- ons 08 sep 2010, 11:42
Effekt
2,0 GTDi 203 vid 6.000 rpm
2,5FT 231 vid 4800
vrid
2,0 GTDi 300 mellan 1750-4000 rpm
2,5FT 340 mellan 1750-4800 rpm
Det vill säga 2,0GTDi är mer högvarvig men vridmomentet avtar redan vid 4.000 rpm. Dvs maxeffekten kommer hela 2.000 varv efter att vridmomentet haft sin topp. På 2,5FT sammanfaller maxxeffekt och maxvrid och för mig var den omedelbara skillnaden att 2,5FT känns mycket mer kraftfull. Den har dessutom ännu bredare vridmomentsplatå än 2,0 GTDi. Förmodligen därför som att fullgas över 4.000 på 2,0GTDi kändes som en transportsträcka upp till 6.000
Och som sagts tidigare - när jag tittar på S60 som är en mindre bil på 1643 kg tjänstevikt mot V70 2,5FT med 1798 kg så drar 2,5FT 0,88 medan 2,0Gtdi drar 0,83, dvs endast en halv deciliter per mil. Så med tanke på att 2,5FT är både kraftfullare motor i en tyngre bil och en större cylindervolym så har jag svårt att se det revolutionerande i den nya 2,0GTDi. Och förstå mig rätt - jag såg verkligen den nya motorn som en ersättare till 2,5FT ända tills jag provkörde den...... Idag skulle jag välja en D3 direkt trots att jag är bensinmänniska. Men kanske kan T4 bjuda på en överraskning även om jag är skeptisk. Den stora fördelen är ju Powershiften. Den vill jag gärna komma åt :)
Linqid skrev:Precis! Jag hade förväntat mig mer av en helt nyutvecklad motor. Om man läser om Fords Ecoboost (som är samma som 2,0GTDi och har samma prestanda) så har den fått beröm för bl.a. sin fina vridmomentsplatå men när jag körde den så var den otroligt linjär. Det kom aldrig en effektkick och attt varva ut den till över 6.000 kändes mer som en transportsträcka. Om man tittar på datan kan man förstå lite varför om jag jämför med min 2,5FTEmiljonsson7 skrev:Jag har kört 2,0 Gtdi 203 hästarn och den är tyvärr inget under av glädje jämfört med dagens femma. Den låter tunt och känns tunn och spinkig trots de 203 hästarna. Trist men sant. Kanske blir 240 hästarn bättre men den lär inte låta bättre. Sedan har jag mina tvivel kring fords motorer. Den som tror att att 2litersmotorn är en Volvomotor tar fel. Det är en Ford EcoBoost och inget annat. Googla om ni inte tror mig. Har därför också mina tvivel kring E85 då jag haft en 2,0F som inte fungerade bra och ryckte i motorn.Det känns som att 2.0T är lite av en misslyckad utfyllnad. Kikar man på tekniska data för de olika motorerna har T4 en lägre förbrukning om 20-25 % jämfört med 2.0T. Utrustar man de båda med Powershift stiger förbrukningen för 2.0T med 0,4 l/mil medan T4 ligger kvar på samma nivå.
Jämför man med T5 blir det ännu värre för 2.0T. Blandad körning är förbrukningen densamma, trots en skillnad på 37 hästkrafter. Med PS blir det samma scenario som med T4, 2.0T ökar i förbrukning medan T5 ligger kvar på 7,9.
Att 2.0T dessutom inte är döpt efter Volvos nya nomenklatur väcker för mig tankar om att den inte blir långvarig. Samtidigt har man haft motorn som lanseringsmotor tillsammans med D3 vilket ju gör den teorin lite bräcklig.
Effekt
2,0 GTDi 203 vid 6.000 rpm
2,5FT 231 vid 4800
vrid
2,0 GTDi 300 mellan 1750-4000 rpm
2,5FT 340 mellan 1750-4800 rpm
Det vill säga 2,0GTDi är mer högvarvig men vridmomentet avtar redan vid 4.000 rpm. Dvs maxeffekten kommer hela 2.000 varv efter att vridmomentet haft sin topp. På 2,5FT sammanfaller maxxeffekt och maxvrid och för mig var den omedelbara skillnaden att 2,5FT känns mycket mer kraftfull. Den har dessutom ännu bredare vridmomentsplatå än 2,0 GTDi. Förmodligen därför som att fullgas över 4.000 på 2,0GTDi kändes som en transportsträcka upp till 6.000
Och som sagts tidigare - när jag tittar på S60 som är en mindre bil på 1643 kg tjänstevikt mot V70 2,5FT med 1798 kg så drar 2,5FT 0,88 medan 2,0Gtdi drar 0,83, dvs endast en halv deciliter per mil. Så med tanke på att 2,5FT är både kraftfullare motor i en tyngre bil och en större cylindervolym så har jag svårt att se det revolutionerande i den nya 2,0GTDi. Och förstå mig rätt - jag såg verkligen den nya motorn som en ersättare till 2,5FT ända tills jag provkörde den...... Idag skulle jag välja en D3 direkt trots att jag är bensinmänniska. Men kanske kan T4 bjuda på en överraskning även om jag är skeptisk. Den stora fördelen är ju Powershiften. Den vill jag gärna komma åt :)
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson