Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Samtidigt så är ett sånt här diskussionsforum inte demokratiskt. Det är upp till ägaren och moderatorerna att bestämma vad man får och inte får diskutera. Som skribent får man gilla läget.
Passar inte galoscherna så kan man läsa/skriva nån annanstans.
Om moderatorerna anser att man inte får säga något positivt om etanolbilar, ja då är det så.

Men som vanligt så är det ju ofta BMW-killarna som skriker högst närhelst något annat märke är bättre på något.
Det spelar ju liksom ingen roll om man säger att ens DriveE går snålare på motorväg än en X5a med bensin-V8, det kommer alltid en BMW-förare och opponerar sig. Eller att en Volvo accar ifrån en BMW vid rödljus.

Jag hade för snart 20 år sedan en 740 Turbo 90a, med plus-trim (samt ett plusplus-trim som man eg inte fick ha på gatan). Med enbart pluset mätte TV upp 7,7 sek till hundra, mkt tack vare diffspärren som var standard, jag uppskattar att extratrimmet kapade en dryg sekund (mkt beroende på att vi i familjen hade en likadan men med enbart plus). Jag snurrade upp rätt många Porsche 944 vid den tiden, för att inte tala om BMW E34 vid rödljusen.

Skulle detta ha utspelats idag skulle väl BMW-maffian här på forumet kalla mig lögnare och liknande. Jag kommer t.ex. ihåg att E34 530 hade en 0-100-tid på 9,9 sek med 188 hk, dvs nästan lika mkt som 740n med sina 190 (7,7 sek).

BMW är med andra ord inte oslagbara, inte ens med en Volvo.

Bilen gjorde fö en bra bit förbi mätaren ut. Med plus-trimmet sa TV 220 km/h i topp, och jag antar att min gjorde 230+ verkliga. Inte illa för en gammal lagård.

Nåväl, jag ser inga som helst konstigheter att man skulle kunna ha accat ifrån en 5-serie med V8 med en S80 V8. de där tiondelarna som skiljer i fabrikstider kan enkelt kompenseras av en sämre förare. T.ex...
av Lövet
Enzo skrev: Nåväl, jag ser inga som helst konstigheter att man skulle kunna ha accat ifrån en 5-serie med V8 med en S80 V8. de där tiondelarna som skiljer i fabrikstider kan enkelt kompenseras av en sämre förare. T.ex...
Vilket inte alls är konstigt och mycket riktigt ligger mycket i reaktionstider och förare. Det går alldeles utmärkt att accelera ifrån en bakhjulsdriven bil som har högre effekt om greppet är dåligt. Men det var inte det som det stod. Det stod att hans S80 V8 "lätt drog ifrån en 550i" vilket motsägs av varenda oberoende test som gjorts. Att ha kört ifrån en bil en gång i halka är ganska långt ifrån att skandera med versaler DET ÄR FAKTA!!! när så inte alls är fallet.
Användarvisningsbild
av crumpets
Ni som tycker det är hemskt, lägger ni märke till att XC90_executives påståenden om acc-tider också är bortplockade?

Det var inte bara meningsskiljaktligheterna som togs bort utan allt prat i pajkastningen INKLUSIVE XC90_executives.

Han valde att inte rensa själv utan låta andra titta på det och diskussionsklimatet här var precis under den lågvattennivån som nya användare klagat på.
Det är verkligen trist när det bara kommer gnäll och konspirationsteorier efter att trådar börjar spåra såfort en moderator råkar vara med i diskussionen helt i egenskap av debattör(XC90_executive har inte modererat tråden öht. utom låsningen som kom i avvaktan på övriga moderatorers tankar om hur tråden utvecklats, han har inte plockat bort en enda meningsmotståndare själv).

Verkligen otroligt vilka konspirationsteoretiker folk blir så fort någon med grön text råkar befinna sig i en tråd.
av Enzo
andreas_lofgren skrev:
Enzo skrev: Nåväl, jag ser inga som helst konstigheter att man skulle kunna ha accat ifrån en 5-serie med V8 med en S80 V8. de där tiondelarna som skiljer i fabrikstider kan enkelt kompenseras av en sämre förare. T.ex...
Vilket inte alls är konstigt och mycket riktigt ligger mycket i reaktionstider och förare. Det går alldeles utmärkt att accelera ifrån en bakhjulsdriven bil som har högre effekt om greppet är dåligt. Men det var inte det som det stod. Det stod att hans S80 V8 "lätt drog ifrån en 550i" vilket motsägs av varenda oberoende test som gjorts. Att ha kört ifrån en bil en gång i halka är ganska långt ifrån att skandera med versaler DET ÄR FAKTA!!! när så inte alls är fallet.
Tja, hans 550i-polare kanske är en klåpare på att köra bil. Det är väl inga konstigheter om han reagerar 0,5 sekunder långsammare. Han kanske har skuffen fylld med cement eller usla däck.

Men det här är ju samma diskussioner som med bränsleförbrukning, ve den Volvo som går snålare än en BMW.
av 4004
Ett inlägg på TS fråga...

Kör en -07:a sedan juni förra året, ca 1800 mil. Har nu gått 5300 mil. Är otroligt nöjd. Jag har haft några problem med bilen, som dock tagits omhand av den 2år/2000mil garantin jag fick med vilket gör att jag psykologiskt kanske tycker bättre om den än vad jag skulle göra om jag köpt den privat och fått stå för dessa kostnader.

Problemen jag haft är att bensinpumpen till kupevärmaren gick sönder och i talande stund ska lämna in den för "omsmörjning" av frysande framdörrar. I övrigt rullar det på, och jag anser inte att dessa fel hör till V8 modellen alls och hade lika väl kommit på en 2.0.

Har Four-C som jag faktiskt använder mer än vad jag trodde. Vill man gasa lite så ser man till att den står på "Advanced" :wink: Nu är jag 30+ så jag har väl gasat av mig det mesta men trevligt att ha...

Ligger på 0,9-1 liter milen på 90-väg, 1,2-1,4 motorväg ~120-130. Kör jag enbart i stan kryper det upp på 1,6-1,8. Kör endast 98 oktan.

Motorn som sådan är HELT underbar. Ljudet tröttnar man aldrig på och motorns gasrespons är helt underbar. Att ligga manuellt på 3:an med 3000 varv för att sedan trycka plattan i mattan är helt otroligt. (säger jag som kommer från en BMW 318 1,8 E46)

Senaste basservice 1000 mil/1år(?) blev ~2200:-.

En nackdel är väl att minsta däckdimension är 17" pga bromsskivor, vilket gör lite dyrare vinterdäck. Men va fan, har du slagit till på en V8 så får man leva med det :wink:

Helt underbart med fyrjulsdrift under vintern. Körde genom djup snö med friktionsdäck som om det vore barmark och över huvud taget kändes som en mycket säkrare bil i halt väglag. Har både kört FWD och nu sist RWD.

Så på frågan om jag är nöjd så är svaret ja. Om bensinpriset inte rusar i höjden alldeles så ser jag just nu en -09 eller -10 som nästa bilbyte om det skulle bli aktuellt.
av 4004
Nu är det min första Volvo (de två senaste innan dess BMW E46 -03 samt Saab 900T -96) så jag vet inte riktigt om jag kan göra så mycket jämförelse

Jag är väl rätt petig vad det gäller skarvar, materialval och "knappkänslan". Känner att det är en väl ihopskruvad bil. Inga knak eller knäppningar i inredningen. Känns stabil helt enkelt och knappar och reglage känns stabila. Trivsam miljö. Det enda kan vara att den är lite plåtig i dörr och dörrhantag vid öppning men då är man på mikroskopnivå. Har den svarta inredningen med aluminiumlist eller vad det ska likna. Kollade även på en BMW 530 -05/-06 eller nått och den föll mig inte i smaken inredningsmässigt som Volvon gjorde, men det var nog mer smak än kvalitet kanske.
Användarvisningsbild
av crumpets
Sådant som bedömts som skit raderat.
Backup finns av alla inlägg, ska ni gråta föreslår jag att ni gör det i PM till mig, och om jag har begått misstag återställer jag eller annan mod ert inlägg.
Observera att även inläggen som stödde xc90_executive är raderade. Jag lämnade kvar de som i alla fall uppnådde ett minimum av saklighet från båda "sidor".
Användarvisningsbild
av sura56
callahan skrev:Är riktigt sugen på en S80 V8 AWD och undrar vilka årsmodeller den finns som?
2007 - 2011
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]