Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thebobboy
Testade en XC70 D3 AWD med original 18" fälgar samt automat. Låg i 120 km/h på E6 och då låg förbrukningen kring 0,8. Men då var bilen en demobil och inte inkörd så jag är ändå rätt övertygad att den om ett par tusen mil kommer gå ned lite.

Tyckte den gick alldeles utmärkt med den motorn. Lagom kraftig motor för den som inte är intresserad att gasa iväg snabbt. Jag kör D5 MY10 på jobbet så vet ju skillnaden men då är ju motorerna för två helt olika ändamål.

Tummen upp för min del gällande XC70 D3!
av Lazy
Jag fick låna en S60 D3 (manuell) som hade gått 250mil igår och körde ca.25mil blandad körning, fick en förbrukning på 0,65 (ej via färddatorn), blev mycket imponerad av motorn då jag testade den ordentligt. :D
av offsider
Gurra82 skrev:
Enzo skrev:Kanske för att automaten är mycket bättre i 11an. :mrgreen:

Jag tror inte att någon av dem som dissar Volvos automatlådor kört en 11a.
Jag säger det igen, så länge man för spaken framåt för att växla upp så är den kass för mig :D
Ursäkta en okunnig, men kan man inte "bara" flytta på ett par kontakter så växlar man nedåt istället när man för spaken framåt? Något som jag vet andra har gjort på exempelvis Mitsubishis, en operation som inte är alltför tidskrävande eller avancerad.

Bara en tanke...
av Linqid
Thebobboy skrev:Testade en XC70 D3 AWD med original 18" fälgar samt automat. Låg i 120 km/h på E6 och då låg förbrukningen kring 0,8. Men då var bilen en demobil och inte inkörd så jag är ändå rätt övertygad att den om ett par tusen mil kommer gå ned lite.

Tyckte den gick alldeles utmärkt med den motorn. Lagom kraftig motor för den som inte är intresserad att gasa iväg snabbt. Jag kör D5 MY10 på jobbet så vet ju skillnaden men då är ju motorerna för två helt olika ändamål.

Tummen upp för min del gällande XC70 D3!
D3 AWD är ju dock inte samma motor som sitter i V70 D3 eller i nya S60 D3. Bara så att det inte uppstår något missförstånd.. :-)-)
av Hanymo
Alldeles rätt D3 AWD är en dubbel turbo väldigt lik D5, med lite reducerad effekt. D3 FWD har en singel turbo, alltså helt annan motor.Så det går inte att jämföra. Fast jag tycker att D3 FWD har lågt ljud( förutom att den murar vid 1400 varv.) kraften är helt ok,dessutom lägre förbrukning än D3 AWD.
av perhall
Hanymo skrev:Alldeles rätt D3 AWD är en dubbel turbo väldigt lik D5, med lite reducerad effekt. D3 FWD har en singel turbo, alltså helt annan motor.Så det går inte att jämföra. Fast jag tycker att D3 FWD har lågt ljud( förutom att den murar vid 1400 varv.) kraften är helt ok,dessutom lägre förbrukning än D3 AWD.
Stämmer, eller snarare mycket reducerad effekt (märks tydligt om man kör som med en bensinare...).
D3 FWD är en 2-liters med en lite annan ljudbild.
Sen är jag säker på att D3 AWD inte har fått alla nya grejer i D5 som gjort att den fått 5,4 istället för 6,4 i EU-mix.
Så dels drar ju AWD 7-8 %, eller nåt sånt, dels är motorn inte lika snåloptimerad som i D3 FWD och D5 FWD
PH
av Gamen
Nu har jag varit på turné i Sverige och kört 250 mil. Allt fungerar klockrent, aptiva farthållaren måste jag säga är grymt smidig. D3 motorn är fullt tillräcklig, känns stark och abolut inga problems att ta sig om. Stort smail på småvägarna där sportchassit tillsammans med motor och automaten jobbar perfekt tillsammans. Medelförbrukning så långt är 0,74 och då har det varit gasfot så jag räknar med att komma ner en del med lite sansad körning. Rekommenderas !
av Ogya
D3 verkar vara en kanon-motor.

Autobild skriver utlåtande om fyra motorer i en jämförelse:

Citroen C5 HDi (163 hk/ 340 Nm)
Volvo S60 D3 (163 hk / 400 Nm)
Audi A4 2,0 TDI (170 hk / 350 Nm)
Opel Insignia 2,0 CDTI (160 hk/ 350 Nm)

Citroen: Im Stand laut und dieselig, erinnert der HDi (163 PS, 340 Nm) an einen Lkw.
(Högljudd och dieslig och påminner om en lastbil.)

Opel: ... denn die 6,7 Liter Testverbrauch, die sich der zwei Liter große Diesel (160 PS, 350 Nm) genehmigt, sind zu viel.
(...då testförbrukningen på 6,7 liter (---) är för hög.)

Audi: ...zieht mit seinen 350 Nm Drehmoment mächtig voran.
(...drar kraftfullt med 350 Nm.)

Volvo D3: Der neue Fünfzylinder dagegen ist eine Klasse für sich: 2,0 Liter groß, geschmeidiger als der größere D5, satte 400 Nm und 163 PS stark.
(Den nya femcylindern är i en klass för sig däremot: 2,0 liter, smidigare än den större D5, med stadiga 400 Nm och 163 hk stark.)
... trotz Extra-Kraft und Extra-Zylinder verbraucht der Leisetreter nach dem Audi am wenigsten – ein Sahne-Diesel.
(Trots extra kraft och extra cylinder [jämfört med konkurrenterna; min anmärkning] förbrukar den tysta dragaren näst minst efter Audi - en grädd-diesel.)
av perhall
Ogya skrev:D3 verkar vara en kanon-motor.

Autobild skriver utlåtande om fyra motorer i en jämförelse:

Citroen C5 HDi (163 hk/ 340 Nm)
Volvo S60 D3 (163 hk / 400 Nm)
Audi A4 2,0 TDI (170 hk / 350 Nm)
Opel Insignia 2,0 CDTI (160 hk/ 350 Nm)

Citroen: Im Stand laut und dieselig, erinnert der HDi (163 PS, 340 Nm) an einen Lkw.
(Högljudd och dieslig och påminner om en lastbil.)

Opel: ... denn die 6,7 Liter Testverbrauch, die sich der zwei Liter große Diesel (160 PS, 350 Nm) genehmigt, sind zu viel.
(...då testförbrukningen på 6,7 liter (---) är för hög.)

Audi: ...zieht mit seinen 350 Nm Drehmoment mächtig voran.
(...drar kraftfullt med 350 Nm.)

Volvo D3: Der neue Fünfzylinder dagegen ist eine Klasse für sich: 2,0 Liter groß, geschmeidiger als der größere D5, satte 400 Nm und 163 PS stark.
(Den nya femcylindern är i en klass för sig däremot: 2,0 liter, smidigare än den större D5, med stadiga 400 Nm och 163 hk stark.)
... trotz Extra-Kraft und Extra-Zylinder verbraucht der Leisetreter nach dem Audi am wenigsten – ein Sahne-Diesel.
(Trots extra kraft och extra cylinder [jämfört med konkurrenterna; min anmärkning] förbrukar den tysta dragaren näst minst efter Audi - en grädd-diesel.)
Ja, den fick goda vitsord även i auto motor & sport: tystare än 320d och C220CDI samt "får dem att låta tråkigt och billigt". Dock inte riktigt lika snål, men 6,9 i testförbrukning och 0-100 på 9,3 är inte fy skam! 320d är ju extremt snål, i detta fall i det extra snåla utförandet som jag inte minns namnet på (6,1 i testförb, mercan 6,7)
Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

Xc70 2012

Hej! Jag är ny här och jag fick dessa fe[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]