Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
AndS skrev:
boopidoo skrev:Jag ringde igen idag till Upplands Motor i Uppsala och frågade efter godkända däck och fick svaret att 205/60-16 var godkända så sådana får det bli.

Försökte beställa plåtfälgar till Nokian Hakka 7 på dackonline.se men det gick inte så bra av någon anledning. Kunde inte alls välja Hakkadäcken till någon plåtfälg. Jaja, får väl införskaffa vinterfälgarna någon annanstans.
Beställ inte plåtfälgar som rostar och "billiga" navkapslar. Köper du ett paket kan du få ett bra pris.
Håller med, däck på org al fälg är riktigt prisvärda tycker jag, listpris Continental ice-contact på Naos, 225/55R16 ca 12kkr
av ZizzoZ
len skrev:vinterdäck räcker med hast.kod Q dvs 160 knutar. Därför funkat 205 däck på 16"
Räcker verkligen det? Är det bara med sommardäck man MÅSTE ha samma hast. kod som max hastigheten på bilen? Även om Agda 90 år max kör i 45 km/h på 120 väg så och hennes bil har en max hastighet på 190 km/h så måste hennes däck(iaf sommardäck) klara 190 km/h. Men som sagt jag vet inte hur det är med sommardäck.
av AndS
ZizzoZ skrev:
len skrev:vinterdäck räcker med hast.kod Q dvs 160 knutar. Därför funkat 205 däck på 16"
Räcker verkligen det? Är det bara med sommardäck man MÅSTE ha samma hast. kod som max hastigheten på bilen? Även om Agda 90 år max kör i 45 km/h på 120 väg så och hennes bil har en max hastighet på 190 km/h så måste hennes däck(iaf sommardäck) klara 190 km/h. Men som sagt jag vet inte hur det är med sommardäck.
Svar Ja. Vinterdäck gjorda för våra nordiska förhållanden, avser inte nu europeiska allväderdäck, har normalt inte högre hastighetsklass pga av det mjuka gummit.
Har själv på grund av okunskap, hög hastighet och torr asfaltsväg förstört en omgång dubbfria friktionsdäck av Michelinfabrikat.
av boopidoo
AndS skrev:
boopidoo skrev:Jag ringde igen idag till Upplands Motor i Uppsala och frågade efter godkända däck och fick svaret att 205/60-16 var godkända så sådana får det bli.

Försökte beställa plåtfälgar till Nokian Hakka 7 på dackonline.se men det gick inte så bra av någon anledning. Kunde inte alls välja Hakkadäcken till någon plåtfälg. Jaja, får väl införskaffa vinterfälgarna någon annanstans.
Beställ inte plåtfälgar som rostar och "billiga" navkapslar. Köper du ett paket kan du få ett bra pris.
Ska bara köra med de här fälgarna tills däcken är slut, sedan så använder jag alufälgarna som sommarsulorna sitter på för vinterdäck. Just nu är det mycket annat så det får duga med plåtfälgar, navkapslarna skippar jag gärna. :)

Det blev till slut Continental Winter Viking-2 205/60-16 på 7x16 plåtfälgar för drygt 8000 inkl balasering och frakt från gummihuset.
Användarvisningsbild
av len
ZizzoZ skrev:
från Författningssamlingen,

14 § Personbil som tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare och utryckningsfordon skall ha däck som är dimensionerade för fordonets maximala hastighet.

15 § Däck på annan bil än personbil, samt på släp- och efterfordon som dras av bil, vilkas årsmodell är 1969 eller senare, skall vara dimensionerade för den högsta hastighet som fordonet får framföras med, dock inte högre än fordonets maximala hastighet.

17 § Vinterdäck för personbil och lätt lastbil skall vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/h (hastighetsbeteckning Q).
Användarvisningsbild
av Momentum
Som ni kanske vet så struntar försäkringsbolagen i lagen, dom har andra regler om vad som är rätt och fel ur deras synvinkel.
"En försäkring gäller fram till det ögonblick man behöver den"

Har du kollat på något av det vi skri[…]

230fk går snålt

Chipet ska vara gjort för 3 bar . Jag vet att[…]

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]