Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Citerar från min bruksanvisning
Byte av bromsbelägg
Bromsbeläggen bak måste bytas på verkstad
p.g.a. den elektriska parkeringsbromsens konstruktion
– en auktoriserad Volvoverkstad
rekommenderas.
Står på sidan 129 i bruksanvisningen för V70/XC70 2012. Men det kan ju finnas omvägar, som de kommit på efter det att bruksanvisningen författades.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
anton skrev:apersson850 jag läste hela bruksanvisningen, kunde inte se att det stod något om att det måste göras på verkstad.
VolvoB20 vad gör en "Volvo EPB Reset tool" för något vid ett bromsbyte bak.
Ingen aning, men på andra bilmärken drar ju en EPB tool tillbaka kolvarna och kalibrerar in de nya backarna man stoppar dit.
av AndS
Kan inte Volvo ändrat i programvaran så att man kan byta bromsbackarna utan ingrepp i bilens system, därav informationen som följer bromsbackarna från Volvo? Borde väl vara möjligt utifrån funktioner som antisladd nyttjar med att bromsa hjulen.
av AndersHj
Följer man råden på denna tråden så går det utmärkt att byta belägg bak själv även med elektrisk handbroms. Efter att man lossat elmotorn och skruvat tillbaka så långt det går kanske det ändå inte räcker för att få på oket på nya belägg men när man skruvat tillbaka till maxläge så går det att försiktigt trycka tillbaka kolven på vanligt sätt. När man är klar hörs det att elmotorn går extra länge men efter det har den justerat in sig och allt är som vanligt. Tack för tidigare inlägg som hjälpte mig eftersom jag inte hade köpt volvo original.
Användarvisningsbild
av apersson850
Uppenbarligen mäter parkeringsbromsstyrningen vilket moment som behövs för att driva bromsmotorn. Den kör tills det går tungt. När man släpper bromsen går den en viss tid.
Behöver den gå ovanligt länge, och det gör den ju om man backat den och den sen ska in igen, då sätts en felkod. Men den stör inte, så att säga.
av lundsbrunn
oki. men är det svårt å byta dom i bak.
jag har mekat en hel del med volvo..

får man en fel kod så är det väll bara å ta bort den med en felkodsläsare...

men ni som har bytt sj bromsar bak med Elektrisk handbroms
kan ni inte skriva en guide hur man gör.

vore väldigt snällt plus så kanske andra har nytta av det också
Användarvisningsbild
av MartinS
Köper du orginalbelägg på volvo får du med en instruktion.

/Martin
av lundsbrunn
jag var på volvo å frågade om man fick det..
dom sa att det får man inte finns ingen lapp i där som står hur man byter sa han
Användarvisningsbild
av MartinS
lundsbrunn skrev:jag var på volvo å frågade om man fick det..
dom sa att det får man inte finns ingen lapp i där som står hur man byter sa han
Nu har jag iofs en XC60, men i den var det med en instruktion.

Det har funnits med till alla orginalbelägg jag köpt tidigare, till bpde S/V40, V70N och V50.

Jag tror bara handlaren vill sälja hela paketet med montering.

/Martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19
Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100