- tis 24 aug 2010, 23:43
#439923
Tack för spridningen av det ryktet! Väldigt smart gjort av Volvo om det stämmer; mjukare start och färre växlingar och lägre förbrukning, både för kund och i cert-cykeln. Är det också överförbart till certifieringen av manuell D5 MY11 så är jag mer tveksam. Då är det snarare cycle-beating eftersom ingen kör så. Men så länge D3 och D5 har samma förbrukningsvärden (enligt Volvos hemsida i alla fall) så kommer jag hålla på detta som förklaring till denna egendomlighet.
philipsguy skrev:Imponerande analys Ogya!
Kan för övrigt säga att när man startar utan last/släp på plan väg så känns tvåan helrätt att starta på (i manuella läget på automaten). Enligt ryktet startar D5 '11 alltid på tvåan utom i sportläget.
Tack för spridningen av det ryktet! Väldigt smart gjort av Volvo om det stämmer; mjukare start och färre växlingar och lägre förbrukning, både för kund och i cert-cykeln. Är det också överförbart till certifieringen av manuell D5 MY11 så är jag mer tveksam. Då är det snarare cycle-beating eftersom ingen kör så. Men så länge D3 och D5 har samma förbrukningsvärden (enligt Volvos hemsida i alla fall) så kommer jag hålla på detta som förklaring till denna egendomlighet.