Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
#447210
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Prestandamässigt skall man nog jämföra 520d Touring med D5, då är priskillnaden i basutförande bara 32.000.
Jämför man dessa två, får man två olika världar för väldigt lite pengar, samt att 520d drar 1 dl mindre blandat både som manuell och automat
Har fri service upp till 8000 mil och oftast högre rabattsatser vid nybilsköp...prisskillnaden borde varit mycket större om man ser till vad man får.
Ljudmässigt är BMW fyran tystare än D5.
Kollade på 520d också men tyckte den kändes för "tunn" om man hade lite tyngre släp efter, sen kostar den 38.000 mer i grund, och jag vill inte åka stenåldershalogen, tråkig radio och tyg. Så när jag lagt i xenon, läder, uppgraderad radio och drag så drog BMWn iväg bort mot 100.000 extra.

Och då gick det inte ens att få AWD till 520d, ville man ha AWd så fick man gå på 530xD och då blev det vips 200.000 dyrare än volvon. :-O) :-O)

Tro mig jag har provat och knixat för att kunna köpa BMW, Mercedes och Audi men med samma utrusting landar det alltid 150.000-200.000 över volvon i pris. Jag håller inte med riktigt om att det borde vara ännu större prisdiff som du säger,

Dessutom Volvo lämnar högre rabatt i ramavtalen.



Fantastiska bilar är det, vill gärna ha, men fan va de kostar.
Jag håller med dej i det mesta när man bygger på, men prisskillnaden var än mindre BMW 520d touring 367.900 och V70 D5 339.400 skillnad 28.500. Båda säljs av Bilia
av Steff 99
#447211
viktore skrev:
Steff 99 skrev:
Prestandamässigt skall man nog jämföra 520d Touring med D5, då är priskillnaden i basutförande bara 32.000.
Jämför man dessa två, får man två olika världar för väldigt lite pengar, samt att 520d drar 1 dl mindre blandat både som manuell och automat
Har fri service upp till 8000 mil och oftast högre rabattsatser vid nybilsköp...prisskillnaden borde varit mycket större om man ser till vad man får.
Ljudmässigt är BMW fyran tystare än D5.
Vilken bil avser du som drar 1dl mer än 520d?
V70 D5 ! manuell som automat är det än mer.
av viktore
#447261
Steff 99 skrev:
viktore skrev:
Steff 99 skrev:
Prestandamässigt skall man nog jämföra 520d Touring med D5, då är priskillnaden i basutförande bara 32.000.
Jämför man dessa två, får man två olika världar för väldigt lite pengar, samt att 520d drar 1 dl mindre blandat både som manuell och automat
Har fri service upp till 8000 mil och oftast högre rabattsatser vid nybilsköp...prisskillnaden borde varit mycket större om man ser till vad man får.
Ljudmässigt är BMW fyran tystare än D5.
Vilken bil avser du som drar 1dl mer än 520d?
V70 D5 ! manuell som automat är det än mer.

V70 D5 manuell drar 0.54l/bl. Har du eller jag missat något? Mig veterligen är inte en 520d miljöbilsklassad :lol:
av perhall
#447458
D5 5,4
525d 6,4
520d 4,9
Helt klart är 520d nära D5 prestandamässigt, men 525d är inte så mycket snabbare än 520d längre. Däremot mycket törstigare.
En naken 520d är ju prisvärd - vilket f ö också ofta gäller mercor - men har man bilen fullutrustad eller näst intill så skiljer ju lätt 150 000. BÖrjade speca en 525d nyss och det drar iväg. Soltak (dock panorama) 17000, GPS 30000. Skinn 22000. Metallic 11000. Finns bara en solid lack och en svart tyg om man inte tar skinn. Etc. Stor stereo 8000. Etc. Men visst är bilen mer sofistikerad, roligare att köra och mer premium. Sen får ju var och en ta ställning till om det är värt det. Helt klart så förlorar en BMW mycket i värde även om andrahandsvärdet har blivit bättre. Och en D3 Summum för ca 340 000 är ändå en bra bil för ett bra pris. Sen om det är värt 3-5000 extra per månad att ha en motsvarande utrustad 520d är ju upp till var och en att bedöma.
av Hanymo
#447491
Jag har provkörd en D 5 i en V 70, och XC60 -10 aut, och tyckte att motor var ganska rå, "bråkig" trots att kraften var rätt bra.Jag tyckte inte om dieselknateren.D3 är myckte lugnare i allmänt,men inte direkt inspirerande.Provat igen en D3 AWD-011 aut i en XC60 ( dubbel turbo som D 5) var faktiskt var rätt kul, och motorljudet var ganska lik till D3.lagt märke till att i vovo hemsidan tekniska data inget stor skillnad i förbrukning( stämmer inte samma siffror när man bygger bilen)
Är det någon som har provat D5 -011 och märkte skillnaden mot D5-10..?
jag kommer att byta bilen snart troligen till V 70 efter facelift ...ska jag välja D5 eller D3..???

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]