- tor 25 nov 2010, 14:07
Som jag sa så kör jag personligen alltid bränslevärmaren FÖRE avfärd.
Startar du motorn iskall så är ju skadan redan skedd. Kanske något mindre slitage med värmaren på samtidigt, men förmodligen försumligt.
Författaren körde ju sin elvärmare före motorstart så det verkar inte vara något problem där heller.
Personligen föredrar jag:
1. Lägre förbrukning.
2. Inga startproblem pga urladdat batteri.
3. Ej utsliten dieselvärmare pga av massa start och stopp. På min V70N byttes den helt två gånger under 12.00 mil.
4. Ingen diesllukt inne i kupen vid körning.
5. Ingen vit dieslrök plötsligt inne i stan som skrämmer slag på folk.
Min dieslvärmare stod på auto efter senaste servicen, riktigt störande, den gick igång runt 0 grader hela tiden i onödan.
Återigen, ingen konkurrent jag vet har dieslvärmare alls längre. Samtliga har ju bilar som lätt drar mindre än D5 i sortimentet och därigenom är än effektivare.
Eller vilka andra har detta som standard?
CalleV70 skrev: Ditt råd tycker jag är fel. Om motorn är varm, går ej tillsatsvärmaren. Om motorn är kall, mår förare och motor bäst av att snabbt komma upp i drifttemperatur. (sedan kan man tänka annat om man kör 4 minuters turer hela tiden??). När jag kört i -15 och kallare, så går vämaren ganska mycket. Man vill ju ha varmt och gosigt i kupen.Menar du att en D5 som drar mer bänsle än en ex 520D skulle ta mer skada för att den snabbare blir varm?
Så låt automat-starten vara på!
Som jag sa så kör jag personligen alltid bränslevärmaren FÖRE avfärd.
Startar du motorn iskall så är ju skadan redan skedd. Kanske något mindre slitage med värmaren på samtidigt, men förmodligen försumligt.
Författaren körde ju sin elvärmare före motorstart så det verkar inte vara något problem där heller.
Personligen föredrar jag:
1. Lägre förbrukning.
2. Inga startproblem pga urladdat batteri.
3. Ej utsliten dieselvärmare pga av massa start och stopp. På min V70N byttes den helt två gånger under 12.00 mil.
4. Ingen diesllukt inne i kupen vid körning.
5. Ingen vit dieslrök plötsligt inne i stan som skrämmer slag på folk.
Min dieslvärmare stod på auto efter senaste servicen, riktigt störande, den gick igång runt 0 grader hela tiden i onödan.
Återigen, ingen konkurrent jag vet har dieslvärmare alls längre. Samtliga har ju bilar som lätt drar mindre än D5 i sortimentet och därigenom är än effektivare.
Eller vilka andra har detta som standard?