Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av supersonic
andreas_lofgren skrev:
supersonic skrev:Andreas, Vi Bilägares test, hur många olika bilar och motorer prövade dem i labbtestet?
Det är inte bara ViBilägare jag hänvisat till tidigare. Främst är det tyska Autobild och de har väl långtestat ett hundratal vid det här laget. Sök på Dauertest om du vill se efter själv. http://www.autobild.de De labbtestar alltid bilen som ny och vid testets slut vid 100.000km.
Ja Autobilds tester känner jag till men det var längesedan jag kikade in nått Dauertest från dem. Så tack för tipset.

Kikade lite random på olika tester där och av det jag kunde se så sjönk förbrukningen från det att bilarna var nya till efter 10.000 mil med mellan 0.4 och 0.8 dl/100km!!

Alltså ungefär samma som på min XC60.

Kan detta vara möjligt att en inkörd motor drar mindre än en ny motor? Eller var de få testerna jag kikade igenom bara slump att varje bil drog betydligt mindre?

För 4-5 dl/100 km är väl en del. :wink:

EDit: En del testade bilar drar mycket mer efter 10.000 mil!!
av Lövet
Du kan titta exempelvis på testet av VW Tiguan, där stiger förbrukningen 2cl om jag kommer ihåg rätt. Känns mest som att eventuella skillnader (upp eller ner) ligger inom felmarginalen för testmetoden. Att den kanske sjunker 2-3cl skulle jag dock kunna tänka mig är rimligt.

Huvudpoängen är egentligen att få bort folks förhoppningar om att förbrukningen ska sjunka med 1,5dl bara för att bilen blir inkörd vilket Volvohandeln är pigg på att försöka tuta i folk.
Användarvisningsbild
av supersonic
andreas_lofgren skrev:Du kan titta exempelvis på testet av VW Tiguan, där stiger förbrukningen 2cl om jag kommer ihåg rätt. Känns mest som att eventuella skillnader (upp eller ner) ligger inom felmarginalen för testmetoden. Att den kanske sjunker 2-3cl skulle jag dock kunna tänka mig är rimligt.

Huvudpoängen är egentligen att få bort folks förhoppningar om att förbrukningen ska sjunka med 1,5dl bara för att bilen blir inkörd vilket Volvohandeln är pigg på att försöka tuta i folk.
Ja, det håller jag med om.

Andreas, Autobilds tester, de flesta angivna förbrukningar vid teststart är inte vid 0 km utan ofta vid 400-500 mil. Det jag vill säga i tråden var just dessa första hundratalet mil, de är viktiga och förbrukningen kan ofta sjunka några droppar.

Hoppas trådskaparen inte blir alltför besviken bara, om nu både broschyrer och säljare sagt nått annat om förbrukningen... :)

Fast återigen, magkänslan är att de med manuell låda är väldigt nöja med sina S60 D3, som folk främst hunnit köra med. Fast det är ju knappast någon nyhet att Volvos automatlådor är ineffektiva.
av viktore
Köper man en Volvo, oavsett modell och motor, med automatlåda och tror man ska kunna köra snålt så har man minst sagt bedragit sig själv. Det som ibland stör mig är att folk verkar vara helt ovetandes om det faktum att Volvos automatlådor är värdelösa när det kommer till effektivitet. Volvo är förmodligen mer än nöjda med att lyckas kränga halvmesyr till automatlådor, det verkar ju gå så bra att man snart knappt erbjuder manuellt alternativ.
Användarvisningsbild
av supersonic
Ja för själva D3 motorn verkar ju vara en lyckad konstruktion. Både senaste D5 och D3 2.0l verkar har många nöjda ägare. Men nu pratar jag om själva motorerna och inte lådorna.

Nån som tycker att Volvos manuella lådor är bra? Har inte någon erfarenhet själv av 2011 års manuella lådor.
Användarvisningsbild
av Honke
supersonic skrev:Inkööörning... Hört talas om det? Motorn kommer dra betydligt mindre om en liten liten stund.... 8)

Fast om du har automat tvivlar jag på att du kommer komma under 6.5l/100km. Maken till ineffektiva lådor får man leta efter!
Jodå, min D3 aut står nu efter 530 mil på 0,63l/mil, visserligen enligt färddatorn. Så visst går det att komma under 0,65 :wink:
Användarvisningsbild
av Momentum
viktore skrev:Köper man en Volvo, oavsett modell och motor, med automatlåda och tror man ska kunna köra snålt så har man minst sagt bedragit sig själv. Det som ibland stör mig är att folk verkar vara helt ovetandes om det faktum att Volvos automatlådor är värdelösa när det kommer till effektivitet. Volvo är förmodligen mer än nöjda med att lyckas kränga halvmesyr till automatlådor, det verkar ju gå så bra att man snart knappt erbjuder manuellt alternativ.

Vad är det vi jämför med?

http://www.bilsmart.se/searchbyexpert?o ... J9XQ%3D%3D
Användarvisningsbild
av Gurra82
skit i vad färddatorn visar, min visar 5,4 till 5,5 men verklig förbrukning är 6,3 till 6,4 min drog 7,2 de första 800- 1000 milen, sen om den siffran bara visar att man kanske gasade mer de första 800 milen :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]