Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av markgard
Hade små ryck i min. Men den var även kraftlös vid gaspådrag. Tomgången var också fladdrig. Visade sig att det var en tändspole som inte var helt med. De fixade det hela och sedan var allt bra igen.
av nicke37
Cox skrev:
nicke37 skrev:Hej,

köpte nyss en 2.0 F. Upplevde ovan beskrivna problem första dagen efter köpet - märkligt nog hade jag inte känt något under många provkörningar.

Ringde volvo, som löste problemet direkt: Stäng av AC:n var tipset - vid mild väderlek slår den av och på
vilket kan kännas som ett ryck i körningen. Gjorde så och nu är problemet borta. (Provkörde bilen i kall väderlek,
kände därför inget då). Den går nu som en klocka.

Så det kan vara nåt att prova vid småryck.
Olika symtom, i mitt fall inträffade dessa ryck vid minus 15 eller mera aldrig vid mild väder
Ok. Kanske kan nån annan med småryck ha nytta av infon.
av trojlee
har idag bytt stift på min och visst sved det att köpa stiften...varför är dom så dyra?
Har varit ute och provkört en bit och det känndes då bättre men behöver nog köra lite
mer för att vara 100:a. :D
//
M
Användarvisningsbild
av kave
Jag har en 2.0F som hyrbil nu och den rycker ordentligt. Det går att simulera detta som tydligast genom att sätta farthållaren på 50km/h på fyran.
Vidare rycker den i motorvägsfart också, ungefär som att gaspådraget inte kan regleras tillräckligt fint.
av tomjak
nicke37 skrev:Hej,

köpte nyss en 2.0 F. Upplevde ovan beskrivna problem första dagen efter köpet - märkligt nog hade jag inte känt något under många provkörningar.

Ringde volvo, som löste problemet direkt: Stäng av AC:n var tipset - vid mild väderlek slår den av och på
vilket kan kännas som ett ryck i körningen. Gjorde så och nu är problemet borta. (Provkörde bilen i kall väderlek,
kände därför inget då). Den går nu som en klocka.

Så det kan vara nåt att prova vid småryck.
Jag har samma erfarenheter, min 2.0F smårycker endast vintertid och jag fick samma svar från verkstad att det är när AC kompressorn slår av och på dessa ryck kommer. Stänger jag av AC rycker den inte alls.

Sommartid märks inget för då går väl kompressorn konstant.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag tycker detta är helt värdelöst om jag skall vara ärlig och en skitdålig förklaring av verkstaden/teknikern. Min 2,5FT rycker ingenting och inte min förrförra V70N heller eller andra motorer såvitt jag vet men 2,0F skall rycka och det skall vi kunder godta? Jag har haft en själv så jag vet vad jag talar om. Inte ens min frus Fiesta 1,25 rycker när AC:n går trots den klena motorn.

Jag tycker fortfarande det är för mycket dåliga förklaringar runt 2,0F motorn och dess unika egenheter och att man skall acceptera att den inte klarar byte av bränsle utan att man måste köra 15 minuter efter tankning och att den skall rycka när AC:n går etc. Varför?
Användarvisningsbild
av kave
Själv får jag polishänder av att köra med moms, 2.0F vibrerar ju så man blir knäpp. Stadskörning etc fungerar bra men inte att köra längre sträckor.
Användarvisningsbild
av gooose
kave skrev:Själv får jag polishänder av att köra med moms, 2.0F vibrerar ju så man blir knäpp. Stadskörning etc fungerar bra men inte att köra längre sträckor.

Moms ???

E jag inte med eller är det ett skriv fel ??

Så länge man kan slippa moms är väl bra men det är rätt så svårt att göra detta

//Goose
av Cox
Detta är skitsnack av Volvo. Mondeon jag hade med samma spis var det samma ryck i.
Efter många turer till ÅF och felet ej avhjälpt bytte jag stift och problemet försvann.
Ingen skall försöka att lura mig att AC hoppar in och ut i minus 25. När tempen låg runt -10 hade jag inte detta problem, men vart det kallare började rycken att komma.
Användarvisningsbild
av kave
gooose skrev: Moms ???

E jag inte med eller är det ett skriv fel ??

Så länge man kan slippa moms är väl bra men det är rätt så svårt att göra detta

//Goose
Att köra med moms innebär att man lägger på cirka 25% på tillåten hastighet.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]