- ons 05 jan 2011, 12:50
#484293
js1, du får nog leta länge om du ska hitta en bil i v70 storleksklass, med över 230hk som är snål i 100% stadstrafik är jag rädd.
Moderator: Moderatorer
js1 skrev:Men även om man kör "normalt" verkar dom törstiga?Ja och du har 340Nm i vrid redan från 1750 rpm och det är svårt att inte utnyttja vridet i motorn då detta är en av de trevligaste egenskaperna i denna motorn, dvs ligga under 2000 varv konstant. Jag har lyckats snålköra min på 1,08 E85 och 0,8 blyfri men som sagt - det är inte det som känns naturligt med motorn. Som Crumpets skriver på finns det såvitt jag vet ingen motor i den prestandaklassen som drar mycket mindre.
5cylindrar skrev:Frågan är även hur mycket det är värt i extra förbrukning för att slippa diesel. Jag anser att 2 dl extra är rimligt.Etanol innehåller 55% mindre energi jfm diesel, dvs om en V70 med dieselmotor drar 0.8 l/mil (vilket D5 gör) är det helt okej att motsvarande etanolmotor drar 0.8*1,55 = 1,24 l/mil. 2.5FT drar tom ofta mindre.
js1 skrev:Men även om man kör "normalt" verkar dom törstiga?Det är inte så konstigt om bränslet innehåller mindre energi per volymenhet? Energiåtgång är det som är intressant.
sandberg skrev:Allt är ju en fråga om hur mycket du kör. Kör du 3000-4000 mil om året, ja då ska du nog inte köpa 2,5FT. Kör du kanske 1500 mil spelar det ju inte så fasligt stor roll.Ekonomiskt ja, men systemet fungerar så extremt fel. Det är personen som kör mycket som borde köra på det minst miljöbelastande bränslet. För att detta ska ske i större utsträcktning ska det alltid vara billigare att välja en 2.5FT före D5.
2,5FT: 1500 mil * 1,3 * 9,5 = 18525:- i bränslekostnad och totalt 18525 inklusive skatten
D5: 1500mil * 0,75 * 13 = 146265:- i skatt. Lägg på skatten som väl ligger på cirka 3500-4000 så har du i praktiken samma kostnad.
MattiasD skrev:Tids nog får vi hoppas att det blir så. ökade skatter på diesel/bensin är ju ett enkelt sätt som slår direkt mot konsumenterna o därmed kanske de tänker till vid nästa bilbyte. Och mer lättnader för etanol och andra miljöalternativ.sandberg skrev:Allt är ju en fråga om hur mycket du kör. Kör du 3000-4000 mil om året, ja då ska du nog inte köpa 2,5FT. Kör du kanske 1500 mil spelar det ju inte så fasligt stor roll.Ekonomiskt ja, men systemet fungerar så extremt fel. Det är personen som kör mycket som borde köra på det minst miljöbelastande bränslet. För att detta ska ske i större utsträcktning ska det alltid vara billigare att välja en 2.5FT före D5.
2,5FT: 1500 mil * 1,3 * 9,5 = 18525:- i bränslekostnad och totalt 18525 inklusive skatten
D5: 1500mil * 0,75 * 13 = 146265:- i skatt. Lägg på skatten som väl ligger på cirka 3500-4000 så har du i praktiken samma kostnad.
Jag har i många år haft en Festo kemik[…]