Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CalleV70 skrev: Ditt råd tycker jag är fel. Om motorn är varm, går ej tillsatsvärmaren. Om motorn är kall, mår förare och motor bäst av att snabbt komma upp i drifttemperatur. (sedan kan man tänka annat om man kör 4 minuters turer hela tiden??). När jag kört i -15 och kallare, så går vämaren ganska mycket. Man vill ju ha varmt och gosigt i kupen.
Så låt automat-starten vara på!
Menar du att en D5 som drar mer bänsle än en ex 520D skulle ta mer skada för att den snabbare blir varm?

Som jag sa så kör jag personligen alltid bränslevärmaren FÖRE avfärd.
Startar du motorn iskall så är ju skadan redan skedd. Kanske något mindre slitage med värmaren på samtidigt, men förmodligen försumligt.
Författaren körde ju sin elvärmare före motorstart så det verkar inte vara något problem där heller.

Personligen föredrar jag:
1. Lägre förbrukning.
2. Inga startproblem pga urladdat batteri.
3. Ej utsliten dieselvärmare pga av massa start och stopp. På min V70N byttes den helt två gånger under 12.00 mil.
4. Ingen diesllukt inne i kupen vid körning.
5. Ingen vit dieslrök plötsligt inne i stan som skrämmer slag på folk.

Min dieslvärmare stod på auto efter senaste servicen, riktigt störande, den gick igång runt 0 grader hela tiden i onödan.

Återigen, ingen konkurrent jag vet har dieslvärmare alls längre. Samtliga har ju bilar som lätt drar mindre än D5 i sortimentet och därigenom är än effektivare.
Eller vilka andra har detta som standard?
kave skrev:Återigen, ingen konkurrent jag vet har dieslvärmare alls längre. Samtliga har ju bilar som lätt drar mindre än D5 i sortimentet och därigenom är än effektivare.
Volvo har dieselvärmare som standard i Norden, överallt annars är det tillval. Gissar att man anser att det behövs i kalla Norden. Ungefär som sätesvärme, standard på vissa markander, inte på alla. Hur är det med den saken på tyska vagnar, standard i Sverige eller tillval?
Guru skrev:
kave skrev:Återigen, ingen konkurrent jag vet har dieslvärmare alls längre. Samtliga har ju bilar som lätt drar mindre än D5 i sortimentet och därigenom är än effektivare.
Volvo har dieselvärmare som standard i Norden, överallt annars är det tillval. Gissar att man anser att det behövs i kalla Norden. Ungefär som sätesvärme, standard på vissa markander, inte på alla. Hur är det med den saken på tyska vagnar, standard i Sverige eller tillval?
Sätesvärme är standard i Sverige på tyska vagnar men tillval i hemlandet Tyskland. Rätta mig hemskt gärna om jag har fått fel uppfattning. :?:
AWWD skrev:
- Osande dieselvärmare. Med bränslevärmaren i läge för "Tillsatsvärme på" så får jag vid snabba stopp in "avgaser" i bilen. Upplevs mest i min morgonkörning med start/5 min till skolan/avstigning med motorn igång/5 min till dagis/stopp/start/10 min till jobbet. Kör istället med elmotorvärmare en stund på morgonen och tillsatsvärmen "av".
Ett annat sätt är att sätta på "Direktstart PÅ" då kommer brännare fortsätta bränna även när du stänger av motorn. Varmt och gott när du kommer tillbaka.
Helt rätt, jag levde kvar i gamla tider. Minns att Audi A6 diesel (sent 90-tal?) hade bränslevärmare som standard för att hjälpa värmen på traven.

Kollade lite på audi.se och volkswagen.se, men ingen verkar ha värmare som standard längre.

/awwd
Henry_Fågeljazz skrev:Det här med att alltid köra värmaren före start i kyla för motorns skull kanske är mindre viktigt i dag med olja av typ 0W-30. Denna är ju lättflytande/smörjande vid mycket lågar temperaturer.
Exakt, skit i motorn! Så kallt har vi det inte, i alla fall inte där jag bor. Jag gör det för att slippa skrapa och frysa när jag efter skrapningen sätter mig i en kall bil. Har man dessutom småbarn är det väldigt skönt att slippa stoppa på dom full vintermundering bara för att sätta dom i bilen. När värmen väl kommer är det inte så lätt att kränga av dom jackor osv när dom sitter fastspända i sina barnstolar. Framförallt inte den som sitter i baksätet...
Guru skrev:
Henry_Fågeljazz skrev:Det här med att alltid köra värmaren före start i kyla för motorns skull kanske är mindre viktigt i dag med olja av typ 0W-30. Denna är ju lättflytande/smörjande vid mycket lågar temperaturer.
Exakt, skit i motorn! Så kallt har vi det inte, i alla fall inte där jag bor. Jag gör det för att slippa skrapa och frysa när jag efter skrapningen sätter mig i en kall bil. Har man dessutom småbarn är det väldigt skönt att slippa stoppa på dom full vintermundering bara för att sätta dom i bilen. När värmen väl kommer är det inte så lätt att kränga av dom jackor osv när dom sitter fastspända i sina barnstolar. Framförallt inte den som sitter i baksätet...
Det är nu det blir komiskt att bo ett så avlångt land som vi gör. Om man bara säger såhär: Du har 158 mil till Kiruna och 37 mil till Ystad, och med tanke på vart det är varmast så är din "åsikt" om Sveriges "varma" klimat ganska missvisande.. De flesta har det kallare än det är där du bor. :wink:
Nja, de allra flesta bor söder om Stockholm så vilket klimat som egentligen flest svenskar upplever kan man fundera på. Mittpunkten i Sverige är ju Medelpdad men bara geografiskt, inte folkmängdsmässigt.
andreas_lofgren skrev:Nja, de allra flesta bor söder om Stockholm så vilket klimat som egentligen flest svenskar upplever kan man fundera på. Mittpunkten i Sverige är ju Medelpdad men bara geografiskt, inte folkmängdsmässigt.
Och Alingsås ligger inte i närheten av stockholm, så visst finns det relevans i det jag skrev! Andemeningen var hur som haver att vi alla inte är stöpta i samma form, bor i samma hus och gillar samma färg på bilen, typ.. :wink:

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]