Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lmgb
Sorry, Skall jag skicka mina inlägg till dig så du kan korrekturläsa dom först - NOT!
Get real. Känner du dig utpekad?
Varför detta påhopp?
Användarvisningsbild
av CarMan
För den som läser inlägget & är intresserad av viss fakta så är det viktigt!

om en person säger att hjulmuttranra ska smörjas o en annan sägr att dom inte ska smörjas så är alla vilsna o ingen vet vad som är rätt.
Kommer du då o säger att volvo själva (dom dom bygger/konstyrerar bilen) smörjer bultarna. så kommer alla att tro att du sitter på den informationen & med 100% säker het vet att man ska smörja.
Användarvisningsbild
av lmgb
Jösses, det är ju ett forum vi skriver på, eller hur. Inte en instruktionsbok.
När jag lägger en beställning på en Volvo och väljer tillägg - låsbara bultar i beställningen, hur f-n skall jag veta om dom monteras ngn annan stans än i Torslanda. Således delar jag med mig till mina övriga Volvoenusiaster att (i mina ögon) levererar Volvo dom med pasta.
Ska vi leverera med källförteckning på allt vi vill skriva här på forat så blir det varken mycket sagt eller läsbart.
Här är du bara barnslig.
Nu har jag sagt mitt för detta är bara OT big time.
av sorsj
Ledsen om jag drog igång ett gräl med mitt inlägg om smörjning. Det är ju alldeles rätt att skruvar ska smörjas innan man momentdrar för att man ska ha (nägorlunda) kontroll över hur mycket förspänning man får in (är också civilingenjör och borde tänkt mig för). Det är bara det att jag har för mig att det står någonstans om just hjulbultar att de ska dras torra; kan bara inte komma på var och varför.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är därför du bara ska beskriva vad du ahr fått på din bil o inte förklara vad volvo gör o inte gör.
Användarvisningsbild
av lmgb
OK. Last statement:
Sannorlikhetern att det är mest rätt att INTE använda pasta SYNES, baserat på leveransen av monterade hjulmuttrar på min bil, av okänd montör, 4 med pasta 16 utan, således 80% i ett icke statistisk säkerställt underlag, ge att det skall vara ...................... inte en aning.
Jag låter klabbet sitta kvar på de fyra. :roll:
Användarvisningsbild
av lmgb
Omek skrev:Ja, mutter och bult ska vara ren och torr och sedan dras åt med moment.

Vad är problemet?
lmgb skrev:Jag låter klabbet sitta kvar på de fyra. :roll:
Det är för att du varken orkar bråka med verkstaden eller utföra jobbet på egen hand.

Svårt att tala ur skägget här verkar det som.

Fö. så skall man inte ha något som helst av pasta på varken mutter eller bult.
Och varför man har på vissa förstår jag öht inte.

Är det 'Bosse Bildoktor' som spökar?
Nä inte någon doktor alls, tvärt om. Bara undrande över vissa reaktioner på ett oskyldigt "dela med sig" inlägg.
Men eftersom det inte skapat några problem på två år så kanske någon i leveransorganisationen vet något som inte jag vet, så varför skulle väl jag............
?:-/
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag har inte haft problem med fastnade bultar; det är snarare problem att fälgarna fastnar på navet. På anläggningsytan borde pasta göra susen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Bultarna brukar inte fasna varken med eller utan smörja.
men det är olämpligt att andvända kopparpasta, då det haman överallt (folk andvänder för mycke) om man trokar bort alla koppaarpasta noga, så är der tortfarande för mcyke kvar på, ett litet mått bara på hur lite ni ska ha på av den varar
Bäst av allt är att inte ha på det alls.
ha på volvos silverfett i sprayform på navet, när ni gjort navet helt rent, då fasnat inte gälgen (ha det även på fälgen)
se ett kort spray på gängan på bulten. (det ska bara förhindra korrisjon på gängen i navet)

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]