Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag brukar bli glad när jag får mycket feedback på en frågeställning.
Men här har vi ännu en ny forummedlem som inte tål en mångsidig diskussion... (ja, det är oftast de med färre än 20 inlägg som inte tål detta). Så du kan ju prova på något annat forum och hoppas på bättre utdelning där...

Jag tycker det är rätt fräckt att ställa en fråga och sen klaga på att man inte får exakt det svar man vill ha.
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Thebobboy skrev:Killen fråga en enkel sak, har någon erfarenhet utav FWD D3 på XC70 och undrar om det är ett bra köp. Hittills har svaren bestått av tjafs om att varför han ska ha en xc och borde ha en v70 med mera.

Så har ni inget svar på grundfrågan eller något annat vettigt svar så kan man lika gärna knipa igen. Tröttsamt att läsa massa skit som inte har med grundfrågan att göra. :roll:
Grundfrågan..... Hur svarar man på om bilen är ett bra köp ??????? Ekonomi, Förbrukning, Skötsel, Prestanda, Andrahandsvärde och Väghållning osv som har diskuterats här och jämförts med andra modeller säger du bara är skit och man ska knipa käft med säger du.

Vad är det då som avgör om det är ett bra köp ?:-/ ?:-/ ?:-/

För övrigt är det stor skillnad med fwd mot 4wd när man har en diesel som ger 400 Nm, med awd är det bara att gasa iväg i korsningarna, en fwd spinner lätt loss med 400 nm, speciellt om det tex är lite fuktigt.
av perhall
VolvoB20 skrev: För övrigt är det stor skillnad med fwd mot 4wd när man har en diesel som ger 400 Nm, med awd är det bara att gasa iväg i korsningarna, en fwd spinner lätt loss med 400 nm, speciellt om det tex är lite fuktigt.
Viktig poäng. Har man 240 Nm och 109 hk sliter bilen inte mycket däck. Har man 400Nm+ sliter den asmycket framdäck. Och det kan bli rätt dyrt i längden. Kan tänka mig att däcken på din XC70 håller 4-5000 sommarmil runt om. På en D5 FWD kan det nog vara 1500 mil fram och 6000 mil bak./PH
Användarvisningsbild
av Xytras
Jag har en XC70 2.4D DRIVe och det är väl i princip samma som D3 antar jag?

Mitt val att skippa AWD baserades på att jag inte tycker mig behöva det (hade en Grand Vitara innan). Dock ville jag fortsatt ha lite högre markfrigång och lite högre sitthöjd vilket bägge uppfylls av denna modell.
Innan Vitaran hade vi en vanlig V70 -04 och vi tyckte den var alldes för låg att sitta i, vår 2:a bil som är en Renault Clio III är rejält mycket högre i sitthöjd den med jämfört med V70.
Sen är den ju skattemässigt och förbrukningsmässigt snällare än en med AWD
Sen tycker jag personligen att XC70 är mycket snyggare än en vanlig V70.

Summa summarum tycker jag den hittils varit ett bra köp! Enda "nackdelen" jag upplevt är precis den som Volvo B20 påpekar ovan att den är väldigt vridstark och det släpper väldigt lätt i korsningarna om man har klumpfot :) Inga problem dock om man bara är medveten om det och inte stampar plattan i botten varendagång.

I övrigt har jag inget att klaga på och tycker fortfarande jag gjorde helt rätt bilval!
av Lövet
Många köpte nog XC AWD förr om åren utan att överhuvudtaget behöva fyrhjulsdriften. Nu ger Volvo möjligheten att slippa detta och spara ganska ordentliga slantar. Samma logik egentligen som BMWs M-Paket och Audis S-Line där du får en bil som för en oinvigd ser ut som en M5 eller S6.

Personligen gillar jag dock inte bilar som försöker utge sig för att vara saker de inte är (En 520d blir inte häftig bara för att den har breda bakdäck osv) lika lite blir en framhjulsdriven XC tuff bara för att den är 2cm högre. Men detta är en högst PERSONLIG uppfattning och det är inte jag som ska köpa bilarna.
av Enzo
andreas_lofgren skrev:Många köpte nog XC AWD förr om åren utan att överhuvudtaget behöva fyrhjulsdriften. Nu ger Volvo möjligheten att slippa detta och spara ganska ordentliga slantar. Samma logik egentligen som BMWs M-Paket och Audis S-Line där du får en bil som för en oinvigd ser ut som en M5 eller S6.

Personligen gillar jag dock inte bilar som försöker utge sig för att vara saker de inte är (En 520d blir inte häftig bara för att den har breda bakdäck osv) lika lite blir en framhjulsdriven XC tuff bara för att den är 2cm högre. Men detta är en högst PERSONLIG uppfattning och det är inte jag som ska köpa bilarna.
Det kan ju även vara så att man kör en del på oplogade vintervägar till stugan, då kan högre markfrigång vara rätt kul att ha. De, i vissas ögon förhatliga, plastsköldarna ser jag som en av de stora fördelarna då minde påstötningar inte lämnar märken efter sig, vilket hellackade kofångare gör. Sedan kanske en del gillar det lite mer robusta utseendet.

Va fan, det är ju vanliga Volvobilar vi pratar om. En XC blir inte mer eller mindre tuff beroende på motor eller drivningsval, lika lite som en V70 D3 blir häftig med R-designpaket. Det är töntiga familjebilar, precis som BMW inte blir sportbilar bara för att de är bakhjulsdrivna.

Är inte påslaget för AWD 20 papp jämnt? De pengarna har man igen mer eller mindre ett antal år efter bilens nyköp så priset är eg ingen orsak till att inte ta det.

TS ville ha utseendet så då är ju frågan snarast om han ska ha AWD eller inte. Mitt odelade tips är att ta en AWD just för den reservkapacitet man får. 20 tusen har man mer eller mindre igen och det blir en trevligare körupplevelse på alla underlag. Jag håller XC som den enda vettiga Volvon idag, mest robust och oöm.
Användarvisningsbild
av Momentum
Enzo skrev: De, i vissas ögon förhatliga, plastsköldarna ser jag som en av de stora fördelarna då minde påstötningar inte lämnar märken efter sig, vilket hellackade kofångare gör.
Nä det spricker i stället
Enzo skrev: Va fan, det är ju vanliga Volvobilar vi pratar om.
Exakt
Enzo skrev: Är inte påslaget för AWD 20 papp jämnt?
25kkr tror jag
Användarvisningsbild
av Bosa
perhall skrev:Jag brukar bli glad när jag får mycket feedback på en frågeställning.
Men här har vi ännu en ny forummedlem som inte tål en mångsidig diskussion... (ja, det är oftast de med färre än 20 inlägg som inte tål detta). Så du kan ju prova på något annat forum och hoppas på bättre utdelning där...

Jag tycker det är rätt fräckt att ställa en fråga och sen klaga på att man inte får exakt det svar man vill ha.
PH
Nu kanske jag tolkar ditt inlägg helt fel men får intrycket av ditt inlägg som att frågeställaren/trådskaparen är den som klagade på svaren. Bara för att klargöra så är inte trådstartaren och "jag tyar inte längre"-individen densamma.
Jag tyar inte-individen gjorde sin debut i tråden med att klaga på svaren som TS fått. :???:
TS tycker jag har en bra attityd. :)
av perhall
Bosa skrev:
perhall skrev:Jag brukar bli glad när jag får mycket feedback på en frågeställning.

PH
Nu kanske jag tolkar ditt inlägg helt fel men får intrycket av ditt inlägg som att frågeställaren/trådskaparen är den som klagade på svaren. Bara för att klargöra så är inte trådstartaren och "jag tyar inte längre"-individen densamma.
Jag tyar inte-individen gjorde sin debut i tråden med att klaga på svaren som TS fått. :???:
TS tycker jag har en bra attityd. :)
Det var slarvigt av mig! Du har helt rätt. Ja, det var inte TS jag ville åt, han/hon är oK:)

Men jag börjar känna igen fenomenet med att nya medlemmar trashar trådar och klagar på svaren... dock är det kul med nya här...

sorry alla människor jag sårat...

PH
av Enzo
Momentum skrev:
Enzo skrev: De, i vissas ögon förhatliga, plastsköldarna ser jag som en av de stora fördelarna då minde påstötningar inte lämnar märken efter sig, vilket hellackade kofångare gör.
Nä det spricker i stället
Jag har haft xc-bilar sedan 2002 och aldrig råkat ut för sprickor. Däremot har de bilar vi samtidigt haft med lackade mjukdelar blivit förbannat fula, små och större repor som inte går bort med annat är renovering och omlack.
Sänka volvo 740 40mm?

Så länge du inte har några vä[…]

Volvo 760 mätarhus

Hej, belysning i mätarhus samt vid fläkt[…]

Köpråd v60 2015-2016, D4

Ska du ha den 4 cyl så köp 2017-201[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Jag har liknande problem. Hur känns det n&aum[…]