hårdvara också ...... i form av klistermärken som väl väger lite :mrgreen:
Det kan omöjligt vara så att det är upp till respektive besiktningsstation att avgöra. Detta handlar om myndighetsutövning och då gäller samma regler för alla.

Alltså; (för er som betalt för mycket) begär skriftlig motivering från "kassan" samt överklaga och begär beslut från Trafikstyrelsen centralt. Man hör allt för ofta från diverse olika håll: "Men det står så i datorn!".

Men vem har lagt in den informationen? Klaga och stå på er, vägra betala med motiveringen att vederbörande utövar tjänstemissbruk. Kräv klart besked på var någonstans det står att just effektoptimering kräver förhöjd avgift, mm. Det handlar ju trots allt bara om en administrativ omregistrering. (Vilket för övrigt borde kunna göras genom att skicka in ett intyg från Volvoverkstaden.)
Det kan omöjligt vara så att det är upp till respektive besiktningsstation att avgöra. Detta handlar om myndighetsutövning och då gäller samma regler för alla.

Alltså; (för er som betalt för mycket) begär skriftlig motivering från "kassan" samt överklaga och begär beslut från Trafikstyrelsen centralt. Man hör allt för ofta från diverse olika håll: "Men det står så i datorn!".

Men vem har lagt in den informationen? Klaga och stå på er, vägra betala med motiveringen att vederbörande utövar tjänstemissbruk. Kräv klart besked på var någonstans det står att just effektoptimering kräver förhöjd avgift, mm. Det handlar ju trots allt bara om en administrativ omregistrering. (Vilket för övrigt borde kunna göras genom att skicka in ett intyg från Volvoverkstaden.)
Cunningham skrev:Det kan omöjligt vara så att det är upp till respektive besiktningsstation att avgöra. Detta handlar om myndighetsutövning och då gäller samma regler för alla.

Jag tycker det låter lite väl avancerat för att få tillbaka dom 300 - 400 kr som man betalat "för mycket". Lägg ner den tiden på att panta burkar på ica så har du fått in det dubbla.

Sen så tycker jag självklart att det är väldigt konstigt att det är olika pris på olika SBP. Att kundtjänsten inte hänger med och inte förstår något är väl standard för alla företag igentligen. Man anställer folk som vet hur en telefon fungerar och sätter dom där. Sen så bor dom säkert i mitten av tex. sthlm eller göteborg så dom åker kollektivt och äger ingen bil själva. Så när man ringer och ska besikta sin bil så sitter dom tyst för sig själva och funderar tyst... "Va det den med 2 hjul eller va det den med 4 hjul?"
Då var det besiktigat och klart, 770 kr fattigare.

Hade med mig prislistan och försökte argumentera för det lägre priset, men det hade jag inget för. Han som besiktigade min bil höll med om att det var ologiskt att regbesiktning av en dragkrok var billigare, men han trodde att det har att göra med vem som kan utföra åtgärden. För regbesiktning av en "effekthöjning" krävs en besiktningsingenjör, för 380 kr får man "bara" en vanlig besiktningsman.

/awwd
AWWD skrev:Då var det besiktigat och klart, 770 kr fattigare.

Hade med mig prislistan och försökte argumentera för det lägre priset, men det hade jag inget för. Han som besiktigade min bil höll med om att det var ologiskt att regbesiktning av en dragkrok var billigare, men han trodde att det har att göra med vem som kan utföra åtgärden. För regbesiktning av en "effekthöjning" krävs en besiktningsingenjör, för 380 kr får man "bara" en vanlig besiktningsman.

/awwd
Hmmm......

Reg-bes av dragkrok tar ju både yrekskunskap tid, personal och lokal och lyft i anspråk

Reg-bes efter polestar behövs ju inget av detta, bara 20 sekunder knappade på datorn för att skriva in nya siffran.

Med det är väl som när jag kör in min lilla släpkärra som tog någon minut att besiktiga och ändå var det mycket dyrare än bilen.

De räknar väl att det ska komma en besikningsingegör i vit rock med räknestickor och gradskivor som ska kolla alla ombyggnader av motortrimmet och därefter räkna ut den nya effekten :mrgreen:
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]