Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är ju lysande att köpa så kallad miljöbil och sen hänga på både dykbroms och drivankare (takbox och släpkärra) för att få med sig grejorna. Hur mycket släpper bilen ut när det drar runt på det?

Vill till att man inte behöver utrymmet för ofta. Funderade för egen del, och konstaterar att om jag tittar tillbaks i tiden en vecka, har jag haft släpet på kroken fem dagar av sju. Och då har jag ändå en XC70. Borde kanske köpt lastbil?
det är ju de du har gjort :wink:
apersson850 skrev:Det är ju lysande att köpa så kallad miljöbil och sen hänga på både dykbroms och drivankare (takbox och släpkärra) för att få med sig grejorna. Hur mycket släpper bilen ut när det drar runt på det?
De som köper en kombi för att få plats med grejer fyller oftast uppe på taket också.

Det är sällan man ser småbilar med takbox, trots att det är där behovet borde vara störst att ibland utöka lastförmågan.
VI med kombi vänjer oss nog, och blir snabbt bortskämda med, att kunna ta med oss allt... har man alltid haft småbil så lär man sig att resa lätt packad och lämna barnsängar och grytskåp hemma...
Nu ska du inte överdriva. I söndags hade jag bara med mig nåt halvdussin verktygslådor, borrhammare, skruvdragare, skruvpaket, plugglådor, vattenpass, kablar, halogenarbetslampor på stativ, lite sorterade kartonger, ett halvdussin tvättkorgar, några överblivna spånplattehyllor, tre byråer, kläder för två personer en helg, kuddar och sängkläder, skor, en mindre motorcykel, två integralhjälmar samt tre rullgardiner.

Normal helgtransport, med andra ord. :P

Och idag har jag varit hos Bilprovningen med släpet, så nu kan jag hålla på så här två år till.
Jag tycker att det är intressant att vi som liten familj (2 vuxna, ett småbarn 1,5 år och 2 katter) först fyller en S60, för en helg på landet. vi förvånads alltid över att allting fick plats.
Så köpte vi V70 - åhh vad mycket plats! Vips står man och kliar sig i huvudet och undrar hur man ska kunna få in både trehjuling och bobby-car, katter, resesäng, 2 kassar matvaror, en liten väska för sonen, en lite större väska för oss vuxna, en liten låda med saker som svärfar bett oss köra upp till landet...
Och jag kan säga att när vi hade våra fina Renault Megane II (den med ankrumpan) så fick vi knappt plats, då heller, trots att vi inte hade barn... men det kanske var mer förklarligt...?
MattiasD skrev:Jag förstår inte hur racetwin2 kan få så bra siffror i sin kostnadskalkyl. Jag har fått siffror på Passat Ecofuel(gas) och Multifuel (etanol) och det skilljer ca 500 kr i månaden efter årsskiftet. Men det gäller bara i två år. Etanolbilen har blivit ca 250 kr dyrare i månaden efter årskiftet och det är inga stora pengar i sammanhanget. Etanolbilarna klassas fortfarande som miljöbil efter årsskiftet. Jag själv kommer troligen att välja en T4F med automat.
Vi har ju inte riktigt koll på hur hans upplägg ser ut.För mig skulle det också vara ca 1500 billigare att välja gaskärra. Jag har ingen möjlighet till en "äkta" tjänstebil utan har möjlighet att välja personalbil. upplägget hos min arbetsgivare är då att man utgår ifrån en leasingkostnad för bilen och delar upp den i två delar. upp till förmånsvärdet/mån dras på nettolönen varje månad. resten av leasingkostnaden( den större delen ) dras på bruttolönen, har man då 56% marginalskatt så kan effekten bli denna. Sen ska man ju även räkna på bränsleförbrukning på de olika alternativen och det har jag inte gjort i den kalkyl jag beskrivit.

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]