CalleV70 skrev:Arese skrev:Att köra en diesel med sin smala effektkurva och korta utväxling på de lägre växlarna blir extremt yxigt med manuell låda och känns verkligen inte påkostat i en dyr bil. Att en manuell känns piggare är ju sannolikt för att momentpåslaget kommer mycket kraftigare när du åker förbi 1500 varv som oftast undviks med automatare. Ta en automatare!
Mvh
Arese
Nu tyckte jag det blev lite svammel igen.. (Samt "honörsord" som momentpåslag!! Vem tusan pratar om påslag förutom möjligen otekniska journalister??)
Vad är smal effektkurva?? Korta utväxlingar?? Dieseln har lägre varv och lägre utväxling vilket göre att den håller effekten snarare "bredare". Den är (nästan) alltid omkörningssnabbare än motsvarande bensinare.
Hur undviker du att passera 1500 varv i en automat?? Automaten jobbar optimalt ( växlar smartare än vi vanliga kan) och jobbar inom 2000 - 3500 varv vid lätt belastning. Att få Volvos dieslar att arbeta under 1500 varv sker ju nästan bara vid tomgångsarbete. Så jag tycker det är svammelord.
Åter till frågan.En manuell tappar inte 5-10 % i effekt och går snabbare. Kan du växla rätt så accar den snabbare. Den drar 10% mindre bränsle. Trots det rekommenderar jag automaten som är bekväm samt du får inga tjuvstopp när du startar. Nackdelen vid hastig gas är att mjukvaran ofta (de äldre) fördröjer nedväxlingen med en lååång sekund.
Hej
Om man märker ord och inte försöker förstå så kommer man inte att förstå! Om man är uppmärksam och har lite fantasi så kanske man lär sig något... Men jag förklarar gärna igen:
Många, inte minst i denna tråden, upplever att en diesel blir oharmonisk, "yxig" att köra på lägre växlar med manuell växellåda. Det beror på att det användbara effektregistret i en diesel är smalt. Ofta är dieselarna tomma i botten och sega på toppen vilket gör att man helst undviker dessa varvtal. Det korta registret leder i sin tur till att ettan bara räcker till ca 40 km/h, tvåan till 70, trean till 120 etc. I en bensinare når du ofta 60, 110, 160 km/h på resp växel.
En bensinare har oftare en jämnare vridmomentkurva och således också en mer harmonisk effektutveckling. Leta gärna upp en effekt/vridgraf och se hur vridkurvan ser ut från 1000 varv till 2000 varv i en diesel (eller över 4000 varv).... Inses lätt att alla som befinner sig i stadstrafik dagligen och te x passerar ett gathörn på tvåan åker under 1500 varv ganska frekvent. I en automat ser momentomvandlaren till att varvtalet inte sjunker så lågt om du belastar den (alt växlar lådan ner om du befinner dig på högre växel). Förövrigt arbetar 2011 D5 aut sällan över 2000 varv vid låg belastning.
Att dieselar ofta har lägre utväxling på höga växlar gör förövrigt att de inte får ut sitt vridmomentövertag i motorn i praktiken. Jfr tex BMW 325d och 335i som båda har max 400 Nm men där 335i är knappt 25% snabbare från 80-120 på femman trots att bilarna i detta intervall har samma vrid i motorn. Effekten blir mao lägre då motorn tvingas jobba på lägre varv i diesel.
Vi verkar dock överens om att automat passar bäst på D5 - glädjande :D
Mvh
Arese