Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OSK
HaraldD skrev:Hei

Denne løsningen ser spennende ut. Den vil vises i radioens display, og skifte kanal med rattknappene :-)

http://www.dinside.no/923883/dab-i-bil- ... -losningen
Ja, den tror jeg kan fungere som en bra og elegant løsning, og særlig på Volvo hvor USB kontakten ligger sjult i midtkonsollen. En del andre biler har jo kontaktene "lett tilgjengelig" midt forran radioen. Jeg prøvde faktisk å sjekke om det fantes noen enheter som denne når jeg skulle installere dab, men når jeg lette for et halvt års tid siden fant jeg ingen ting. Det er egentlig bare ett problem jeg ser med denne, og det er ikke et veldig stort problem, siden bilradioen buffrer noen sekunder så vil man få en tillsvarende lang pause når man bytter kanal, mens bufferet bygges opp i dab-enheten. Dette er ikke noe problem med mindre man skal hoppe rundt mellom kanaler i høyt tempo.
OSK skrev:Det er egentlig bare ett problem jeg ser med denne, og det er ikke et veldig stort problem, siden bilradioen buffrer noen sekunder så vil man få en tillsvarende lang pause når man bytter kanal, mens bufferet bygges opp i dab-enheten. Dette er ikke noe problem med mindre man skal hoppe rundt mellom kanaler i høyt tempo.
Paus för att bygga upp buffert gäller DAB generellt, tror jag. I alla fall har jag det på båda mina DAB+ radio i hemmet. Hur lång paus är det i Volvos originalradio för DAB, någon som vet?
av OSK
StringerBell skrev:
OSK skrev:Det er egentlig bare ett problem jeg ser med denne, og det er ikke et veldig stort problem, siden bilradioen buffrer noen sekunder så vil man få en tillsvarende lang pause når man bytter kanal, mens bufferet bygges opp i dab-enheten. Dette er ikke noe problem med mindre man skal hoppe rundt mellom kanaler i høyt tempo.
Paus för att bygga upp buffert gäller DAB generellt, tror jag. I alla fall har jag det på båda mina DAB+ radio i hemmet. Hur lång paus är det i Volvos originalradio för DAB, någon som vet?
Ja, det stemmer, men den er vanligvis bare på ca 1sekund, i alle fall på mine DAB-radioer (Kan sikkert stilles inn). Det som blir problemet med denne løsningen er at bufferet vil bli så stort som bilradioen er satt til å buffre en mp3. Det vanlige mp3 bufferet er vel 3-5sekunder, men jeg har sett mp3-spillere som vil buffre 15 sekunder. Normalt er jo ikke dette noe problem for en mp3 spiller siden hele lydfilen ligger på disken og det å buffre 5 sekunder mp3 fra en disk bare tar noen tidels sekunder, men med en løsning som dette så vil mp3-filen måtte bygges "real time", og da vil 5sekunder buffer ta 5 sekunder å lage.

Hvor stor buffer Volvo bruker ved avspilling av mp3 vet jeg ikke, jeg kan ikke huske å ha sett noen informasjon om det i menyene. Som sagt så tror jeg ikke dette kommer til å bli et stort problem, og jeg ville nok selv valgt denne løsningen fremfor Alpine Ezi Dab som jeg endte opp med å kjøpe, men de som liker å hoppe raskt mellom kanalene bør kanskje være klar over denne utfordringen.
Jag har beställt en XC70 D4AWD BE och blir fundersam när jag läser denna tråd. Är MY14 med HP stereo CD förberedd för DAB eller ej? Har sett DAB-förberedelse som ett line item om man beställer bilen i Tyskland, men här i Sverige har jag inte sett något om detta. När blir det DAB i Sverige förresten? Tacksam för snabb hjälp, på måndag sätts specen!
Användarvisningsbild
av SagaPer
jagälskarpv skrev:Jag har beställt en XC70 D4AWD BE och blir fundersam när jag läser denna tråd. Är MY14 med HP stereo CD förberedd för DAB eller ej? Har sett DAB-förberedelse som ett line item om man beställer bilen i Tyskland, men här i Sverige har jag inte sett något om detta. När blir det DAB i Sverige förresten? Tacksam för snabb hjälp, på måndag sätts specen!
Det kan se ut til at Sverige kommer til å stenge ned FM-nettet i 2022: http://radio.no/2013/07/sverige-konkret ... en-til-dab. I Norge, Danmark og UK er det bestemt at nettet stenges ned i 2017. DAB begynner nå å få ganske omfattende dekning i Norge.

Volvo Personbiler Norge har siden modellåret 2010 spesifisert at alle biler som selges i Norge skal ha forberedelse for DAB. Det vil si at man enkelt kan ettermontere DAB-unit og software (kostnad ca NOK 5.000). Jeg vet ikke om DAB-prep er standard i Sverige nå. Dette bør du sjekke når du bestiller ny bil. Gi oss andre beskjed om hva som er standard hos Volvo i Sverige.
Tekniketablissemanget i Sverige är mycket negativ till DAB eftersom de bor / arbetar i Stockholms innerstad och tror att alla kan lyssna på radio via stream, och att därför DAB redan är passé. Bara energiförbrukningen för traditionell radio gör att en övergång till DAB över hela Sverige skulle betala sig på kort tid. DAB-sändaren i Göteborg drar 2kW, lite mer än en hårtork, för SJU kanaler. Vanlig radio drar 60kW - för EN radiokanal. Självklart skall Sverige ha DAB också. Men frågan är iskall här.
Användarvisningsbild
av SagaPer
Jeg sjekket status for utbygging av DAB-radio i Norge pr 2013.

Hele 90% av landet er dekket av NRK (NRK.no, Public broadcaster) samt av de kommersielle kanalene. De kommersielle kanalene er ikke forpliktet til å dekke mer enn 90% av landet mens NRK skal fortsette å bygge ut DAB i 2014 til en dekning på ca 98,5%. Man regner da med at hele landet er dekket med DAB/DAB+ innen 2015.

Vi har pr 2013 20 riksdekkende DAB-kanaler med en mix av NRK sine lokale sendinger (regionkontor) og sentrale sendinger samt de store kommersielle kanalene (P4, P5, Radio Norge etc). Så dette blir bra. Jeg håper virkelig at Volvo sentralt får opp farten med å komme opp med løsninger for bilene våre.

Kommersielle riksdekkende kanaler på DAB i Norge pr 2013:
P4, P5, Klem FM, NRJ, Radio Norge, Radio 1 og Radio Rock

NRKs riksdekkende DAB-kanaler pr 2013:
P1, P1+, P2, P3, mp3, Alltid Nyheter, Sàpmi, Klassisk, Sport, Super, Vær, Jazz og Folkemusikk
Senast redigerad av 1 SagaPer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:Tekniketablissemanget i Sverige är mycket negativ till DAB eftersom de bor / arbetar i Stockholms innerstad och tror att alla kan lyssna på radio via stream, och att därför DAB redan är passé. Bara energiförbrukningen för traditionell radio gör att en övergång till DAB över hela Sverige skulle betala sig på kort tid. DAB-sändaren i Göteborg drar 2kW, lite mer än en hårtork, för SJU kanaler. Vanlig radio drar 60kW - för EN radiokanal. Självklart skall Sverige ha DAB också. Men frågan är iskall här.
Ehhhhh..... betala sig på kort tid, Det finns ju helt sjukt många FM-mottagare i Sverige, Kikade runt här hemma och hittar 50 - 70 st här hemma, de sitter i mina bilar, båtar, traktorer, hörselkåpor, mobiler, surround-system, datorer, transistorapparater, i verkstaden och i stallet tex.

Att byta ut dessa skulle kosta mig mellan en kvarts och en halv miljon kr.

Det tar grymt lång tid att spara in.... förresten drar DAB mottagarna mer än FM mottagarna då det krävs mer kraft för att avkoda,

De som hoppas är ju elektronikhandlarna, när folk har handlat fullt med surfplattor, hemmabio och 70-tums hd tv så behövs ju något annat som ska betala deras lön.

Grejjen är ju att HD-tv har grymt mycket bättre bild än en gammal analog-burk så det säljer sig själv, men en DAB radio låter knappt mycket bättre än en FM mottagare, speciellt om man inte maxxar bitraten.... så därför måste man tvinga över folk genom att stänga FM
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen