Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ogya
philipsguy skrev:Imponerande analys Ogya!
Kan för övrigt säga att när man startar utan last/släp på plan väg så känns tvåan helrätt att starta på (i manuella läget på automaten). Enligt ryktet startar D5 '11 alltid på tvåan utom i sportläget.

Tack för spridningen av det ryktet! Väldigt smart gjort av Volvo om det stämmer; mjukare start och färre växlingar och lägre förbrukning, både för kund och i cert-cykeln. Är det också överförbart till certifieringen av manuell D5 MY11 så är jag mer tveksam. Då är det snarare cycle-beating eftersom ingen kör så. Men så länge D3 och D5 har samma förbrukningsvärden (enligt Volvos hemsida i alla fall) så kommer jag hålla på detta som förklaring till denna egendomlighet.
av perhall
Ogya skrev:
philipsguy skrev:Imponerande analys Ogya!
Kan för övrigt säga att när man startar utan last/släp på plan väg så känns tvåan helrätt att starta på (i manuella läget på automaten). Enligt ryktet startar D5 '11 alltid på tvåan utom i sportläget.

Tack för spridningen av det ryktet! Väldigt smart gjort av Volvo om det stämmer; mjukare start och färre växlingar och lägre förbrukning, både för kund och i cert-cykeln. Är det också överförbart till certifieringen av manuell D5 MY11 så är jag mer tveksam. Då är det snarare cycle-beating eftersom ingen kör så. Men så länge D3 och D5 har samma förbrukningsvärden (enligt Volvos hemsida i alla fall) så kommer jag hålla på detta som förklaring till denna egendomlighet.
Alla Merca med 4-stegsautomat på 70- och en bit in på 80-talet hade denna egenhet. Endast när man tryckte gasen i botten eller startade på L-läget gick ettan i. Känns på nåt sätt lite onödigt med en växel som används en gång per år:) Skulle kunna tänka sig att göra lådan mer tätstegad eller ha en överväxel istället... /PH
Varför byta? XC60

Funderade på att byta upp mig till en ny XC[…]

Vi som beställt nya XC60

Aha! :-) Syns inte på den bilden men tonade[…]

Hej, har en V70 -05 som jag bara kör på[…]

Nej sensorer är väldigt sällan 12v […]