Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petere42
Pga av problemen med bilen så löser Bilia tillbaka den i utbyte mot en ny.
Vad jag får betala är för dom mil jag kört hittils och det kostar då 10kr/mil.
jag har kört 530 mil och får betala 5300:- samt slipper betala mer oavsett hur mycket jag kör till den nya bilen kommer i december.
Jag tar då en 109 hästars med 5vxl låda. Är missnöjd med D2 som är en bra pappersprodukt men i verkligheten inte håller måttet (förbrukningsen).
Om jag fattat rätt så tillverkas V50 Drive med 109 hk tom v.47 sedan sitter det en D2 motor i den med start/stopp på 99g co2
av waiko
petere42 skrev:Pga av problemen med bilen så löser Bilia tillbaka den i utbyte mot en ny.
Vad jag får betala är för dom mil jag kört hittils och det kostar då 10kr/mil.
jag har kört 530 mil och får betala 5300:- samt slipper betala mer oavsett hur mycket jag kör till den nya bilen kommer i december.
Jag tar då en 109 hästars med 5vxl låda. Är missnöjd med D2 som är en bra pappersprodukt men i verkligheten inte håller måttet (förbrukningsen).
Om jag fattat rätt så tillverkas V50 Drive med 109 hk tom v.47 sedan sitter det en D2 motor i den med start/stopp på 99g co2
Och då får den "gamla" Drive med 109 hk då? För sen är det då en d2 motor i den med. Har jag förstått dej rätt då.
Får verkligen hoppas att min d2 håller måttet sen då, den kommer i december. Allt är bör ju vara bättre än 1,8f 8)
Men bra av Bilia att göra ett återköp av bilen med.
Jag köpte i dec 09 en ny V70 1,6 DRIVe av årsmodell 10. Efter drygt 3000 mil började den att, vid litet gaspådrag, gå ojämnt. Framför allt på trean, fyran och femans växel. Mycket likt det gorlin skrivit om 2010-09-17. Jag har däremot aldrig haft några startsvårigheter efter "kärringstopp". Anmärkte på kraftlösheten men kom överens med Bilia att avvakta 4000- milaservice. Nu är servicen gjord sedan drygt en månad. Felet kvarstår och är t-o-m- värre.
Har haft bilen inlämnad för felsökning i två dagar. Fått samma svar som gorlin: Inget i felloggen och inte märkt något vid provkörning runt kvarteret. Mycket intresserad av om flera haft problemet och i så fall om ni fått någon lösning.
av haer
Har exakt samma problem som "Bilintresserad". Har en V70 DRIVe -11 som nu gått ca 5000 mil. Vid ca 4 000 började den gå ojämt på låga varv, alla växlar, Har haft den på service och påtalat problemet men ingen åtgärd, snarare sämre och sämre. Nu har den varit på verkstaden i 2 veckor utan att de lyckats hitta felet :-(
Användarvisningsbild
av hollan
har haft ett par drive som rycker vid jämn fart inga felkoder och senaste mjukvaran har bytt egr:en på bägge och dom har fungerat klanderfritt sen dess båda två är 2010or och rullar som taxi den ena byttes den på 6000mil och den andra bilen fick bytt på 12000mil
av Thor86
haer skrev:Har exakt samma problem som "Bilintresserad". Har en V70 DRIVe -11 som nu gått ca 5000 mil. Vid ca 4 000 började den gå ojämt på låga varv, alla växlar, Har haft den på service och påtalat problemet men ingen åtgärd, snarare sämre och sämre. Nu har den varit på verkstaden i 2 veckor utan att de lyckats hitta felet :-(
Detta inlägg från v50 delen kan nog vara av intresse
MW78 skrev:Köpte en ny D2:a i november och har kört ca 1200mil, bilen drog onormalt mycket i början precis som alla säger låg väll på ca 0.65 blandat tyckte de va lite mkt för en snåldiesel pratade med en kompis som är mekaniker på Bilia Hornstull han fick fram att volvo har tagit fram servicemedelande för denna motor vet ej exakt vad dom gör men någon form av kalibrering av gasspjäll och EGR pratade han om, jag lämnade in bilen till honom och efter justeringen så har bilen legat på ca 0,56 blandat har kommite ner på ca 0,5 vid landsvägskörning då kör jag i ca 120-130km/h med fullpackad bil kan tillägga att ryckningarna vid jämn gas också försvann.

Så ni som tycker att bilen drar mycket lämna in dom på en Volvo verksta vet dom inte vad ni pratar om så hänvisa till Bilia Hornstull(bästa Volvo verkstan enligt mig)
av gsson
Har samma problem med min V70 1.6 Drive-2011.

Samt att det är tredje gången som den är inne för garantigrejer nu. 1:a var nått brev som kom hem.
2:a var att låset frös (var typ -4 ute)
3:e en fjäder har gått sönder vid kopplingen, vilket ger slapp koppling.

Svensk premiumbil? Knappast. Detta på 1 år och 2000 mil...
av Homestream
Sållar in mig i ledet, har också dessa problemen med ryckig gång mellan 1400-2000 rpm.
Det känns som problemen blir värre och värre.
Frågan är hur volvo ställer sig till detta, då garantin gick ut i september -11.

Känns inte så kul att behöva betala detta själv då det är ett ursprungsfel i bilen.
Bilen är en -10 Drive som är servad enligt bok på volvoverkstad.

Borde vara väl goodwill, eller vad tror ni?
av mattish
Jag kan också bekräfta detta. Har kört två st DrivE V70 -10, en hyrbil och en poolbil, i tjänsten som har detta beskymmret. Framförallt när man ligger på jämn gas så känner man dessa ryckningar väldigt tydligt, och volvo rycker tydligen på axlarna. Nu är det inte min bil och jag kör inte med dom särskilt ofta så jag bryr mig inte om just dom. Väldigt irriterande dock!
av Xavante
Kör en V70 1,6D DRIVe M11 och har under några månader "inbillat" mig ryckningar. Särskillt när man endast ger lite mer gas. Då tappar den lixom drivet. Jag trodde att det berodde på att den endast har 4 ventiler (?) och därmed inte samma tryck?

Som ni märker är jag ingen motormänniska..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 30

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.