Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#484293
js1, du får nog leta länge om du ska hitta en bil i v70 storleksklass, med över 230hk som är snål i 100% stadstrafik är jag rädd.
Användarvisningsbild
av js1
#484297
Men även om man kör "normalt" verkar dom törstiga?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#484312
js1 skrev:Men även om man kör "normalt" verkar dom törstiga?
Ja och du har 340Nm i vrid redan från 1750 rpm och det är svårt att inte utnyttja vridet i motorn då detta är en av de trevligaste egenskaperna i denna motorn, dvs ligga under 2000 varv konstant. Jag har lyckats snålköra min på 1,08 E85 och 0,8 blyfri men som sagt - det är inte det som känns naturligt med motorn. Som Crumpets skriver på finns det såvitt jag vet ingen motor i den prestandaklassen som drar mycket mindre.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#484320
Tog detta från ex Audis hemsida gällande A6 2,8 FSI som har motsvarande prestanda:

"Spurten från 0-100 km/h tar för versionen med 220 hk och multitronic® endast 7,6 sekunder. Trots detta drar A6 Avant 2.8 FSI så lite som 8,5 liter bensin per 100 kilometer"

Det är fullt jämförbart skulle jag säga och då har den 10hk mindre och 60Nm lägre vrid.

Finns säkert fler exempel.

edit:

För BMW523i så har du prestanda 0-100 på 8,2sek och förbrukning blandad körning på 0,79. Den har dock både lägre effekt (210hk) och lägre vrid (270Nm). Lite lägre förbrukning men också ganska mycket sämre prestanda alltså.

BMW528i har RIKTIGT bra prestanda ställt mot förbrukning. Dock ligger den på 414000 i grundutförande. Men 260hk och 330Nm i vrid och låga 0,8 i förbrukning är ju fint :) Sedan skall det vara svårt att uppnå BMW:s siffror i verkligneten vad jag hört så jag vet inte hur bra 0,8 verkligen stämmer för den motorn.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
#484344
5cylindrar skrev:Frågan är även hur mycket det är värt i extra förbrukning för att slippa diesel. Jag anser att 2 dl extra är rimligt.
Etanol innehåller 55% mindre energi jfm diesel, dvs om en V70 med dieselmotor drar 0.8 l/mil (vilket D5 gör) är det helt okej att motsvarande etanolmotor drar 0.8*1,55 = 1,24 l/mil. 2.5FT drar tom ofta mindre.
av MattiasD
#484353
js1 skrev:Men även om man kör "normalt" verkar dom törstiga?
Det är inte så konstigt om bränslet innehåller mindre energi per volymenhet? Energiåtgång är det som är intressant.
av sandberg
#484361
Allt är ju en fråga om hur mycket du kör. Kör du 3000-4000 mil om året, ja då ska du nog inte köpa 2,5FT. Kör du kanske 1500 mil spelar det ju inte så fasligt stor roll.

2,5FT: 1500 mil * 1,3 * 9,5 = 18525:- i bränslekostnad och totalt 18525 inklusive skatten
D5: 1500mil * 0,75 * 13 = 146265:- i skatt. Lägg på skatten som väl ligger på cirka 3500-4000 så har du i praktiken samma kostnad.
av MattiasD
#484386
sandberg skrev:Allt är ju en fråga om hur mycket du kör. Kör du 3000-4000 mil om året, ja då ska du nog inte köpa 2,5FT. Kör du kanske 1500 mil spelar det ju inte så fasligt stor roll.

2,5FT: 1500 mil * 1,3 * 9,5 = 18525:- i bränslekostnad och totalt 18525 inklusive skatten
D5: 1500mil * 0,75 * 13 = 146265:- i skatt. Lägg på skatten som väl ligger på cirka 3500-4000 så har du i praktiken samma kostnad.
Ekonomiskt ja, men systemet fungerar så extremt fel. Det är personen som kör mycket som borde köra på det minst miljöbelastande bränslet. För att detta ska ske i större utsträcktning ska det alltid vara billigare att välja en 2.5FT före D5.
av lobbysleeper
#484474
MattiasD skrev:
sandberg skrev:Allt är ju en fråga om hur mycket du kör. Kör du 3000-4000 mil om året, ja då ska du nog inte köpa 2,5FT. Kör du kanske 1500 mil spelar det ju inte så fasligt stor roll.

2,5FT: 1500 mil * 1,3 * 9,5 = 18525:- i bränslekostnad och totalt 18525 inklusive skatten
D5: 1500mil * 0,75 * 13 = 146265:- i skatt. Lägg på skatten som väl ligger på cirka 3500-4000 så har du i praktiken samma kostnad.
Ekonomiskt ja, men systemet fungerar så extremt fel. Det är personen som kör mycket som borde köra på det minst miljöbelastande bränslet. För att detta ska ske i större utsträcktning ska det alltid vara billigare att välja en 2.5FT före D5.
Tids nog får vi hoppas att det blir så. ökade skatter på diesel/bensin är ju ett enkelt sätt som slår direkt mot konsumenterna o därmed kanske de tänker till vid nästa bilbyte. Och mer lättnader för etanol och andra miljöalternativ.
Men det är en stor skuta att svänga innan man fått in den stora marknaden på "miljöbränslen".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]