Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problemet är ju bara att Polestar inte har släppt något trim till D3 AWD :roll:
tunnis skrev:Problemet är ju bara att Polestar inte har släppt något trim till D3 AWD :roll:
Är det inte EXAKT samma motor som 2.4D AWD MY10?? som flera har uppgraderat? bara att man antagit en ny modellbeteckning för 11orna?
Arese skrev:Att köra en diesel med sin smala effektkurva och korta utväxling på de lägre växlarna blir extremt yxigt med manuell låda och känns verkligen inte påkostat i en dyr bil. Att en manuell känns piggare är ju sannolikt för att momentpåslaget kommer mycket kraftigare när du åker förbi 1500 varv som oftast undviks med automatare. Ta en automatare!
Mvh
Arese
Nu tyckte jag det blev lite svammel igen.. (Samt "honörsord" som momentpåslag!! Vem tusan pratar om påslag förutom möjligen otekniska journalister??)
Vad är smal effektkurva?? Korta utväxlingar?? Dieseln har lägre varv och lägre utväxling vilket göre att den håller effekten snarare "bredare". Den är (nästan) alltid omkörningssnabbare än motsvarande bensinare.
Hur undviker du att passera 1500 varv i en automat?? Automaten jobbar optimalt ( växlar smartare än vi vanliga kan) och jobbar inom 2000 - 3500 varv vid lätt belastning. Att få Volvos dieslar att arbeta under 1500 varv sker ju nästan bara vid tomgångsarbete. Så jag tycker det är svammelord.
Åter till frågan.En manuell tappar inte 5-10 % i effekt och går snabbare. Kan du växla rätt så accar den snabbare. Den drar 10% mindre bränsle. Trots det rekommenderar jag automaten som är bekväm samt du får inga tjuvstopp när du startar. Nackdelen vid hastig gas är att mjukvaran ofta (de äldre) fördröjer nedväxlingen med en lååång sekund.
Vad man skall välja är den samma som att välja dubbade däck eller inte, det beror på hur och var man använder bilen.
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil med manuell växellåda när det gäller standardbilar eller denna typ av transportfordon som diskuteras här.
Däremot en sportbil som skall användas optimalt på banträffar och liknande då kan manuell vara ett alternativ, för mej blir aldrig en XC70 en sportbil.......
CalleV70 skrev:
Arese skrev:Att köra en diesel med sin smala effektkurva och korta utväxling på de lägre växlarna blir extremt yxigt med manuell låda och känns verkligen inte påkostat i en dyr bil. Att en manuell känns piggare är ju sannolikt för att momentpåslaget kommer mycket kraftigare när du åker förbi 1500 varv som oftast undviks med automatare. Ta en automatare!
Mvh
Arese
Nu tyckte jag det blev lite svammel igen.. (Samt "honörsord" som momentpåslag!! Vem tusan pratar om påslag förutom möjligen otekniska journalister??)
Vad är smal effektkurva?? Korta utväxlingar?? Dieseln har lägre varv och lägre utväxling vilket göre att den håller effekten snarare "bredare". Den är (nästan) alltid omkörningssnabbare än motsvarande bensinare.
Hur undviker du att passera 1500 varv i en automat?? Automaten jobbar optimalt ( växlar smartare än vi vanliga kan) och jobbar inom 2000 - 3500 varv vid lätt belastning. Att få Volvos dieslar att arbeta under 1500 varv sker ju nästan bara vid tomgångsarbete. Så jag tycker det är svammelord.
Åter till frågan.En manuell tappar inte 5-10 % i effekt och går snabbare. Kan du växla rätt så accar den snabbare. Den drar 10% mindre bränsle. Trots det rekommenderar jag automaten som är bekväm samt du får inga tjuvstopp när du startar. Nackdelen vid hastig gas är att mjukvaran ofta (de äldre) fördröjer nedväxlingen med en lååång sekund.
Hej

Om man märker ord och inte försöker förstå så kommer man inte att förstå! Om man är uppmärksam och har lite fantasi så kanske man lär sig något... Men jag förklarar gärna igen:

Många, inte minst i denna tråden, upplever att en diesel blir oharmonisk, "yxig" att köra på lägre växlar med manuell växellåda. Det beror på att det användbara effektregistret i en diesel är smalt. Ofta är dieselarna tomma i botten och sega på toppen vilket gör att man helst undviker dessa varvtal. Det korta registret leder i sin tur till att ettan bara räcker till ca 40 km/h, tvåan till 70, trean till 120 etc. I en bensinare når du ofta 60, 110, 160 km/h på resp växel.

En bensinare har oftare en jämnare vridmomentkurva och således också en mer harmonisk effektutveckling. Leta gärna upp en effekt/vridgraf och se hur vridkurvan ser ut från 1000 varv till 2000 varv i en diesel (eller över 4000 varv).... Inses lätt att alla som befinner sig i stadstrafik dagligen och te x passerar ett gathörn på tvåan åker under 1500 varv ganska frekvent. I en automat ser momentomvandlaren till att varvtalet inte sjunker så lågt om du belastar den (alt växlar lådan ner om du befinner dig på högre växel). Förövrigt arbetar 2011 D5 aut sällan över 2000 varv vid låg belastning.

Att dieselar ofta har lägre utväxling på höga växlar gör förövrigt att de inte får ut sitt vridmomentövertag i motorn i praktiken. Jfr tex BMW 325d och 335i som båda har max 400 Nm men där 335i är knappt 25% snabbare från 80-120 på femman trots att bilarna i detta intervall har samma vrid i motorn. Effekten blir mao lägre då motorn tvingas jobba på lägre varv i diesel.

Vi verkar dock överens om att automat passar bäst på D5 - glädjande :D

Mvh
Arese
Arese skrev:[Vi verkar dock överens om att automat passar bäst på D5 - glädjande :D
Inte jag, Jag har kört D5 och Geartronic i 1500 mil men kom aldrig överens med den automaten då den alltid körde alldeles för sportigt för att passa min körstil med resultat att förbrukningen skenade.

Hade det funnits en knapp där man hade kunnat välja ekonomiläge på automatlådan hade jag kanske gillat den riktigt mycket.
Zera skrev:Självklart automat på en sådan stor bil.
Vad har storleken på bil med automat att göra ?:-/ Däremot vet jag många som säger att man ska ha automat på stora motorer för där spelar de inte så stor roll om 50 hk slirar bort i lådan, på en svag motor brukar ju automatlåda vara förödande då den själ så mycket kraft.
Användarvisningsbild
av len
Arese, Håller med Calle om svammel! Och märka ord, står väl inte han för?? Att varva ut en bil på växlarna är absolut inte samma sak som att utnyttja effekten på växlarna. Diesel har ju abslout bättre acc på mellanregistret.
På Volvos vanligaste 5-cyl motor kör du aldrig på 1500 varv annat än på låg belastning. Så där har du fel, vad du än skriver. Du skrev ju ”piggare” och det är inte när man motorbromsar eller kör i 50 med dryg tomgång. Utan när man gasar. Och du är då aldrig ubder 1500 varv.
Vridmomentövertag- nytt ord för att verka kunnig?
För att acca bäst, är det effekt man ska ha, inte vridmoment. Jämför bmw med samma effekt i motorn. Just märket du nämnde så accar dieseln snabbare än besinaren 80-120 med 185 hk mot den något starkare bensinaren. (Polarn köpte på just den egenskapen..)
Att lära sig och förstå, skriver du. Hmmm, kanske du kan lära dig något??
PS. En bensinare har inte en jämn momentkurva. En turboladdad motor har en mer tröskellik kurva. Men den följer effektkurvan!
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:[Vi verkar dock överens om att automat passar bäst på D5 - glädjande :D
Inte jag, Jag har kört D5 och Geartronic i 1500 mil men kom aldrig överens med den automaten då den alltid körde alldeles för sportigt för att passa min körstil med resultat att förbrukningen skenade.
B20, du borde testa 2011 D5 aut, den går bättre än tidigare årgångar. Utan att för den sakens skull vara marknadsledande... Manuell eller automat är tycke och smak och kan även, åtminstonde för mig, skilja mellan biltyp. Kanske passar manuell de bruksigare XC modellerna som endast används som dragare i skogen? (OBS ironi - vår XC60 har inte ens sett en grusväg :D )

Mvh
Arese
len skrev:Arese, Håller med Calle om svammel!
Hehe, kul len att du och Calle alltid dyker upp i samma trådar, kliande varandras ryggar... ??:-/

Erkänn nu - ni är samma person! Moderator - kolla IP:n :D

Skämt åsido - maxacceleration nås när man ligger så nära maxeffekt som möjligt. Tror inte någon har någon annan åsikt.

Trevlig kväll
Arese

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]